Vilka skidor?

Vilka skidor?
Har kört telis de senaste 17 åren, men legat ganska lågt de sista 7 åren pga småttingar.
Har äntligen fått upp dem på laggarna, och kan nu börja blåsa på mer själv.
Har hängt med dåligt under de sista åren och känner att det är en djungel av skidor därute.

Väger ca 95kg, är 195 cm lång, åker ganska aggressivt och behärskar alla fören och uppskattar även puckel. Hade tänkt mig en NTN bindning till de nya skidorna.

Skulle uppskatta några tips från folk med erfarenhet av olika laggar som har liknande åkstil.

Vilka skidor?
Hej Boss, nu åker mina barn ifrån mej så förra året bytte jag mina 10 år gamla laggar. Här är vad jag har kommit fram till: Twintip tror jag inte på dom blir för mjuka.Har provat en atomic skida med 29 m radie ( sugar dadddy?) men det var för stor radie för mej. För att kunna åka på hårt/isigt underlag behövs styva kursstabila skidor typ storslalom karaktär som kan ta upp din vikt utan att bli slagiga. För att åka på mjukt behövs hyfsat långa breda, För att åka fort radie runt 20meter. För att kunna köra i snabba svängar hyfsta lätta skidor. Jag är 185cm/80kg och kör med 185cm Fischer big stix radie 19m egentligen inte renodlade telemarks skidor men dom är breda , lätta ,styva. Head Monster 99 verkar vara bra men dom har jag inte haft möjlighet att prova.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp