Vilken längd bör jag välja på min bräda?

• Trådstartare Trådstartare R1
  • Start datum Start datum

R1

Medlem
Hello

Jag är 1,83 och väger 73 kg. Har precis börjat åka och börjar få hyffsad koll på åkningen. Ska nu köpa min första bräda men är osäker vad jag ska välja och framförallt vilken längd jag ska ha.
Jag kommer i huvudsak att åka i pist och framöver blir det säkert litt hopp&trix oxå.

Har kollat en del på Burton Clash som finns både i 157 och 162.
Även Extrem Rampage 159 &163.

Vad tycker ni ang dess vaL? Vilken tror ni passar bäst?
Tips på andra, bra brädor i denna prisklass eller något billigare uppskattas oxå!

mvh
Gustav

Jag skulle nog rekommendera 160-165 längd. Det beror så mycket på vilket flex/vridstyvhet det är i brädan, men jag tycker du kanske borde kolla på Burton Indie el Custom 162.

Även Salomon/Ride har en hel del billigare brädor.

/ Dalle

På den tiden jag åkte snowboard hade jag en Burton custom 159, å jag har väl nästan lika "mått" som dig så.. Kring 160 borde du skaffa dig..

För den gamla goda tiden med korta brädor är väl ändå förbi? =D

Du bör satsa på något som är drygt 160, kanske till och med över 165 om du tycker om puder och fart, och vem gör inte det.
(JP Walker kanske??)

Om du vill ha skön piståkning välj en lite längre bräda (159-165). För funparken köp en kortare beg.bräda (max 1500:-), så det inte svider när du upptäcker vilka nasty repor railen lämnar efter sig...

du bör ha ungefär 163lång och mjuk det passar bra till din vikt och för att du är å inte är så van

Jag köpte en extrem xmc 164 och är själv bara 168 cm kort. Helt galet sa alla. Men jag måste säga att jag är helnöjd. Brädlängden gör att den är tokstabil i hög fart med långa svängar på skär. Sen bär den fint i lössnö också. Jag hoppar och trixar inte så mycket ännu och om sanningen ska fram känner jag ingen böjelse åt det hållet ännu.

Gillar du pist och lössnö ska du inte vara rädd för långa och styva brädor. Trix och skutt blir säkert lite bökigare, men det utgör ju för dig och mig en väldigt liten del av åkningen vad jag förstår...

e du en intermediet åkare ska du nog gå på en lite mjukare bräda o en som ligger på runt en 160.. har du för styv kommer du snart märka att de kommer bli jobbigt i svängarna..

Tack för alla svar!

Det blev en beg Extreme E-line 160 cm. Jag är medveten om att det är en budget bräda men tror att den kommer passa mina behov perfekt. Pröjsade 2300:- inkl väska, salomon skor och Bindningar.
Provåkte för första gången idag och det känns kanon!

//Gustav

Tillbaka
Topp