Vilka telisskidor?????????????

freeride_nu

Aktiv medlem
Hej!!
Ska köpa telisskidor snart, carving, och behöver lite hjälp.....
Jag är en tjej, 1,63cm, 55kg, som har åkt i 10 år. Har alltid åkt på långa (ca 1,80)och smala vilket går bra i pisten, dock inte lika bra utanför... Vill alltså ha några som både går bra utanför och i backen.

Jag undrar om nån vet bra carving som skulle passa, telisar eller mjuka slalom? 1,70 borde väl vara lagom?

Har riva 2 nu men hört att chili ska vara bra. Pjäxorna är Scarpa T2. Kör ganska aggresivt och vill att det ska gå fort.

Stina

Mitt forslag er at du prøver et pa Atomic BetacarveX 9.18
Har kjørrt på slike ski en sesong, og har bare godord!! Dette er ski som carver nydelig og er super i høy fart!! Telemarktesten i bladet "på ski Eventyr" døpte dem "Speedy Gonzales"

Ja, du kan ta och testa salomon x-scream 9. Schyssta lagg. Funkar skitbra som telisar. Annars så kan du köra på de väl beprövade Elan Stinger. Mjukisar visserligen.

Nja, så korta skidor skulle jag inte rekomendera (ens till min värsta ovän) om man gillar att släppa på lite. För korta skidor ställer till änu mer skada när hälen är lös än när hälen sitter säkert på sin plats på skidan.

Enda gångerna så korta skidor skulle passa är om man kör där det är extremt trångt eller om man satsar på en karriär som snurrande luftakrobat.

Tvärtemot vad missanpassade trendnissar i närmaste sportbutik kommer att säga skall du alltså inte ha så mycket kortare än 180. Satsa då hellre på en lite mjukare skida om du tror att 180 kommer bli långt. Någon mjuk X-Scream, eller, med lite mer köttfaktor, Bandit eller Völkl i liknande breddklass kan nog funka.

Med 170 tappar du alldeles för mycket stabilitet i längsled när farten ökar.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Menisken

Hej Stina. Jag läste ditt inlägg och tänkte rekomendera några skidor, men detta är fjolårets så det kan vara lite svårt att få tag på.
- Atomic beta carv (pist & offpist)
- Elan stinger (mer offpist)
- rossingol attaque

Instämmer till viss del med tidigare förslag. Kan dock INTE rekommendera Attaque till din storlek. Tror dom blir för hårda och plankiga. Stinger bör funka med tanke på vikten och att dom styvade upp dom baktill ifjol men skall du köra argt rekommenderar jag ändå nåt hårdare. Testa Rossignol Rebel, jag är kanonnöjd med mina 184 cm långa, jag är själv 178 cm och väger 65 kilo. P.S. Tycker det är kul att åka sketfort och off-pist!

Årets Atomic BetaCarvX 9.18 blir lite hårdare jämfört med fjolårets.

Ett alternativ kan vara årets BetaRide 8.20 eller 9.20. Båda har 20 m skärning, 9.20 är lite hårdare. Jag har bara kört 8.20 och då som slalomskida. 8.20 är lite mjukare och lugnare än BetaCarvX 9.18. Atomics betaskidor ger en mycket vridstyv skida trots att de kan vara relativt mjuka i längsled. Jag testade att köra rejält fort med den och det gick alldeles utmärkt. Den är mycket allround i pist, från långa skärande i både låg och hög fart till kvick kortsväng. Jag har inte kört den utanför pisten men den är några millimeter bredare än 9.18 vilket knappast gör den till en sämre skida utanför pisten. Jag tror att BetaRide 8.20 kan vara ett mycket gott val som telisskida.

Tjena Stina!
Svårt..Men Atomic bruar gå som tåget i pisten..Elan Stinger är också en höjdare, lixsom vissa Ross. o Dynastar.
Prova dig fram. det som känns bra får mig, känns kanske fladder för dig.
Bor du i närheten av Karlstad eller har vägarna förbi så tycker jag att du ska gå in på "Magasinet", dom e helt suveräna! Sverigekänd affär som många uppskattar...en av ägarna va me o testa lagg i "Åka Skidor" förra året...dom kan allt...:)
// Danne

Tillbaka
Topp