Vilken airbagrygga är bäst?

visu

Medlem
Ska köpa airbag rygga och tänkte höra om det va någon som har bra koll på vad som finns? Jag har egentligen bara koll på ABS, som jag också tror är störst. Verkar ju riktigt smart med konceptet att man köper en basdel som innehåller airbagen och själva "bärdelen"/axelbanden och sen köper till själva ryggsäcken. Någon som vill tipsa om någon annan rygga eller ska man helt enkelt satsa på ABS?

Senast ändrad:
Asså!? finns det något bevis på att nån har klarat sig igenom en riktigt lavin pga en sån?
Jag tvivlar starkt!
Lägg pengarna på kurs eller mer kurs om du redan har tycker jag .

J-Rosenqvist sa:
Asså!? finns det något bevis på att nån har klarat sig igenom en riktigt lavin pga en sån? (...).
Jag vill erinra mig om att ett testcenter i Schweiz har fört statistik ang ryggsäckar från ABS. Ska kolla upp om jag kan hitta artikeln där jag läste det. Det finns statistik på att överlevnadschanserna ökar med en ABS, självfallet ska det inte vara en ersättare för något utan ett komplement till allt annat såsom kurser, tranciver, vänner osv...

Ha de fint!
/Andreas

J-Rosenqvist sa:
Asså!? finns det något bevis på att nån har klarat sig igenom en riktigt lavin pga en sån?
Jag tvivlar starkt!
Överlevnadschansen är extremt mycket större med airbagrygga, ja.

J-Rosenqvist sa:
Jag tvivlar starkt!
*host*http://www.aftonbladet.se/resa/article6562533.ab*host*

Hur slår man igång ryggan då? Pinsamt att trycka ut den i liften så man inte kommer ut, eller när man faller i pisten...

kolla 3.39:

Senast redigerad av en moderator:
har hört att abs ska va bättre då man "flyter" horisontelt på lavinen medans den som skyddar runt huvudet (tappa namnet) gör att man hamnar verticalt med benen och skidor som "ankare" funkar lika bra men risken för skador på ben och underkropp är mindre med abs'en

Snowpulse heter märket där airbagen skyddar huvud och nacke.

ABS'n skyddar inte kroppen direkt, tanken är ju att man ska glida ovanpå och inte dras ned bland stenar och träd.

Läste någonstans att av 177 personer hade 3 st dött. (Alla med ABS).
90% hamnar på ytan och blir inte begravda.

@Felix Han drar i ett handtag som går att lägga in i axelbandet på ryggan för att förhindra olyckor.

ABS:n är beprövad med stor framgång sedan många år och man vet med andra ord vad man får. Snowpulsen ska skydda nacken och se till att huvudet kommer till ytan, men samtidigt känns det lite obehagligt att huvudet blir fastklämt, vilket minskar chansen att undfly lavinen när du väl utlöst airbagen.

Senast ändrad:
Känns som att man kör på ABSen, det som är beprövat och man vet funkar. Kanske inte riktigt är den prylen där man ska satsa på det billigaste..

Senast ändrad:
Det kanns jakligt dyrt nar man koper vaskan, men jamfor man med hur mycket man betalar for t.ex bilforsakring, sa ar det en bra deal.

Anvander sjalv Snowpulse, men kan inte ge mycket feedback, eftersom jag lyckligtvis aldrig fastnat i lavin.

J-Rosenqvist sa:
Jag tvivlar starkt!
Finns massor med statistik på nätet. Tror det snart finns uppåt en 200 rapporterade incidenter.
Statistiken är välgjort och tyder på att systemet fungerar mycket bra.

Har själv skaffat en ABS vario 30l inför säsongen. Mkt nöjd med ryggan. Systemet känns gediget, genomtänt, pålitligt och hållbart. Har snart en 30 åkdagar med den nu och har vant mig vid den ökade vikten.

I övrigt anser jag dock att folk borde gå slao lavin 1 innan de pröjsar 8 lök på en rygga. Utan bergsvett bakom pannbenet är ryggan inget värd...

Det jag reagerade på framförallt när jag jämförde snowpulse och ABS så reagerade jag på att ABS måste laddas om för hutlösa pengar när den använts medan snowpulse går på luft och kan återanvändas ganska smidigt. Dessutom kan det vara problem med vissa flygbolag när det gäller ABS eftersom de har en explosiv laddning. Jag minns inte detaljerna men det kan vara värt att kolla upp

Å fan, då har de ändrat på det senaste året. Jag minns att man kunde få en testpåfyllning vid nyinköp för motsvarande frakten. Nu handlar ju iof den om ett antal hundralappar som det är. Jag personligen iaf skulle vilja kunna prova en sån sak några ggr för att veta hur den beter sig till den gången det blir allvar.

Hehe, självklart är ju inte 500 så farligt om det kan rädda dig från en lavin. Men med tanke på att det blir ganska stor andel av inköpspriset bara för att kunna testa din produkt så skulle jag rösta på snowpulse istället. Framförallt även eftersom den skyddar huvud och överkropp mot stötar. Och det vanligaste är väl ändå att man dör på grund av slag mot kropp och huvud när man väl hamnar i en lavin?

Pillard sa:
Hehe, självklart är ju inte 500 så farligt om det kan rädda dig från en lavin. Men med tanke på att det blir ganska stor andel av inköpspriset bara för att kunna testa din produkt så skulle jag rösta på snowpulse istället. Framförallt även eftersom den skyddar huvud och överkropp mot stötar. Och det vanligaste är väl ändå att man dör på grund av slag mot kropp och huvud när man väl hamnar i en lavin?
Att säga att det är det vanligaste är nog att ta i. Det beror också på i vilken typ av terräng man åker på... Mycket skog, eller öppna fält - kanske alperna eller nordamerika.
Vad som oroar mig för snowpulsen är att jag är tveksam på om inte kuddarna blockerar så man inte lyckas täcka luftväg med en hand eller så... Sen tycker jag den sitter förjävla dåligt också..

Swedish-banana sa:
Kudden är gjord för att skapa en luftväg åt dig. Så att du inte behöver göra det med en hand.
En ballong skapa en luftväg?
Vad ska du med luftutrymmet som skapas av ballongen runt huvudet om du kvävs av snö du fått i halsen?

bra fråga! köpte ABS för nån vecka sen och på vario 30L verkar det som att man bär skidorna centralt över mitten av ryggan. Ser inte grymt ut, men jag har inte testat. Känns spontant som att dakines tvärs-över-ryggan-system är bättre..

visu sa:
bra fråga! köpte ABS för nån vecka sen och på vario 30L verkar det som att man bär skidorna centralt över mitten av ryggan. Ser inte grymt ut, men jag har inte testat. Känns spontant som att dakines tvärs-över-ryggan-system är bättre..
god jul!
e ju bara att vinkla skidorna, funkar hur bra som helst =)

Funderar på en ABS, men i så fall en liten smidig, men som ändå kan bära skidor, max 22L.
Vet någon om de finns i Dammodell??

Var är det billigast, och var köper man dem? Stockholm el Val thorens? Flyga med den??

haha hjäääälp!

Tillbaka
Topp