vilken lib tech bräda?

SaltyBallz

Ny medlem
vilken lib tech bräda?
hallå

nu är det dags för ny snowboard, och precis som alla andra tänkte jag höra efter lite vad ni tror/ tycker.

jag har kollat runt lite förstås och folk verkar otroligt nöjda med sina lib tech/ gnu brädor, så det lutar lite åt en bräda av dessa fabrikat, men jag är givetvis öppen för förslag.

lite bakgrund först: jag har lärt mej åka de senaste 2 vintrarna, så jag är ganska färsk med andra ord. vad jag åkt på var en billig och bättre begagnad bräda av märket herr vaughnster, som jag förra säsongen kände började begränsa min åkning ganska rejält efter att jag prövat en kompis bräda.
jag är 190 cm lång väger 85 kg har 47 i skostorlek

här är brädorna jag kikat på:

lib tech skunk ape 165/161
lib tech skate banana wide 159
lib tech trs 162/167

vad jag söker är en allmountain bräda som gärna får vara ganska lättmanövrerad, kört mest pist men tänkte börja hoppa lite denna säsong och om tillfälle för puderåkning infinner sej vill man ju självklart inte behöva stå och se på. vad tror ni skulle passa mej bäst?
är som sagt vidöppen för andra förslag av brädor.

Senast ändrad:
vilken lib tech bräda?
Skunk Ape 61 eller 65 borde bli toppen. Skate Bananan är för mjuk och TRS för smal. Alternativ kan vara Gnu Riders Choice 162W eller 166W. Ett annat förslag är Smokin KT-22 162W eller 166W.

vilken lib tech bräda?
ja det lutar åt någon av dem. undrar då hur stor skillnad de där 4 cm kommer göra..
blir 161 för instabilt eller 165 kanske lite i överkant vad gäller manövrerbarhet?

vilken lib tech bräda?
Min åsikt är helt klart att din vikt tillsammans med din längd motiverar en 165. 4 cm påverkar inte manövrerbarheten mer än i ditt huvud. Du kommer att kunna manövrera den hur bra som helst och kommer att njuta av de extra 4 centimetrarna när det är puder plus att stabiliteten vid hård piskörning ökar.

vilken lib tech bräda?
Jag hade själv tänkt mig Skate Banan 159 i år, men av att läsa av denna tråd är det alltså inteatt rekommendera? 194cm/83kg/10.5boots.

hört runt lite på annat håll där det sas att bananen skulle fungera

vilken lib tech bräda?
klippo sa:
Jag hade själv tänkt mig Skate Banan 159 i år, men av att läsa av denna tråd är det alltså inteatt rekommendera? 194cm/83kg/10.5boots.

hört runt lite på annat håll där det sas att bananen skulle fungera
Klart den kommer att funka om du vill ha en lekbräda att softa runt med, men den kommer att bli i vekaste laget för lite hårdare åkning.

Om du vill ha Lib-Tech så känns TRS 162 som ett mycket bättre alternativ för din del.

vilken lib tech bräda?
lyssna på Doughboy, är nog freeride mest kompetenta brädguru! har läst en hel del inlägg från han och finns nog ingen som har sån koll på vad han säger. TRUE STORY.
(va bara tvungen att säga det)

vilken lib tech bräda?
jag kapar denna tråd lite då jag har liknande funderingar som saltyballz:

jag har också spanat på bl.a lib tech skate banana wide 159 samt skunk ape 161/165

är ungefär lika i storlek som ovan: 190 cm 80 kg 11.5 i boots

är nybörjare jag med (ca 3 veckors åkning är vad jag hunnit med).
blir skunk ape 165 för saftig för min vikt/längd eller är den lagom?
skatebanana 159 wide verkar lekfull och kul, men blir den i "vekaste laget" för mej?

vilken lib tech bräda?
HamzeYalil sa:
jag kapar denna tråd lite då jag har liknande funderingar som saltyballz:

jag har också spanat på bl.a lib tech skate banana wide 159 samt skunk ape 161/165

är ungefär lika i storlek som ovan: 190 cm 80 kg 11.5 i boots

är nybörjare jag med (ca 3 veckors åkning är vad jag hunnit med).
blir skunk ape 165 för saftig för min vikt/längd eller är den lagom?
skatebanana 159 wide verkar lekfull och kul, men blir den i "vekaste laget" för mej?
Det beror mycket vad du vill använda brädan till. Vill du ,1, ha en allaroundbräda som tål hård öpistkörning och funkar bra offpist eller vill du, 2, ha en lekfull bräda som funkar perfekt till småhopp och jibs?

Är svaret 1 kommer en Skate Banana 159W att bli lite klen. Är svaret 2 kommer den att funka utmärkt. Skunk Ape 165 blir perfekt om du mest vill köra allaround och 161 blir perfekt om du vill ha en bräda som riktar sig mer mot freestyle.

vilken lib tech bräda?
Doughboy sa:
Klart den kommer att funka om du vill ha en lekbräda att softa runt med, men den kommer att bli i vekaste laget för lite hårdare åkning.

Om du vill ha Lib-Tech så känns TRS 162 som ett mycket bättre alternativ för din del.
Skulle det göra någon större skillnad på Skunk Ape 165 vs TRS 162?

Apen har midjemått 26.8 vs 25.6 på trs, jag undviker gärna att sätta tårna i backen så mycket det bara går

Och jag har tänkt att åka väldigt mycket blandat, men det blir oftast mycket snabb åkning, men vill ha möjligheten att leka runt

Senast ändrad:
vilken lib tech bräda?
HamzeYalil sa:
ok, tack för hjälpen!
en fråga bara, då jag inte har 100% koll på terminologin:
vad är skillnaden på allround/freestyle?
Jag menar att allround är mer inriktat mot pistkörning och offpist med lite inslag av hopp och lek då och då medan freestyle är mest fokuserat på hopp och lek med lite pistkörning och offpist då och då.

vilken lib tech bräda?
klippo sa:
Skulle det göra någon större skillnad på Skunk Ape 165 vs TRS 162?

Apen har midjemått 26.8 vs 25.6 på trs, jag undviker gärna att sätta tårna i backen så mycket det bara går

Och jag har tänkt att åka väldigt mycket blandat, men det blir oftast mycket snabb åkning, men vill ha möjligheten att leka runt
Jag tycker faktiskt att en Skunk Ape 165 är det bästa av de alternativen även om en TRS också skulle funka bra.

vilken lib tech bräda?
klippo sa:
Doughboy sa:
Jag tycker faktiskt att en Skunk Ape 165 är det bästa av de alternativen även om en TRS också skulle funka bra.
Tack för info! Passar på; Vad skulle du rekommendera annars? Någon längre?
Never Summer Legacy 166
Smokin KT-22 166W
Unity Pride 165W
Gnu Riders Choice 166W

Om du vill kunna leka runt så tycker jag att en längd runt 165 är rätt lagom för din längd och vikt. Skulle du vara mer friåkningsinriktad skulle inte en bräda runt 170 vara några problem.

Never Summer Legace 170
Lib-Tech Skunk Ape 169, 172
Smokin KT-22 172
Unity Dominion 170W

Tillbaka
Topp