Vilka stighudar är bäst?

Vilka stighudar är bäst?
Jag täckte att jag startar denna tråden på grund av att man inte riktigt vet allt.
Min fråga är vilka är de bästa stighudar för K2 reckoner 112?

Vilka stighudar är bäst?
Det enkla svaret är: det beror på :)

Men om jag förutsätter (med tanke på vilka skidor du har) att du inte kommer skida på platten särskilt mycket så skulle jag rekommendera nylon, då du troligtvis prioriterar fäste över glid. Nylonstighudar är också mer hållbara än mohair- eller hybridditon.

Se till att fästanordningen funkar med dina skidor också. Om du köper lokalt kanske du kan få hjälp med att skära till dem också, men det är inte omöjligt att fixa själv heller.

Vilka stighudar är bäst?
Jag hade inte valt 100% nylon. Mix-hudar med nylon och mohair blandat har markant bättre glid vilket gör stor skillnad i längden. De håller väldigt länge med. Personligen tycker jag Pomoca gör bäst hudar av de olika fabrikaten jag testat. Annars är Black diamond (typ deras mohair mix) ett bra lite billigare alternativ. Både pomoca och Black diamond kommer i lite olika längder och sen lite olika bredder som du sen får skära till för att passa din skida. Det brukar komma med ett litet verktyg för att skära dem. (Pomocas verktyg är sjukt mycket bättre)

Vilka stighudar är bäst?
Får också slå ett slag för Colltex. Deras 70/30 mohair/nylon- hudar tycker jag funkar kanon! Bra glid, bra grepp och lätta. Detta avser de med vanligt klister, vet ej hur de med andra varianter funkar.

Vilka stighudar är bäst?
Mohair är min rekommendation pga det överlägsna glidet. Min uppfattning är att de håller länge, men alla pratar ju om att det inte är lika hållbara som nylon så något måste ju ligga i det..... Men jag vet inte hur hårt eller ofta man behöver använda dem för att de ska bli utslitna.....
Pomoca har tyvärr värdelös kvalitet på sina plastkrokar som man fäster hudarna med i bakkant. Håller något år men sen blir plasten spröd o spricker. Har hänt med båda mina nu med bara några veckors mellanrum.....

Vilka stighudar är bäst?
Mohair är min rekommendation pga det överlägsna glidet. Min uppfattning är att de håller länge, men alla pratar ju om att det inte är lika hållbara som nylon så något måste ju ligga i det..... Men jag vet inte hur hårt eller ofta man behöver använda dem för att de ska bli utslitna.....
Pomoca har tyvärr värdelös kvalitet på sina plastkrokar som man fäster hudarna med i bakkant. Håller något år men sen blir plasten spröd o spricker. Har hänt med båda mina nu med bara några veckors mellanrum.....
Ja tror det är få personer som turar så mycket att de sliter ut ett par hudar helt ärligt. Även om man har ett par lätta mohair hudar.

Vilka stighudar är bäst?
Ja tror det är få personer som turar så mycket att de sliter ut ett par hudar helt ärligt. Även om man har ett par lätta mohair hudar.
Jag har nött ut ett par av mina full mohair faktiskt 😂

Men ja, det krävs sjukt mycket för att det ska hända. Limmet dör alltid först.

Jag hade absolut gått på minst 70/30 mohair/nylon. 100% nylon är hemskt att gå med. Helt galet stor skillnad i glid.

Vilka stighudar är bäst?
Jag råkade klicka hem ett par 100% nylon, en traumatisk upplevelse första turen. Den missen gör jag inte om.
@tmlarsson du är ingen bra referens i sammanhanget, du lägger alldeles för mycket höjdmeter jämfört med medelsvenssonturaren (bra ord där;)).
Eller Svensson lägger för lite, välj själv.
Glad påsk-touring, om man ens vågar gå ut i det här vädret🐣

Vilka stighudar är bäst?
Köpte ett par 100% nylon från G3 för ett par år sedan pga snål. Sicken skit, sämsta köpet ever, går så jäkla trögt att gå med. Å andra sidan så köpte jag Tesla-aktie för 500-hundringen jag sparade så nu har jag råd med vart fall 3 par mohair 😎

Vilka stighudar är bäst?
Skifeller.no selskinn. Svinbar i lössnö, Rena dopingen. Det är som en annan sport. På hård skare är de likartad men andra hudar och slit förhållandevis fort.
Generellt så är det som valla man måste ha 3 par stighudar per skida minst. Sedan gäller det alla ens skidor också...

Vilka stighudar är bäst?
Jag har aldrig kört på ren mohair, men mina senaste 3 par har alltid varit mohair mix, och ja de är helt klart skillnad mot 100 % nylon. Jag har haft Black Diamond, G3 och Pomoca. Black diamonds Mohair mix var bra glid på, och hyfsat lim, men tip-fästet upplever jag som kasst, det ligger aldrig an helt mot skidan och bygger därmed lätt på med snö när man går många turer per dag, i djup eller tung snö. Samma problem med ett par nya G3 Minimist som hade riktiga problem med snöuppbyggnad under tip-fästet. Har ett par G3 Alpinist+ (dom med plast-grejen i tip, mohair mix hudar nu istället som är riktigt bra glid och inga problem med att snö ansamlas på dom. Annars har Pomocas momix hudar alltid varit grymma på de skidor jag haft (Dynafit-skidor med formskurna Pomoca).

Verkar overlag vara rätt utplockad på hudar nu på många ställen. Men av de jag provat de senaste 10 åren så har Alpinist+ Mohair mix varit bäst hittills. Relativt lätta, bra lim, bra glid, bra hållbarhet och noll snow creep med den plast tip grejen.

Snödjup

Tillbaka
Topp