vilken FS skidlängd skall jag ta för mig 185cm?

delta

Aktiv medlem
Jag råkade vara sommarförvirrad och komma på ideen att jag måste prova att åka skidor igen (som komplement till brädåkningen alltså)...

så jag halkade in på någon störigt stökig skidrea där de hade ett par Salomon "Teneighty Foil" för typ ingenting... Jag är 185cm lång och då borde väl kanske 166cm vara bra? (de har nog 158, 166, 174, 182 som urval)... med tanke på att jag idag antagligen knappt kan stå på ett par skidor... och allt svårare än att åka rakt fram är succe.....

om jag i slutändan kan sladda runt, och snurra lite i pisten vore jag mer än nöjd...de skidor kommer aldrig att få se en park :-)

är det något speciellt med placeringen att bindningen att tänka på? (typ jämförbart med snowboards) eller skall man bara låt dem "bulta fast" bindningen lite där det är tänkt?

tacksam för någon åsikt!

174 cm och montera bindningen där det är rekomenderat eller nån cm fram annars förstör du pistegenskaperna.

du ska alltså inte alls åka park med dem?
varför då välja 1080 foil förstår jag inte riktigt, men det är ett annat problem :)

om du väger mer än jävligt lite och åker bättre än totalt kasst så tycker jag att du ska välja 182cm långa. montering kanske +1,5cm, mittmontera om du tänker åka enbart park men helst inte om du planerar offpist/pist decents.

nu kommer många nog tänka eller skriva att du är så pass ny på skidor att du inte bör gå på 182cm , men tänk på att det är en TT där du förlorar iallafall 4-6cm av skidan på tipen bak, samt att du kommer kunna utvecklas så mycket mer på en skida som är 182cm än en på 174.

jag säger köp 182cm. hoppas jag får stöd av någon som är mer än 13 år gammal. snälla.

Jag såg tråden för ett tag sedan men blev lite chockad när du skrev 166cm samtidigt som du är 185. Märks verkligen att du är kvar i brädkretsarna där man ofta har lite kortare grejer än en själv(?). Jag skulle däremot inte kunna tänka mig att åka på skidor kortare än mig själv, känns ostabilt och utanför pisten går det ju inge bra heller.

Visst, du kanske är dålig på att åka skidor just nu men du utvecklas.
Du har väl dessutom en del erfarenhet från brädåkningen och nu ska du ju bara vända dig 90° :-)

Kör på 182cm, kanske lite knepigt i början men du lär dig nog hantera dom och då är det mycket roligare och stabilare när man åker fort och fel!

Montera normalt så klarar dom nog off-pisten fint också, eller tänkte du snurra runt i parken?
Sådär assr, nu har du stöd från en som är iallafall något år äldre än 13.

Du ska absolut inte mittmotera. 174 cm minst,du får inte upp någon fart med för korta skidor
En kort skida har alltid sämre glidegenskaper.Köp ingen parkskida om du inte åker park
Köp inte ett par Salomon, skräp!!!
Bra pistskidor gör Volkl, Fischer och Head
Många skidaffär i fjällen väljer bort Salomon nästan helt
Välj gärna ett par Salomon Pjäxor, Där ligger de i framkant

Läste nu att skidorna aldrig kommer se en park, så lägger väl till att jag tycker du ska satsa på ett par pistmissiler då eller något annat allround om du tänkte ta dig utanför pisten? Ett par härliga snabba racers är grymt skoj och jag märkte rätt bra skillnad mot parkskidorna även om flera parkskidor går att åka pist med idag.

Tack för ytterliggare infon!

Då tycker jag det låter klart att jag skall stiga upp till 182orna istället med mina 185cm. Angående vikt är jag ganska lätt med mina 70kg.

Om jag förstått det rätt är 182 fortfarande bra att leka med om jag vill leka(?).
Om nr. 2 jag förstått det rätt bör bindningen vara enligt tillverkarens rek eller 1-1.5 cm fram åk då får jag en bra kompromiss på pist och lekegenskaper(?).

Angående åkstil / skidtyp: anledningen att jag tänkte FS skidor är (bortsett från eventuellt felaktigt kopierat tänk från brädvärlden) att jag läst/hört att FS twintips skulle vara enklare att åka vanligt på plus enkla att leka med. Jag vet inte än vad jag vill göra när jag lärt mig åka hyffsat men det känns som större chans att jag vill trixa och snurra lite snarare än steka pist snabbt. Offpist kommer jag aldrig köra skidor. Jag skrev att jag inte kommer köra park för jag menade att jag antagligen aldrig kommer våga köra "pro-linen" utan snarare kommer vilja trixa snurra på de minsta hoppen och naturliga hopp osv).

Jag ville inte ha pist-stekarskidor (även om det skulle vara ett coolare komplement till FS brädåkningen att kunna steka lite pist) för jag vill ha ett par skidor med låg vanlig-åknings-lärtröskel plus det där med lekmöjligheten!

Jovisst lite fast i brädtänket - förstod jag nu när jag tänkte mig själv 90 grader omvänd i ett par skidpjäxor ståendes på min 163cm långa bräda...det kändes kort :-)

Jag tror att det är dumt köpa. Om du nu inte är van vid skidor så kommer du utvecklas rätt fort så mitt tips är att hyra, tills du har utvecklats och vet mer vad du vill.

snor denna tråd eftersom jag frågar ungefär samma sak. har varit knäskadad och letar nu efter en efterträdare till mina trogna fujatives. har kört på 170 innan och tänkte nu på att köpa antingen 6th sense i 165 eller 175. 165 kostar 2400 och 175 3100 utan bindning. har ett par look px12 jib som för följa med på mina nya. vill ha något så lättsnurrat som möjligt utan att det alldeles för kort. kör på 165 cm på mina slalomlagg och undrar nu vad jag ska ta för längd.

är 184 väger 81 kg.
ganska ny på hopplinjen men fixar railsen bra så kanske är typ bättre nybörjare på att jibba.

Tillbaka
Topp