Vilken längd på skidorna?

Eric_W

Aktiv medlem
Detta är antagligen en ganska dum fråga...men iaf:
Tänkte köpa ett par egna twin tips (har bara hyrt förut).
När jag var nere i engelberg i våras så körde jag på 150cm långa skidor (jag är 1.74 lång). När jag var i åre tidigare i våras så körde jag på ett par 160cms skidor.
Tyckte båda var sköna att köra på. Dock så körde jag mycket lössnö i engelberg. Då var det grymt skönt med korta skidor. När jag är i Åre brukar jag jibba en del. Spelar det någon roll vilken längd (150 / 160) det är då?

Vad brukar man rekomendera för längd på skidor i förhållande till sin egen längd?

din längd + - några cm, beror mycket på hur avancerad åkare du är mm.

"Grymt skönt med korta skidor i lössnö"??? Den ekvationen får jag inte ihop...
Inte för att jag kan jibba men att ha samma skidor då som i lössnön kan väl jämställas med att komma med långfärdsskridskor till hockeyträningen.

Tycker det är bättre med långa skidor i lössnö då du får större bäryta på ett par långa än på ett par korta...
Så ska du ha skidor för både jibb och lössnö, köp ett par 170-175cm som skidnarkomanen sa..
Då kan du både jibba och åka puder...
Visst, det blir lite tyngre att få rotation och grejjer med längre skidor då det är större massa i dom.. Men, då är frågan, vill man tappa puder egenskaperna bara för att kunna snurra 180 grader mer?

OKey , då har jag alltid kört med förkorta skidor. Skumt. MEn tack för tipsen i alla fall. Det blir nog ett par 165~ långa ändå.

En bra regel: riktiga grabbar (eller flickor) kör ALDRIG på kortare skidor än sig själv.

Tanter, snowbläjdare, ghettojibbers mm kör på kortare...

Nojlas ghettojibbers kör inte på kortare..
kanske g33ks.. det är mycke skönare med lika långa skidor som än själv..typ finare också..
ha de puss :P

Tillbaka
Topp