Vilken beteckning ska man gå på när man monterar bindningar?

Finnen85

Ny medlem
ska man gå efter regular,board edge eller goofy?
står med vänster fot fram, så goofy kanske inte är rätt, men board edge, vad menas med det?
sen har jag sett att en del säger att man ska stå te.x -5 med den bakre bindningen menar dem då att den lutar bakåt?

Det som menas med -5 grader på bindningen är hur mycket den e vinklad "vertikalt" sätt......i färdriktningen kan man säga, om du tittar på bottenplatan på din bindning så ser du en "gradskiva" i mitten där ställer du in hur mycket du vill att bindningen ska vara snurrad. Jag rekommenderar +5 på bakre foten och typ +15 där fram, det e ganska allround. Om du inte fattar vad jag menar med allt jag säger, hör av dig.

Sätt bara dit bindningarna åt det håll du åker, i ditt fall regular sen vrid du fötterna till du känner : " åh fan, nu står jag skönt , stabilt och hur bra som helst. " då skruvar du tills dom sitter sen är det bara att köra. Det är individuellt i vilka grader man står, att stå " duck " dvs framfoten vinklad framåt och bakfoten bakåt tyckte jag var rätt skönt förrut tills knäna inte tyckte det så då fick dom bestämma. Men huvudsaken är att det känns bra när du åker. vinkla på och testa dig fram, själv står jag + 20 fram + 7-8 bak..
lycka till!

Markeringarna på bottenplattan är inte så mycket att bry sig om. Har du 4*4-discar så kan du vrida dom så skårorna går antingen tvärs över eller längs med brädan, du behöver inte sätta dom så pilarna pekar mot kanten.

Har du ställbar häl-loop är det bara att ha skårorna längs med brädan så kan du justera stancen och setback med discen. Har du inte justerbar häl-loop så kan du bli tvungen att sätta skårorna tvärs över brädan för att justera centreringen av bootsen. Gradmarkeringarna brukar bara funka om discen sitter med skårorna antingen tvärs över eller längs med brädan.

Regular = vänster fot fram

Goofy = höger fot fram

/Jonas

PS När jag hör regular/goofy kommer jag att tänka på ARA, den lilla klubb för inbördes beundran som Andy hetzel var president i..... DS

Tillbaka
Topp