Vilken Bindning !?

Vilken Bindning !?
Hej.
Jag har ett par dynastar skidor, men det är inga bindningar på dom.
Nu undrar jag vilken binding och vart jag ska köpa den.
Bor i värmland så säg inte typ; finns i Åreshoppen lr nått, utan helst sidor på nätet.
Åker hopp å rails.
Vill inte ha nån skitbindning som går isönder efter en snelandning.
skriv gärna namnet på bindnigen och PRIS.
///// Eric !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Specifikation. Prisklass. runt 2000 kr men kan va billigare med.
Vikt : ca 65-70 kilo.
Färdigheter : Bättre än dom flesta .... ;) ne men hoppar å snurrar i t.ex alla hopp i kläppen å Trysil å Tandådalen.
Åker : Park.

Senast ändrad:
Vilken Bindning !?
de flesta märken gör bra bindningar (även marker) så länge man väljer rätt bindning, alltså en som passar ens vikt och åkstil.

så om du svarar på hyllengrens bra frågor kan du nog få lite mer hjälp.

Vilken Bindning !?
nu så pratar vi. stort beröm för att du också ändrar i rubriken för då blir det mkt enklare för framtida användare som vill skriva svar att få en bättre insikt i dina vad du undrar.

vilka bindningar har du haft innan? hur funkade de?

bindningar kostar ca 1000-3600. tumregeln man får vad man betalar för gäller i allra högsta grad vid köp av bindningar. de största hoppen i kläppen och td innebär stora luftfärder som är mkt påfrestande på dina bindningar, framförallt i landningen men även i uthoppet då du "snurrar upp" dig inför en stor rotation.

felet som jag anser många gör vid köp av bindning är att man är för snål. en riktigt bra bindning med rejäl konstruktion (ofta fullmetal och stark fjäder) håller i 10-20 år medans en klen plastbindning kan gå åt på ett jullov.

det finns egentligen ingen renodlad hoppbindning trots att Ni stött på namn som P12 jib (en helt vanlig P12 med lite "tuffare" färger) m.m. vad jag och många andra förväntar av en hoppbindning är att den ska flexa en hel del innan den löser ut och att man ska kunna landa lika stora landningar framåt som bakåt (alltså måste skistopper gå hela vägen upp och ha en rejäl fästfunktion i bindningens häldel).

EDIT:
min personliga åsikt (som iofs har en hel del fördomar i sig m.m.) är att ross fks 155-185/look p18 är de absolut mest gedigna bindningarna när det kommer till parkåkning. salomon 9-16-20, marker comp 18.0-20.0, tyrolia ff17/mad trix 20 ligger tätt bakom.
känner du att de blir för massiv bindning för dig så har de alla småsyskon med lite mer human DIN-skala (12-14) och lite mindre metall i konstruktion.

skulle vara intressant att veta vad knattarna som kör som riktiga män i parken har för bindningar. tänker på scherlin, harlauts m. fl.? vet ju att jon, wester m. fl. kör med de starkaste bindningar deras respektive märke erbjuder.

Senast ändrad:
Vilken Bindning !?
Lima-ko sa:
nu så pratar vi. stort beröm för att du också ändrar i rubriken för då blir det mkt enklare för framtida användare som vill skriva svar att få en bättre insikt i dina vad du undrar.

vilka bindningar har du haft innan? hur funkade de?

bindningar kostar ca 1000-3600. tumregeln man får vad man betalar för gäller i allra högsta grad vid köp av bindningar. de största hoppen i kläppen och td innebär stora luftfärder som är mkt påfrestande på dina bindningar, framförallt i landningen men även i uthoppet då du "snurrar upp" dig inför en stor rotation.

felet som jag anser många gör vid köp av bindning är att man är för snål. en riktigt bra bindning med rejäl konstruktion (ofta fullmetal och stark fjäder) håller i 10-20 år medans en klen plastbindning kan gå åt på ett jullov.

det finns egentligen ingen renodlad hoppbindning trots att Ni stött på namn som P12 jib (en helt vanlig P12 med lite "tuffare" färger) m.m. vad jag och många andra förväntar av en hoppbindning är att den ska flexa en hel del innan den löser ut och att man ska kunna landa lika stora landningar framåt som bakåt (alltså måste skistopper gå hela vägen upp och ha en rejäl fästfunktion i bindningens häldel).
Jag har typ bara haft de bindningarna som frljer med rossignol scratch men dom sög. Fick laga dom 5 ggr förra vintern och denna vintern så var det ännu fler ggr.
3600 kr är kankse lite mkt för mig men runt 2000 kr.

Senast ändrad:
Vilken Bindning !?
vilken scratch var det, 10, 12 eller Gud bevare mig 14?
vad säger de som sålde bindningarna till dig angående hur lätt och ofta de går sönder?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp