Jag har aldrig kört på ren mohair, men mina senaste 3 par har alltid varit mohair mix, och ja de är helt klart skillnad mot 100 % nylon. Jag har haft Black Diamond, G3 och Pomoca. Black diamonds Mohair mix var bra glid på, och hyfsat lim, men tip-fästet upplever jag som kasst, det ligger aldrig an helt mot skidan och bygger därmed lätt på med snö när man går många turer per dag, i djup eller tung snö. Samma problem med ett par nya G3 Minimist som hade riktiga problem med snöuppbyggnad under tip-fästet. Har ett par G3 Alpinist+ (dom med plast-grejen i tip, mohair mix hudar nu istället som är riktigt bra glid och inga problem med att snö ansamlas på dom. Annars har Pomocas momix hudar alltid varit grymma på de skidor jag haft (Dynafit-skidor med formskurna Pomoca).
Verkar overlag vara rätt utplockad på hudar nu på många ställen. Men av de jag provat de senaste 10 åren så har Alpinist+ Mohair mix varit bäst hittills. Relativt lätta, bra lim, bra glid, bra hållbarhet och noll snow creep med den plast tip grejen.