Vilken bindning?

e-beth

Ny medlem
Vilken bindning?
Hej,
har köpt ett par v-ski pro, 180cm, och letar nu efter att par passande bindningar.

Ja har tidigare haft problem med mina gamla salomonbindningar som jag tyckt tjuvsläppt lite väl många gånger. Det hände allt som oftast när man drog på ordentligt i lite mer uppåkt eller moddig snö. Ingen kul upplevelse alls.

Jag försöker stå på så mycket jag kan i pisten och åker aggressivt. Åker allt mer utanför pisten men skippar alltför höga hopp. Väger mellan 70-74kg.

Någon som har några bra tips om vilken bindning jag skall välja till mina nya völkl?

/E

Vilken bindning?
Testa att skruva fast pjäxorna direkt i skidan, då tjuvsläpper dom aldrig. Funkar mycket bra för mig och mina monsterskidor. Puss o kram

Vilken bindning?
jaha.... kan man göra det?

Jag var annars helt inne på idén med att silvertejpa fast mig ... en 20 varv runt pjäxan och skidan borde väl räcka? eller ska jag ta i med en 30 varv? 30 varv = 10 på din skalan? ;)

ngn som vet?

/E

Vilken bindning?
Jag har ett par marker muppracing bindningar DIN 14-24 som ligger här och skräpar... sväng inom med roffe så kan du få låna dem!

Vilken bindning?
men din slarviga kebap! Håll din keft annars bränner jag som vanligt om dig och kommer först till liften! :P

Vilken bindning?
Jag skulle trots dina tidigare erfarenheter rekommendera Salomon till dina nyinköpta proplank. Den bindning som du hade på dina gamla skidor var om jag inte minns fel en Quadrax-modell (Q800 kanske?). Den bindningen är rent skit och jag skulle med den inte ens våga stå på nerför en nypistad Gustavbacke utan att hela tiden vara rädd för tjuvsläpp.

Välj istället någon av modellerna S9.12 eller S9.14, så får du en bindning att lita på. 9.14 är enligt mig den bästa bindningen just nu om man ser till prestanda och vikt. 9.12 är verkligen lätt (990 gram) och är ett bra val för den som gillar lätta skidor. Kanske skulle du som tjej tom kunna klara dig med S8.10 (med samma utformning på framdelen som 9.12/14). Salomons bindningar behöver ett ganska långt drag/slag för att släppa. Mindre smällar pareras genom att bindningen flexar ut en bit och sedan tillbaka. Hos många andra tillverkares modeller (och Salomons Q-serie) resulterar dessa smällar i ett tjuvsläpp. Givetvis kan man kompensera det här genom att dra fjädern i botten eller genom att välja någon racemodell, men då är risken för knäskador större om det verkligen skiter med en elak knävridning.

Framåt hösten brukar det ju dyka upp lite gamla överblivna prylar på butikernas reahyllor. Då kanske du kan hitta en gammal S900 eller 850 till billigt pris. Speciellt 900:an är en mkt bra bindning.

Vilken bindning?
Hej igen,

Var inne i en av stans bästa skidbutiker nu idag och blev rekomenderad en markerbindning (1200 någonting) för 1499kr (ordinarie pris 2000kr, men den kan tydligen kosta mer).
DIN 4-12.
Vad tror ni experter om detta?

En kille i affären berättade att just denna bindning går att få ihop med årets v-ski pro skida. Marker & völkl brukar ju som sagt sammarbeta...

Är ett par begagnade bindningar "lika bra" som ett par nya? Hur mycket pengar tycker ni att jag ska lägga på ett par schyssta bindningar?

/E

Vilken bindning?
Salomon gör bra bindningar, men håll dig borta från C-serien. de där tådelen löser uppåt. har haft fläskiga problem med dessa bindningar. släpper hela tiden även om man drar dom i botten....så kör på nåt som löser enbart åt sidan fram o upp bak.

Vilken bindning?
Kör på Markerbindningarna som du fick rekommenderade!! Marker är bra, solida grejjer. Begagnade bindningar KAN vara lika bra som nya om det är racebindningar med höga DIN. Mycket mera metall i dom än en bindning som maxar DIN 12 som är gjord av plast som mattas efter en tid. Du lär väl behöva ställa bindningen på typ 8-9 och då räcker det nog med en marker 1200. Vill du däremot dra mera så ska du satsa på en som går lite högre. Min åsikt är att man ska inte dra klena DIN 12 bindningar med mycket plast i i botten.. Exempel: Vill du ha bindningen på DIN 12 så ska du helst ha en bindning som går till minst 15-16. Det är bättre att ligga i nedre delen av skalan.

Vilken bindning?
hej e-beth,

jag tycker du ska försöka leta reda på en begagnad racebindning. försök få tag på en som börjar på din 12 och är ett till två år gammal. då kan du få ett bra pris på en stabil bindning plus att du kommer inte få några tjuvsläpp (men se upp med knäskador...)! kolla med dina lokala alpinklubbar, dom har kanske några tips att ge dig. nackdelen kan vara att bindningen är tyngre än de bindningar man köper i sportaffärer, men å andra sidan håller de bättre.

lycka till / henke

Vilken bindning?
Om du ska åka på en racebindning som startar på DIN 12 så ska du ställa den på minst 14 för att det ska bli lite "spänn" på fjädrarna. Om inte du och dina knän pallar det så är det inte nåt jag rekommenderar. Du ska inte bara väga in vikt och åkskicklighet i bindningsinställningen utan också sullängd på pjäxan. Har du små fötter så blir momentet på bindningen mindre vilket ska kompenseras med lägre inställningsvärde.

Vilken bindning?
Jag kör med ett par salomon x-wave 8.0, stl 25.0

Tror inte att knäna pallar för en racerbindning... så det lutar åt någon trevlig markerbindning i "high performance" klassen på rea.

typ
titanium 1200 piston control, DIN 3-12
titanium 1200 glide control, DIN 3-12

vet inte hur mkt dyrare titanium 1300 piston control är jämfört med dessa, annars verkar den perfekt! DIN 4-13

Vilken bindning?
Är själv precis i köpartagen. Har ett par Völkl V-pro 2004 på g med markers 1200 bindning.. någon som vet vad de ligger på i pris så jag kan jämföra lite. Själv tror jag att jag fått ett kanonpris nämligen.

Vilken bindning?
Mitt svar är helt annorlunda än det du fått hitintills.
Jag såg att du skulle till Aosta. Där är ju en del av tjusningen att transportera sej utan lift för att hitta bra åkning.
Sätt på ett par Diamir så har du full frihet. Snacket om behovet av racingbindningar är överdrivet. Är du en god skidåkare och står rätt på skidorna tjyvlöser inte en bra bindning med standardfjädrar om den är rätt inställd.
Ett par Diamir freeride har fjäder upp till 12 och det räcker bra för mej med min 85 pannor plus rygga med upp till 5 till 8 kg.
Ha en bra vinter

Vilken bindning?
Vad jag har hört ang. diamirs bindning med lös häl så tror jag att det blir en lite för maffig, stel och kanske inte så stryktålig bindning. Funkar säkert väldigt bra om du mestadels håller på att knata uppför, men jag vill ha en bindning som dessutom håller för tokkörning i pistade förhållanden!

Nu har jag inte testat den själv så jag kan naturligvis inte uttala mig, det är bara en känsla jag har. Rätta mig om jag har fel!

Jag har däremot tänkt köpa alpine trekkers... (och hudar)!! :)

Vi har föresten en tom plats kvar i vårt kollektiv! Först till kvarn...

Vilken bindning?
Klart om du vill slöpa på mer vikt i säcken skall du köpa alpintreckers.
Men tro ej på folk som ej provat eller bara för rykten vidare. Det gäller ju all utrustning.
Om du titar på skidåkarna i la Grave. Så används Diamir av ett stort antal skidåkare. Och det är inga nybörjare direkt.
Morsning

Vilken bindning?
Om du vill ha en bindning som tål att tokbränna med så skulle i alla fall jag styra bort ifrån Diamiren. Själv tycker jag den funkar klockrent vid turer och när man inte bränner på max. Men, den känns väldigt flexig i sidled och inte alls lika solid som typ en vanlig, bra Salomonbindning (eller annat märke). Och ja, jag vet att vissa åkare i La Grave enbart åker med Diamir. Att tura med Alpine Trekkers är ett jäkla blodslit men funkar ok till kortare dagsturer och om man har hyfsat lätt utrustning med välskurna hudar. Tycker inte riktigt fördelarna med Diamir riktigt väger upp till att enbart köra med den, särskilt inte om man inte planerar att tura jäkligt mycket.

Satsa på den där Marker-bindningen eller Salomon Ti 912 (om du vill ha en lätt och solid bindning).

Tillbaka
Topp