Vilken längd på skidor?

MiaSwede

Ny medlem
Vilken längd på skidor?
Hej!

Funderar på att köpa ett par förra årets (06/07) Dynastar Legend 8000 och undrar vilken längd man skall satsa på? Har testat 172 och dom kändes bra men detta var enbart i ganska hård pist. Är det bättre att gå för ett par 165 för att klara lite knixigare förhållanden eller förlorar man för mycket på fart-prestandan då?

Mer generellt, är det bra skidor om man vill ha något som funkar bra i pisten men också off?

Tack för goda råd!

M

Senast ändrad:
Vilken längd på skidor?
Råder dig till att satsa på 172cm. 165 skulle kännas kort tror jag..Legenderna är inte alls så knepiga att handskas med, och om du gillade dem i den längden när du provade så kommer de säkert att bli kanon!

/G

Vilken längd på skidor?
Perfekt tråd! Jag är 172 cm och ska köpa ett par K2 MissConduct, 159 är lite väl kort men 169 kanske blir för långa?

Vilken längd på skidor?
EriikPersson sa:
Man ska ha skidor som nästan är lika långa som sig sjjääälv elr längre:P jag har 179 skiiz men är 183-5
skitsmart så om man är en catwalkmodell som rymt till pisten så ska man åka på 185 lr längre fastän man väger 45 kg och inte har några muskler och om man är 169 cm lång superbitig störtloppskille kör man på 170 längd eller hur?
D*mj*vel sluta sprid korkade stenåldersmyter...

läs den här (bara den näst mest lästa artikeln på freeride, omöjlig att hitta vid en SÖKNING)
https://www.freeride.se/content/92/

PS försök hitta var ni ska stoppa in åkarens längd.

Senast ändrad:
Vilken längd på skidor?
Grymt, tack för alla råd!

Känns som 172 kommer funka för mig i linje med allas svar och den kändes bra när jag testade den i helgen. Gjorde den där Salomon testen och då blev det 175. Vikt 59 = 155, Åkförmåga +10, Terräng +0, Typ av skida +10 = 175 så då blir det säkert jättebra med 172.

Nu gäller det bara att hitta förra årets modell som jag tycker bättre om än årets. Vet någon var man kan få tag i den ny eller begagnad (gott skick då)?

M

Vilken längd på skidor?
balanselius sa:
skitsmart så om man är en catwalkmodell som rymt till pisten så ska man åka på 185 lr längre fastän man väger 45 kg och inte har några muskler och om man är 169 cm lång superbitig störtloppskille kör man på 170 längd eller hur?

läs den här (bara den näst mest lästa artikeln på freeride, omöjlig att hitta vid en SÖKNING)

Allvarligt, den artikeln är ju 6 år gammal. Den gäller salomons skidor och det har hänt en Sdel på skidfronten under de åren. Jag tycker inte den känns särskilt aktuell längre. På den tiden kompenserades ex bärighet ofta med längd men idag kan du kompensera bärigheten med bredd utan att för den skull tappa så mycket pistprestanda.

Man får väl anta att ErikPersson utgår från att personen är av "normal" kroppsbyggnad och är normalbra på att åka, så att hålla på och kalla honom för D*mj*vel känns ju bara löjligt. Ditt resonemang håller ju inte heller. Du kan ju vara 169 lång och vara bitig som en störtloppsåkare men ha klena ben och då kanske 170 är en bra längd.

MiaSwede: Gillar du skidan och tycker det funkar så är det väl inte så mycket att fundera på men du kan ju testa gå upp i bredd om du är sugen på en kortare skida.

/Patrik

Vilken längd på skidor?
Patan sa:
balanselius sa:

Allvarligt, den artikeln är ju 6 år gammal. Den gäller salomons skidor och det har hänt en Sdel på skidfronten under de åren. Jag tycker inte den känns särskilt aktuell längre. På den tiden kompenserades ex bärighet ofta med längd men idag kan du kompensera bärigheten med bredd utan att för den skull tappa så mycket pistprestanda.

Man får väl anta att ErikPersson utgår från att personen är av "normal" kroppsbyggnad och är normalbra på att åka, så att hålla på och kalla honom för D*mj*vel känns ju bara löjligt. Ditt resonemang håller ju inte heller. Du kan ju vara 169 lång och vara bitig som en störtloppsåkare men ha klena ben och då kanske 170 är en bra längd.

MiaSwede: Gillar du skidan och tycker det funkar så är det väl inte så mycket att fundera på men du kan ju testa gå upp i bredd om du är sugen på en kortare skida.

/Patrik
WORD!

Vilken längd på skidor?
Patan: att välja skidor baserat på foruminlägg från 15åriga jibbers är oändligt mkt sämre än den mallen och ja den är från Salomon och ja den är från 2001 men den är en av de bästa generaliseringar jag sett. Så här står det i den: "Det du ska vara medveten om är att den inte ger någon exakt vägledning. Den talar bara om ungefär hur långa skidor du bör ha. De personliga önskemålen spelar också in när du väljer skidlängd. En annan sak som också är viktig om mallen ska kunna vara rättvis är att du måste vara ärlig när du följer de olika stegen. Att det är Salomon som tagit fram mallen hindrar inte att den används på vilket skidmärke som helst. Principen är i stort sett densamma, oavsett skidmärke."

Skidor designade för bärighet (mjukare snö!) är fortfarande för det mesta av det längre slaget och vad är "Man får väl anta att ErikPersson utgår från att personen är av "normal" kroppsbyggnad och är normalbra på att åka, ..." för ursäkt?
Att just göra sådana antaganden istället för att ta reda på fakta bevisar snarare min uppfattning.

"Ditt resonemang håller ju inte heller. Du kan ju vara 169 lång och vara bitig som en störtloppsåkare men ha klena ben och då kanske 170 är en bra längd." det står inte SOM en störtloppsåkare, det står "...om man är 169 cm lång superbitig störtloppskille..." ska man argumentera mot något är det bra om man har väl underbyggda argument och att man läst igenom vad man argumenterar emot.

Senast ändrad:
Vilken längd på skidor?
Balanselius: Jag menar inte att man ska välja skidor baserat på vad en 15-åring tycker, jag menar att man inte skall fjanta sig och kalla folk för dumjävlar bara för att dom försöker hjälpa till. Det ligger på en 14-årings nivå.

För övrigt har jag läst dina argument, men håller fast vid att jag tycker att artikeln om skidlängd är förlegad, och att det allt för ofta länkas till den, gärna med någon lätt spydig kommentar . Jag vet ju själv vad jag hade för skidor för 6 år sedan och vad jag har idag. Men det är min åsikt och du behöver inte hålla med. Dessutom har många skidmärken egna rekommendationer och guider som känns mer relevanta och aktuella. Jag skulle hellre titta på dom.

/Patrik

Vilken längd på skidor?
Du måste ha lika långa skidor som dig själv, minst. Om du har kortare skidor finns det risk för "stallning" och din längd kan göra att du tippar bakåt eller framåt för lätt.

Helt enkelt, din vikt ligger högre upp än skidorna är långa. Villket gör att skulle du luta dig lite för mycket bak när du åker i pisten kommer du dratta över för skidorna är för korta där bak. Förstår ni? Enkel matematik.

Därför, bör du ha skidor som är minst lika långa, gärna längre. Vi kan då även fastställa att balanselius är helt fel ute vad det gäller att ha kortare skidor än man är lång, men däremot är det fritt fram för dom korta att ha längre.

Vilken längd på skidor?
FelixL: Jag har två par skidor jag kör frekvent på. Ett par SL-skidor som är 165 cm (Rossignol 9S) och ett par Freeride-skidor som är 192 cm (Fischer Watea). Jag är 186 cm och väger 90 kg. Båda paren ... är i rätt längd! Fattaru?

MiaSwede: Är du en någorlunda driven skdåkare (vilket du tycks vara) ska du absolut gå på 172 cm när det gäller Legend 8000. Definitivt inte kortare.

Balanselius: Klart du har rätt!

/MM

Vilken längd på skidor?
Patan sa:
Balanselius: Jag menar inte att man ska välja skidor baserat på vad en 15-åring tycker, jag menar att man inte skall fjanta sig och kalla folk för dumjävlar bara för att dom försöker hjälpa till. Det ligger på en 14-årings nivå.
så det är helt ok att ge helt absurda råd inom områden man inte har nån koll på bara man har bra avsikter?

Vilken längd på skidor?
standard brukar man väll rekomenderat säga runt 10 cm kortare om man är parkråtta och runt 10 plus längre om man dundrar offpist. men allt beror som sagt på personen i fråga.

i ditt fall därimot skulle jag rekomendera 172an då jag tror du kommer att få mer utav den skidan en en kortare 165a.

sen att bråka om detta är som att bråka om bästa oljan till motorcykeln. alla tror sig vara lite av en expert på området!

prova dig fram till den du gillar bäst men som sagt du kommer få mer utav 172an det kan ja lova dig.

Vilken längd på skidor?
Jag åkte en del på förra årets 8000 förra säsongen, en kanonskida verkligen.

Funkar bra i all snö, finns klart skidor med bättre offpistegenskaper, men det beror ju på vad man efterfrågar. Förra årets modell såg jag på alpingaraget för 3300 inkl bindning, riktigt mkt skida för pengarna!

Lycka till!

Vilken längd på skidor?
Tack för tipset, då kollar jag där på måndag. Hoppas jag kan få tag i ett par snart. Skall till Åre om två veckor och sedan Zermatt så då måste jag ju ha dem:-)

M

Vilken längd på skidor?
Patan sa:
Dessutom har många skidmärken egna rekommendationer och guider som känns mer relevanta och aktuella. Jag skulle hellre titta på dom.
Länkar till eller mer info om dessa mer relevanta och aktuella rekommendationer och guider?

Berätta gärna vad du tycker är fel med guiden som balanselius länkade till? Må vara att den ger lite långa resultat för SL-carvers men i övrigt tycker jag att den funkar fint som vägledning...

Tillbaka
Topp