Vilken är alpernas bästa ort(i helhet)?

DynastarTM

Ny medlem
Jag ska ner till alperna men har väldigt svårt att bestämma mig. Vilken är alpernas bästa ort egentligen....pister...offpist....parker?

Ride on!

Känns inte som att det är många som har varit i alla orter o direkt kan avgöra det.. o de som har säsongat en eller två gånger kommer att säga den de var i direkt..
Själv är min favorit (i och med att ja va där förra året) Tignes..
Stort pistsystem. Mycket och lättillgänglig offpist (finns även en massa svåråtkomlig också för de extrema) och två helt okej parker.
Samt att man slipper alla nordiska turister som är i Val d'isere o härjar o får hänga me massa sköna britter istället!

Hej

Jag har inte varit på alla ställen.

Men man har lärt sig vad man tycker är bra att veta.

Man behöver mat. Till att börja med.
Åker man till te x Gressoney lågsäsong. Då finns det bara backen.
2 små affärer. Någon restaurang.

Åker man till ett offpist paradis typ Andermatt. Är utbudet på Pist dåligt.
Men parken var rätt bra.

Åker man till St anton. Festen är helt ok. Åkningen kan var bra. Pisten är sådär på eftermiddagarna. Allt finns i byn. Parkerna är sådär.

Frågan är vad man vill ha. Jag vill inte börja med att åka buss det första man gör. Tex Chamonix. Man vill hinna åka puder innan lunch.
ÄR rätt skönt med en liten by där det finns några affärer för mat eller något "vatten hål".
Sen är det det där med snö. Som inte går att påverka.
Finns det puder är alla orter bra. Finns det inte vill man kunna åka pist, eller park.

Själv skulle jag tro att dom större orterna är ganska kompletta. Priset spelar en stor roll.
Där har det svängt lite. Är inte direkt billigt i någon ort längre. Men det är det inte i sverige heller.

Bra orter att börja med.

Verbier, Någon av dom franska Val orterna. Ja det finns några bra orter.
Från är vad man vill få ut. Äventyr eller lite mer ordnat.

Niklas

Chamonix är världens mest överskattade skidort. Du kan inte på allvar påstå att det skulle vara Chamonix som är världens bästa skidort. Förutom bergen är det ingenting som är bra med chamonix. Jag vet, jag säsongade där 05-06.

Håller tyvärr med dig bayo. Sedan är det ju en sak att GM är "världens" bästa berg men i övrigt så finns det en del att önska. Kanske är man inte extrem nog om man inte drar facet ner från aguillen. Men det är svårt att få ut något av Chamonix så länge man inte är 100% dedikerad brantåkare.

o bayo; ja vet oxå för jag va där både säsongerna 04/05 o 05/06. kanske ställets mest oseriösa säsongare men ändå.. synd att du verkar ha haft en så misslyckad säsong

St. Anton äger faktiskt sönder alla andra alporter stenhårt..

Bäst party..
mängder med lättåtkomlig offpist..
Mängder med backar om man rälnar in hela systemet med lech o st,Cristoph o hela grejen..
Liten park i Rendl , Stor park i Lech,,

St,Anton is the shit mother fucker:D

ST Anton är faktist bra.

Men man blir lite blind när man varit på samma ort några gånger.
Men dit åker jag ngärna tillbaka.
Men det finns fler orter jag gör det med. Men några är man lite tveksam till att besöka igen.

Man kanske ska skriva vilka ställen som inte är värda att besöka och varför.
Eller är värt ett besök. Men är tråkigt etfer några dagar.
Bara en tanke.

Niklas

Jag skulle rekommendera Verbier, förmodligen för att platsen står mig varmt om hjärtat. Har ännu inte lyckats komma på en enda dålig sak om Verpan, förutom att man behöver åka hem därifrån också.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp