Vilken bredd föredrar du?

BamseBula

Medlem
Nu måste jag bara slänga ur mig en fråga till alla er där ute:
Hur breda skidor föredrar ni? Och framför allt VARFÖR föredrar ni denna bredd.
Som ni säkert vet var det rekordmycket snö i Åre förra säsongen. Hade nånstans mellan 80 - 90 skiddagar i all denna snö. Har åkt på Extrem 5x5 ett par säsonger, och gör det fortfarande. 5x5 har en midja på 83mm. Denna rekordsäsong vad beträffar snömängd körde jag även en period på Gotama, med en midja på 105mm. De enda tillfällena när dessa tillförde någonting nämnvärt var i uppkörd offpist. Däremot upptäckte ja att alltför feta skidor i svenska förhållanden kan vara rena skräcken.
Hade ett bra åk på baksidan med kanske två dec puder.Det var bara att blåsa på med Gotamorna, tills jag helt plötsligt var ute på kartongsnö. Den farten och den snön var ingen bra kombination. Tror ni det var lätt att få hejd på det hela med 105mm under pjucken? Nej, det studsade och slog något jävulskt under fötterna tills ena skidan fick nog och löste ut. Själv for man ju vidare på rygg som en vante ner mot stenskravlet. Smällde aldrig i någon sten som tur var. Däremot fick mitt vänsterknä veta att det levde. Det blir ju ett hyffsat brytmoment med denna fetmidja. Skam den som ger sig, upp med laggen på axeln och upp på lillskutan. Ganska brant, och som det var då: halvhårt/renblåst. Nu insåg jag att det helt klart var sämre att ha dessa feta as på fötterna än mina trotjänare 5x5. Inte heller i skogen tycker jag att 105mm skulle vara så mycket bättre än ca.85mm Detta var min motivering till varför jag gillar mina 83mm-midjor. Har nu även införskaffat ett par AK4:or, som även dom har 83mm midja.
Kan tillägga att jag undviker pisten till varje pris, så min midje-favorit är absolut ingen pist-kompromiss.

Jag dansar runt på 96 och jag kommer nog aldrig gå under 90 för allroundskidor! jag gillar stabiliteten och vetskapen om att jag kan svänga ut i lösnön utan att behöva hänga i skaften för att undvika dykningar... Jag körde runt på mina Scratch BC i Åre vid nyår, vilket kanske inte var den bästa skidan, men då det är is så är det väldigt få allroundskidor som är roliga (då är det racelagg som gäller) och då det inte var is så var skidorna riktigt bra. Med lite uppkörd snö som man kunde surfa igenom ovanför olympiaplatån och hård och fin pist ju längre ned man kom i system så var det inga som helst problem med 96mm under foten. Det var faktiskt riktigt kul. Visst, man behöver lite fart för att lägga upp dom på kant, men behöver vi inte alla det?

Svaret på den här frågan är mera komplex än att man bara diskuterar midjebredd.
Det handlar mycket om vridstyvhet och ovriga parametrar i beteendet hos en skida.
Själv så har jag kört hela säsongen på mantror med midja på typ 95 mm som med sitt beteende funkat utmärkt som pistskida. Med den vintern vi har så har jag väl typ 90/10 pist/fluff i bästa fall. Jag har inte känt nåt behov av en mera "pistorienterad" skida. Daremot under mina små lössnöexkursioner har jag gärna haft ett par Sanouk istället!

Kör på 85 mm, har aldrig kört fetare, dock smalare, men har planer på att införskaffa fetare då jag allt mer börjar leta mig längre och längre bort från liftarna. Fast tycker 85 fungerar bra för stunden, kör på en relativt styv skida som ger bra stabilitet i högre hastigheter som jag oftast befinner mig i. Är dock rädd att jag har för lite krut i låren för att gå upp allt för mycket i storlekarna, men man får väl ligga i hårträning inför nästa säsong då det tyvärr inte blir mer åkning denna. Tack för mig.

PS: Dustbin Dan har alldeles rätt.

Jag kör på 105 för tillfället. Tycker det funkar utmärkt för den åkning jag sysslar med nu, dvs huvudsakligen puder men lite piståkning i relativt bra mjuk snö. Funderar nästa år på att köpa en ren puderskida med 110+ i midja och en pistskida, men det är ytterst tveksamt om ekonomin tillåter det. Kommer Gotaman i 197 till nästa år så är det inte helt omöjligt att det blir en sådan istället. Tillräckligt flyt i lössnön och hyffsade pistegenskaper om man gillar dra på.

Yopp ... precis som Dustbin Dan skriver är det fler parametrar än enbart midjemåttet som påverkar hur en skida beter sig.

Ta och jämför Salomon Pocket Rocket 122-90-115 med Stöckli Stormrider DP 123-91-111 till exempel. Skidor som i mått ser likvärdiga ut. Jag kan dock garantera att där slutar likheterna ... PR är en svängglad lekskida som hinner med tre kantvändningar medan Stormridern inte ens har kommit upp i styrfart!

Vad som dock är helt klart är att en bredare midja ger skidan en "trögare" känsla på hårt underlag jämfört med en renodlad pistskida eftersom man har en längre väg för kantning. Något som är markant i hård pist men inte alls i lössnön eftersom du på det sistnämnda underlaget snarare pressar undan snön än skär på kant ...

That´s all folks! / MM

Jag kor pa ett par med 119 i midjan. Funkar bra till allt. Kan dock sagas att en allt for bred skida gor det lite risky nar man kommer till ett parti da man star med skidorna pa kant. Blir valdigt mycket vridning for bindningar och stabilitet. Annars sa ar de super.

En bra allround for de flesta ligger val annars pa narmre 105-110 mm under foten.

Over and out// Alec

Jag kör precis com cougah på ett par med 85 mm, jag har det dock för att det är en pistkopromiss men jag anser att dom funkar riktigt bra utanför också, funderar på att testa lite skidor med kanske ett mått på 95 för att känna på men just nu så är jag riktigt nöjd med mina 85 millimetrare.

Snödjup

Tillbaka
Topp