Vilken bindning till vilken skida

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Blev lite inköp av nya skidor och bindningar nyligen och hade en plan men funderar på att ändra den.
Har ett par Norse Freeride 184cm 110 (nya modellen) som jag kommit fram till väger nånstans runt 2,1-2,2 kg och tanken var först ett par Duke pt 16 på dem.
Köpte sen även ett par Hustler 9 180cm (väger lite drygt 1,7kg ) för att ha något lite lättare att prova på nån lite längre tur och inhandlade ett par Tecton 13 till dem. Nu funderar jag dock på om jag skulle montera Tecton på Norse-skidorna istället för att få lite lättare breda skidor att gå med.
Frågan är om det kommer kännas som en för "klen" bindning till den skidan. Tanken är att de ska användas när det är gott om snö/puder förhoppningsvis både för kort tur och i liftburen off-pist.

Tänker att jag kanske monterar ett par Shift på Hustle 9 då istället.

Är jag helt ute och cyklar och borde hålla mig till ursprungliga planen?

Senast ändrad:
Jag har bara Tecton på de skidor jag faktiskt använder. På mina Rustler 11 (188 cm, 114 mm) har jag en äldre Tecton 12. De väger nog ungefär som dina Norse. Tycker det är klockrent och aldrig känt behov av något kralligare. Kör dem i alla sorters snö (utom pist, om jag kan undvika ;)).

Har båda bindningarna och för mig handlar duken om att man kör mycket pist och kan tura. Tecton tvärtom.

Duke kommer klara mer allmänt slitage och användning än Tecton.

Båda är bra på sina sätt.

Ett bra alternativ är att montera med inserts så kan man flytta runt efter behov!

Håller med. Visserligen turar jag inte så mycket, men runt 350 skiddagar med freeride i alla möjliga förhållanden, big mountain. Men så klart, om man är sån som sparkar på grejorna så kanske Duke pt är bättre? Ser säkert inte bättre ut, fy fan vad fula.

Bara i egenskap av material val så kommer en Duke hålla för mer slitage och användning.

På mitt ena par Tecton så rök tå bumpern ganska fort. Tecton är bra och tål mer än den allmänt får skit för men mot går inte att jämföra med Duken i förutsättning för att hålla långsiktigt.

Håller med. Visserligen turar jag inte så mycket, men runt 350 skiddagar med freeride i alla möjliga förhållanden, big mountain. Men så klart, om man är sån som sparkar på grejorna så kanske Duke pt är bättre? Ser säkert inte bättre ut, fy fan vad fula.
Måste bindningar vara snygga nu också :unsure:. Ett par Shift2 beställda till Hustle nu i alla fall så får det bli Tecton på Freeride.
Duke PT har jag på ett par skidor också men får väl lämna dom hemma om jag skulle åka till Schweiz då 🙈

Måste bindningar vara snygga nu också :unsure:. Ett par Shift2 beställda till Hustle nu i alla fall så får det bli Tecton på Freeride.
Duke PT har jag på ett par skidor också men får väl lämna dom hemma om jag skulle åka till Schweiz då 🙈
Min kommentar var mest pga kommentaren om att Tecton inte är snygga... Hur man än gör ser man ju lite så där ut när man åker skidor, så bry dig inte om sånt. 😅

Kör Freeride 110 (också den lila) med samma setup du först hade tänkt. Med Duke på, och det blir en rätt tung och köttig setup. Grymt stabil och rolig när det kommer till åkningen men rätt tung att dra runt på. Så jag tror att om du turar en del så är Tecton det bättre valet på en skida av denna tyngden. Uppdatera gärna senare vad du tyckt om denna setup. Är själv lite sugen på att byta mina Duke till något lättare nämligen🙌

Kör Freeride 110 (också den lila) med samma setup du först hade tänkt. Med Duke på, och det blir en rätt tung och köttig setup. Grymt stabil och rolig när det kommer till åkningen men rätt tung att dra runt på. Så jag tror att om du turar en del så är Tecton det bättre valet på en skida av denna tyngden. Uppdatera gärna senare vad du tyckt om denna setup. Är själv lite sugen på att byta mina Duke till något lättare nämligen🙌
Jag det var lite det jag tänkte också, fick beställa bredare skistopper som jag tyvärr inte hinner få innan jag ska iväg nästa vecka. Men återkommer om det blir nån mer åkning i vår.

Bara i egenskap av material val så kommer en Duke hålla för mer slitage och användning.

På mitt ena par Tecton så rök tå bumpern ganska fort. Tecton är bra och tål mer än den allmänt får skit för men mot går inte att jämföra med Duken i förutsättning för att hålla långsiktigt.
Jag tar hellere en väldesignad bindning i kvalitetsplast än en dåligt designad binding med komponenter i bockad skräpmetall vilken dag som helst.

Jag har aldrig hållit i eller ens sett en duke pt, jag menar bara att såna generella och svepande uttalanden om en väldigt komplex produkt baserat på enkom vilket material som används inte är meningsfulla.

Jag tar hellere en väldesignad bindning i kvalitetsplast än en dåligt designad binding med komponenter i bockad skräpmetall vilken dag som helst.

Jag har aldrig hållit i eller ens sett en duke pt, jag menar bara att såna generella och svepande uttalanden om en väldigt komplex produkt baserat på enkom vilket material som används inte är meningsfulla.
Öh jo. Det kallas material egenskaper. Plast är mjukare och slits fortare, samt sprödare i kyla. Sedan är det också i kontext av diskussionen mellan dessa två bindningar...

Öh jo. Det kallas material egenskaper. Plast är mjukare och slits fortare, samt sprödare i kyla. Sedan är det också i kontext av diskussionen mellan dessa två bindningar...
Men då är det inte bara i egenskap av materialval längre, då är det kombinationen av design av materialval, om det nu ska vara i någon kontext av de två bindningarna.

Jag vidhåller också att faktum kvarstår, tecton är en bindning som bevisligen hållit över tid med väldigt kraftigt bruk för många personer, duke pt vet vi inte med säkerhet ännu eftersom bindningen inte existerat särskilt länge. Att svepande uttala att duke pt med säkerhet kommer hålla längre pga materialval blir väldigt märkligt.

Att däremot säga att tecton hållit väldigt länge för många, och att kombinationen av markers historik av att designa kvalitetsbindningar och att duke pt i större utsträckning använt metall gör att du förväntar dig att duke pt kommer hålla längre är något annat, och fullständigt rimligt.

Förstår allvarligt inte ditt argument? I absoluta termer så håller metal bättre än plast. Så ja bara baserat på materialval i största delen av bindningen så kommer Duke överleva mer.

Dålig design påverkat självklart hållbarhet. Men igen, sätter man plast istället för metal kommer det ändå hålla sämre/kortare tid.

Har man gjort en dålig design utan stress analys osv så ja då är det inte säkert att något material kan hålla.

Jag äger två tectons och användt dem kanske ett par timmar i veckan i snitt. Ena bumpern har lossnat. Jag har ägt kanske 20 par race bindningar från marker, ett antal ur royal linjen, en alpinist och nu duke pt. Enda problemet är c-clipet på alpinist som gått sönder efter en lite tyngre landning.

C-clipet är i metal så ja material valet var bra men inte designen. Alldeles för klen. Men samma grej i plast hade aldrig överlevt. Kolfiber ev ja iom att det töjs isär.

Så återigen TS frågade om 2 specifika bindningar och materialval i Duke är bättre men kostar i vikt.

Återigen kontexten är tråden där Duke PT och Tecton jämförs där ingår så klart vilka företag som gör produkten vilket alla borde förstå när man svarar?? Skulle det vara ett okänt märke skulle jag svara annorlunda med att det saknas historik för att kunna känna sig rimligt säker på designen.

Plast åldras på ett annat sätt än metall. Kanske inte ett problem för prylnissarna som byter utrustning ofta, men om man vill kunna använda bindningarna länge så avråder åtminstone Fritschi, och kanske andra tillverkare också, från att använda deras bindningar när de har blivit 10 år gamla. Detta oavsett hur lite de har använts.
Se svaret nedan från dem när jag ifrågasatte hur en Diamir Freeride bindning kunde gå sönder i tådelen när jag åkte med dem i en enkel pist trots att de bara var använda 8 dagar. Plasten sprack mitt i en sväng. Bindningarna köptes 2011 och användes en vecka då. Sen stod skidor med bindning av olika anledningar i ett mörkt förråd i 11 år innan jag använde dem igen. Då gick de sönder andra dagen.
Kunde säkert hänt även med andra bindningar, men ju mer ”vitala” delar som består av plast desto större risk är det att de pajar när de blir lite äldre.

IMG_0222.webp

Tillbaka
Topp