Vilken bräda?

Ringostar

Ny medlem
Vilken bräda?
Halloj,

Dags att köpa in ny bräda igen, dock inte hängt med så mycket sista tiden, vad gäller?

Har redan en Evil Twin som jag leker med, behöver en lite mer allround bräda att komplettera med.

Puder, pist, bc osv, gillar bataleon skarpt men öppen för andra förslag, kollade lite på burton custom, men osäker på ifall den är överdrivet dyr eller inte.

Är 186 och har väl en matchvikt på 86kg, 42 i skostorlek.

Vilken bräda?
Köper du Burton så betalar du för själva märket. Custom är en bra allroundbräda som passar till allt mer eller mindre, en snarlik variant kan vara Nitro Misfit som även är billigare. Den sägs fungera väldigt bra i puder och bc/hopp men pist klarar den säkert också av. 160:an är att rekommendera isåfall eftersom du är 186 lång.

Annars kan du alltid kolla in Ride;s brädor. Ride DH 159.
http://ridesnowboards.com/boards/board.asp?ProductID=9

Vilken bräda?
Lib-Tech TRS med Banana-Tech skulle täcka ditt allroundbehov väldigt bra. 59 eller 62 borde bli bra. Personligen skulle jag gå på 62 om jag var du.

Senast ändrad:
Vilken bräda?
Om du vill ha en liknande Evil Twin fast lite hårdare, som är mer för allround men fortfarande bra i parken kan jag rekommendera Bataleon Riot.

Vilken bräda?
Lib-Tech ser ju trevlig ut, måste bara läsa in mig på alla förkortningar (vadå banan? haha).

Nitron har jag testat förra årets model av, inte så dumm, men utan någon egentlig anledning vill jag inte köpa den.

Rioten skulle ju vara 59'an, men känns lite väl likt min evil twin som oxå är en 59'a.

Vilken bräda?
Riot, jo det är ju en allround bräda så den funkar ju överallt!
Men om du vant dig med tripple base tech så är de ju skönt att ha de kvar också :)

Vilken bräda?
Varfør inte en Bataleon Jam? Den ær ju lite styvare i mitten æn Riot så den blir lite mer Allround anpassad tror det skulle funka perfekt! Kør sjælv på en Evil Twin och ska komplettera med en Jam i år.

Vilken bräda?
ok, sjukt inne på The Jam nu, vad tror ni om den här kombinationen:

161 The Jam
Burton Triad bindning
Burton Ruler skor.

Har lite skumma fötter så måste ha så bekväma och snälla prylar som möjligt, mina 32 lashed tar livet av mig (yes har försökt åka in dem i 2 månader). The ruler sitter iaf bättre i butik (förra årets model, ska testa årets när de väl kommer), sen vet man ju inte hur det blir i skarpt läge.

Triad ska ju vara extra extra behagliga, nån som har någon kommentar om dem?.

Tror ni The Jam, Triad och Ruler blir en bra allround kombo?

Vilken bräda?
Lib Tech TRS är sjukt bra... Har en själv dock ej banan v. Men jag tycker den är lite för dålig i pudret faktiskt... Men som allround bräda duger den grymt bra! Mitt val på 1 bräda packningen

PM mig om du vill ha bra deal på en Burton Custom 160.5 eller Unity Pride 159. Riktigt bra priser ink bindning utlovas. Sjukt bra brädor båda två

Vilken bräda?
ok väcker den här tråden till liv igen, har efter mycket velande bestämt mig för The Jam. Nu återstår bara en fråga, 161 eller 164, 164 känns som det vore ett bra val med tanke på att jag vill kunna åka mycket i puder med den, dock så är den 26 bred i midjan, vilket med mina små fötter (små 42or) kanske är lite väl brett, är det för mycket? kommer det bli några problem?

Vilken bräda?
har riktigt svårt att bestämma mig igen...

visst, vill inte har för kort bräda, har ju redan en evil twin som jag leker med, behöver en bräda som funkar överallt, men att hitta en lite längre som inte är allt för bred är inte helt enkelt:

Lib Tech: TRS 167 är 26,3 bred, mullet 165 är 26,1.
Bataleon The Jam 164 är 26 bred.

Burton är lite bättre: Custom 166 är 253, supermodel 168 är 25,6.

Lite kortare brädor som ser trevliga ut:
* Amplied Paradigma UNW8 163, 25,3 bred
* Bataleon The Jam 161, 25,2 bred.
* Lib Tech TRS 162, 25,6 bred.

Frågan är ju bara om de här lite kortare är för korta för att de ska fungera bra i puder när jag är 186 lång och 86kg tung. Jobbigt att ha så små fötter ;)

Vilken bräda?
Det enda som händer om du har 42:or och kör 26+ är att brädan möjligen känns lite trög från kant till kant. Med en Lib-Tech blir detta knappast något som helst problem eftersom BTX gör att kantväxlingen går lättare än på en bräda med vanligt spann. Jag kan mycket väl tänka mig att Triple Base på Bataleon också underlättar kantväxlingen.

När du dessutom har såpass mycket som 86 kg under bältet kommer detta inte alls att bli något problem.

Go 26+ om du i övrigt gillar brädan. Det blir inga svårigheter.

TRS 167 BTX är en fantastisk allmountainbräda!!

Senast ändrad:
Vilken bräda?
humm har jag missupfattat nåt :o sry om ja låter som en nybörjare men.. Funkar burton bindningar till andra brädor än burton ? trodde dom hade andra fästen på burton :$

Vilken bräda?
Tack för det Doughboy, beslutsångesten lite mindre nu iaf :)

Och Ante, du kan montera burton bindningar på icke burton bräda utan problem, behöver bara fixa en annan monteringsplatta, och det kostar inte så mycket om man inte får med det när man köper dem.

Vilken bräda?
har precis införskaffat mig en K2 Gyrator 168 med rocker. Hittade en från förra året på rea så slog till. Har tyvärr inte teståkt den än, men har läst en jävla massa recentioner om den och dom säger inget dåligt överhuvudtaget. Det som den framförallt är till för är ju puder, men den nya rocker konstruktionen ska även hjälpa till att få ett bättre skär i svängen.
Kolla lite på den med innan du bestämmer dig:P
MVH Kristofer

Senast ändrad:
Vilken bräda?
svååår eller omöjlig? :) Den finns på en del websiter i usa, lite osäker på hur det fungerar att importera därifrån bara, får kolla det.

Vilken bräda?
Ringostar sa:
svååår eller omöjlig? :) Den finns på en del websiter i usa, lite osäker på hur det fungerar att importera därifrån bara, får kolla det.
Mervins officiella policy är att deras butiker i USA inte får sälja brädor till andra länder. Det finns förmodligen mindre nogräknade butiker som skiter i det, men då riskerar de att inte få sälja Gnu och Lib-Tech i framtiden. Dessutom är Mervins reklamationspolicy sådan att man måste reklamera brädan i det land man köpt den med kvitto/faktura från en auktoriserad återförsäljare. Det kan alltså bli lite bökigt om det händer något med brädan om man köpt den via inofficiella kanaler.

Vilken bräda?
bah, först spenderar man evigheter på att leta efter en produkt som man tror ska passa, sen hittar man en och då kan man inte köpa den. Får väl bli en burton custom...

Vilken bräda?
Hej Ringostar!

Såg att du var lite fundersam över midjan på The Jam 164 som var 260 bred men du har ju redan en Evil Twin 159 och den är också 260 bred i midjan...?

Vilken bräda?
Hejsan Ingooo.

Helt korrekt, därför jag är lite tveksam till den breda midjan, ET funkar bra för jag bara leker runt med den, men känns lite tungstyrd när man drar på lite hårdare i pist.

Grinda, hoppa osv funkar bra dock, är ju en lysande play around planka.

Nu ska jag därimot köra min första alp session ett par månader och vill ha en mer optimal bräda för pist och puder och tänkte lägga lite mer tanke bakom köpet :)

Vilken bräda?
ah förstår det.... har också en Funkink 161 som är 252 i waist och som har "freestyle" TBT istället för "park" TBT som på Evil Twin o det gör stor skillnad när det kommer till carving.... likaså med brorsans goliath... dom är mycket snabbare o smidigare från kant till kant än min ET och även snabbare... skulle kunna tänka mig att the Jam eller deras renodlade puderbrädorna med "freeride TBT" är ännu bättre! ;)

Senast ändrad:
Vilken bräda?
tja! tänkte nyttja tråden lite för egen vinning då jag går i samma tankar som ringo.
Har inte världens största budget så tänkte höra om det är någon som vet ngt om
burton deuce, verkar vara ett riktigt rimligt pris, kostar 3499 i sverige. Är det någon som vet något om den? Står att den skall vara en just allround bräda i beskrivningar jag har läst om den.

Tack för svar...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp