Vilken bredd på skidorna?

Revland

Ny medlem
Funderar på att byta skidor nu i vinter.

Kör just nu på ett par Head monster 82. Tycker att dessa fungerar utmärkt i pisten, men dessvärre inte utanför. Skulle vilja ha ett par bredare, gärna twintips, som finns till ett hyfsat pris.

Jag åker mest utanför pisten, men även en del i den och händer att man drar ett varv i parken.
Har tidigare kört på ganska hårda skidor, tycker detta har funkat bra och det är något jag skulle vilja fortsätta med.

Den största frågan är vilken bredd man ska ha på skidorna, är 105 mm för brett för att köra med i pisten? Kommer skillnaden bli stor emot 82 mm?

Åker mest i de svenska fjällen, är ca 190 lång och väger 80-85, åktyp: avancerad.

Detta är något som går att debbatera i evighet. Bredare skidor blir i regel tråkigare och mindre livfulla i pist, och man växlar bara från kant till kant och har svårare att "styra" skidan in i sväng. Man skall även ta i beaktande att riktigt breda skidor får ett sämre isgrepp då skidan tenderar att vika sig något under sväng i hård pist.
Personligen tycker jag att 105 mm är för brett att åka pist och göra utflykter utanför med,
Mina mått är ganska lika dina (193cm och 94kg). och jag använder mig av skidor 193cm och 87mm.
Hoppas det gav något sen finns det säkert andra med andra åsikter som kan ge bättre svar.

Det finns mycket kul skidor att välja på! Är skidorna tillräckligt styva är 105 mm generellt inget problem i pisten. Skillnaden mot 82 mm är mycket en teknikfråga, du får så at säga åka lite "större". Det är längre väg mellan kant till kant men när kanten väl sitter i är inte skillnaden så stor.

Jag har ett par Hendryx Purple Haze 182 cm som är 113 mm i midjan som går som på räls i pisten om man kör aktivt! De är dock enormt mycket långsammare från kant till kant jämfört med mina SL-lagg som väl är omkring 65 mm i midjan. En viss omställning i teknik krävs!

Längdmässigt är väl spontant omkring 190 cm rätt för dig, men det beror helt på vilken skida du väljer. Ett bra val är sannolikt den längsta längden på aktuell modell vilket innebär någonstans mellan 185 och 195 cm.

/MM

PS! Håller inte med om att berdare skidor generellt har en tendens att "vika" i hård pist. Det beror helt på hur skidorne är byggda och hur styva de är. Men det är klart ett par mjuka feta fullrockade TT som är optimerade för lössnö är inget man pressar i en isig pist ... DS.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp