Vilka twintip?

Matte85

Ny medlem
Vilka twintip?
Tjo! ska köpa ett par nya twintips. Vill ha en skida som funkar allround, alltså både pist, offpist och park. Har funderat på både Liberty SB och Stöckli Snake BC. Vill ha en skida med runt 90 mm i midjan. Är 188 cm lång och väger 80 kg. Tycker ni jag ska satsa på Libertyn eller Stöcklin? Eller vet ni någon annan skida som passar in på dessa kriterierna som ni tycker jag ska satsa på istället så e de bara att säga till. Vill gärna höra era åsikter.

/Matte

Vilka twintip?
Völkl Mantra 184 cm borde vara ett bra alternativ, 94 mm i midjan
K2 Seth Vicious 179 eller 189, 98 mm i midjan, kanske lite breda (?)

Vilka twintip?
Line liberty finns i en massa lägder o bredder.lite svåra att få tag på kanske..annars säger jag utan att ha åkt på någon av dom Libertyn ( efter vad jag har hört om dom)

Vilka twintip?
Varför haka upp sig på midjemåttet?? Du säger ju att du ska åka allround, K2 PE satsa jag mina surt förvärvda slantar på....

Fungerar i det mesta och även för åkare med lite tyngd och kraft....

Vilka twintip?
Matte, totaldissa inte skidor bara på grund av dimensionerna... Jag har nyligen köpt ett par Scratch BC och jag ställer nog ganska liknande krav som dig, dock ville jag ha lite bredare skidor än 90mm... Men om du skulle kunna tänka dig en midja på 98mm då skulle Scratch BC i 185 nog vara ett bra val... Som Vicious fast med mer bättre egenskaper i pisten!
Jag är dock lite kortare och tog 178, så jag har bara 96mm i midja... Men sak samma!

Men om du nu inte vill ha mer än 90mm, vilket iofs. är en jäkligt bra dimension för allroundskida så skulle nog Head MoJo 90 eller Völkl Karma matcha Snake BC...

Om du inte vill ha Scratchen så tycker jag att du ska koncentrera dig på Karma, MoJo 90 och Snake BC... Där har du skidor som du både kan jibba med, köra puder, och som inte är kassa i pisten!

Vilka twintip?
Big trouble, scratch BC. mina tips tycker dom funkade grymt bra till allt möjligt.

BC`n va jäkligt bra i pist roligare än den gammla trots att den har blivit bredare, har väll med att dom har styvat upp skidan något tills i år.

Scratch BC är mitt val, den va grymt allround trots bredden har väll ungefär samma önskemål på en sida som du har och jag väger typ 82 och är 190 (bara muskler såklart ;).

Big trouble känndes lika stabil och kantgreppet va bra men jag tyckte den känndes lite klumpigare och plankigare (låter jävligt negativt men den va skön att åka på).

Vilka twintip?
Kanske ett par Karma, Foil, Mojo90, Big trouble eller Scratch FS/BC

Personligen skulle jag nog säga Karman av dem.
Foilen känns lite plankig, Mojon lite mindre plankig, Big trouble mest plankig av alla, Scratch BC är tunga tankers som plöjer allt, förstår inte hur man ska kunna hoppa med dem.

glöm libertyn om du inte är helt sjuk storslalomåkare som lägger ner all din kraft i alla svängar, testade dem i Åre för några helger sen och de kräver en hel del av åkaren, även om de är kul när man tar i.

God jul på er alla

Tillbaka
Topp