vilken av dessa twintipskidor ska jag välja?

eclipse89

Ny medlem
jag står mellan valet på ett par Salomon teneighty elr ett par scratch pro, vad ska jag välja?
178cm lång
65kg
åker mäst offpist och park men även lite pist.
det är alltså mellan dom här två inte något annat..

Scratch Pro ska du inte ha. de är en barnskida typ..

Kör på nyaste Scratch FS, de är en offpist anpassad jibbskida..

Hej!
Har provat både
Scott P3
Scratch FS
Båda var väldigt trevliga att åka på över hela berget.
Har hört att Scott P3 har en lite mer känslig ovanyta, så att repor syns tydligen bättre.
Har nu slagit till och köpt ett par Scratch FS, och är väldigt nöjd.
Inget fladder i höga farter, ändock bra spänst vid avhopp, och bra mjukhet i landning.
Vid offpist åkning så lyfter den bra, och i pist funkar den också.
Snygg design skadar ju inte.
/madskii

Alltså du är nästan 180cm lång, lite olämpligt att ha en skida som har en maxlängd på 158cm

den jag har funderat mest på är teneigthyn och den är 161cm vilket jag tycker är lagom för jag vill inte ha för långa skidor.

alltså jag vill inte vara negativ men det är alldelles för korta skidor du ska ha minst en dm längre skidor..blir som snowblades på dig... ett par twintip bör gå ungefär till pannan och längre om man funderar på att köra offpist med dem...

Dessa skidor funkar säkert om du bara skall köra små hopp i parken och rätt lugnt i pisten men om du vill kunna åka offpist eller hoppa i stora hopp är de min uppfattning att du måste ha längre skidor med tanke på din längd. Du kommer bara att sjunka i pudret och är det lite halvhårt kommer du dö, likadant är de lätt att de blir fladdrigt i stora hopp med den längden. Jag är 170 cm lång och kör på 177 vilket jag tycker är en skön kompromiss mellan park och puder... Skall du åka mest offpist skulle jag kört bredare också.
Lycka till!

Är inte 161 cm för kort? Jag är 183 cm och hade 181 cm 1080. Dom funkade bra i parken och i offpist. Jag tycker att du ska ha minst 171 cm eller vilken längd det nu är i den regionen. (Var någa år sedan jag åkte med 1080. Om du har planerat att åka mycket offpist ska du verkligen gå på den längsta modellen.

hmm. snålt med cash? ;) de ´blir nog svårt.. typ fugativ eller någe då

K2 fujative är en bra allround skida den finns typ överallt.. sen finns völkl dogen och Dynastar NBT dock har dem kass kvalite tyvärr de e väldigt sköna skidor framförallt dogen men går sönder väldigt lätt har tex själv haft sönder två par dogen och ett par NBT..

vill man köpa den i affär i sverige kostar den typ 3995 med bindning men eftersom flera affärer har rea just nu kan man hitta den billigare..

jag köpte mina fujisar där betala typ 20-25 euro i frakt lr så och det var helt klart värt de!

Max längden på flyer är 161 cm, dom är inte så speciellt mjuka eller hårda mitt emellan. Däremot scratch skidan är förbannat mjuk.

skulle själv ha velat haft look p14 men eftersom det står att de inte funkar på skidor som e över 80mm så funkar de ju inte... Marker M14 isånna fall tror knappast du behöver Marker m18..

Tillbaka
Topp