Vilka storlek på bindningar

snej

Aktiv medlem
Det beror helt på vilken bindning det är du ska köpa. En del stoppers mäter sin sanna bredd och den del är bredare eller smalare än vad som sägs. Ex så kör jag 100mm Warden/STH2-stoppers på mina QST 106 utan problem.

//Jens, Salomon/Atomic

Pillard

Aktiv medlem
Du måste ha 100 mm. Annars kommer stoppern inte passa. Du skulle kunna ha bredare också men inte under 100.

/Mikael
Farligt att vara så bestämd :) Det finns snarare en risk med för breda stoppers istället och det är att de sticker ut. Utan att kunna lova något så skulle jag nog chansat på 90mm-stoppers till en 96-midja. Tänker du dig däremot att nästa skida kanske är 105mm istället så kör på 100 redan nu...

RWD

Medlem
Ska köpa nya skidor och dom är 96mm vid midjan, ska jag ha 90mm eller 100mm på bindningen då?
Är skidan 96 i midjan så är det större chans att det blir bra med 100 än 90.
Stoppern hamnar kanske inte på smalaste stället och 4mm bredare än skidan kommer garanterat inte sticka ut så att det skulle störa åkningen. Det är heller inte så lätt att böja till en skistopper med bra resultat om du inte har rätt verktyg för det.

MikaelNorrman

Ny medlem
Okey, bra att ni förtydligar. Det självklara är ju inte alltid självklart...
Pratade av egen erfarenhet.
Som RWD säger, är det inte lätt att böja ut en stopper. Faktiskt nästan helt omöjligt om du vill att det ska se snyggt ut.
Min erfarenhet säger oxå att de flesta mått som anges är längs ut på stoppern. Den är således mindre längst in.
Ex: Jag har en Salomon Warden MNC 13. Den är 115 cm längst ut, dvs den del som ligger mot marken. Längst in är den 111 cm. Dessa bindningar är köpta till en skida som är 108 cm i midjan. Passar utmärkt!
Att stoppern skulle sticka ut så mycket att den stör åkningen förefaller mig ganska osannolikt. Vi snacka millimeter här.
Så återigen: Det generella tipset från mig är att du troligtvis ska välja 100. Men för säkerhets skull ska du kanske kolla måttet.

RWD

Medlem
Kollade på Tyrolia Attack och på dem var måttet längst in/upp på stoppern, i det här fallet 90mm. Stoppern går upp ganska mycket och in mot skidans centrum när pjäxan sitter i så ingen fara att den är i vägen på skida som är 84mm. Kollade även på ett par Marker som är 110mm och den var 105mm längst upp. 110mm är den c:a 10 mm ut där stoppern har en liten böj.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp