Nitro Pantera, Kuroa Café racer, Bataleon The One eller Lib Tech Goldmember

marcus77

Medlem
Hej,

Behöver hjälp i nytt brädköp. Är 40 år och 184 cm lång och väger cirka 90kg, strl. 10 boots. Åkt bräda i 28 år. Åker mestadels med familjen nu i vanliga svenska skidorter som Åre och även helgturer till typ Romme. Kör mest vanlig carving då jag är för "gammal" för att leka runt för mycket ; ) men behöver en bräda som ändå är lite lekfull men kan hålla ett bra skär i våra trevliga isiga pister. åker cirka 30 dagar per säsong.

Vilken skulle ni välja?
Nitro Pantera, Kuroa Café racer, Bataleon The One eller Lib Tech Goldmember.

Tack!

/Marcus

Jag hade satsat på en bräda med magnetraction/motsvarande. Så av de där blir det väl Libtechen. Andra att överväga i så fall är Gnu, Jones Snowboards och Rossignol. Smokin snowboards har haft magne innan men i år tydligen bytt till något de kallar Quattro Grip. Kan överhuvudtaget inte uttala mig närmare om den eller jämföra med magne.

Har egentligen bara erfarenhet av föregångaren till Nitro Pantera. Är en bräda som kräver allt uppmärksamhet och inga vänner. Rakt ner i överljudsfart då trivs den som bäst och inget jag skulle ta med mig till Romme direkt. Används även av personer som tävlar i BX. En annan och kanske vettigare kandidat är Nitro Squash eller Woodcarver
Korua brädorna är skapta direkt för nya vågens carving utan hardboots och långa 170+ brädor med smal midja. Kortare och mycket bredare för att slippa dra bootsen i backen men också bra flyt i puder. Billiga brädor där Cafén även finns i en dyrare plusvariant.
Bataleon vet jag endast att det går delade åsikter om deras 3TB/TBT annars säkert bra brädor. The One E.S verkar vara en all mountain bräda, finns även den hyllade Snurfen och helt nya Carver.
Goldmember är säkert bra men föredrar nog systerföretagets Gnu brädor bättre, billigare också.

Några alternativ är K2 Cool Bean, 87 och Simple Pleasure. Dupraz D1. Salomon Super8.

Är trendigt nu med cool farsa carving så varenda brädmärke har bra brädor i segmentet.

Xavier sa:
Jag hade satsat på en bräda med magnetraction/motsvarande. Så av de där blir det väl Libtechen. Andra att överväga i så fall är Gnu, Jones Snowboards och Rossignol. Smokin snowboards har haft magne innan men i år tydligen bytt till något de kallar Quattro Grip. Kan överhuvudtaget inte uttala mig närmare om den eller jämföra med magne.
Är det bättre än skivat bröd, totalt revolutionerande? Har själv bara prövat en Gnu Spam i Lindvallen 2 åk dock inte på blå is. Även Arbor har väl något liknande?

unsuspected sa:
Xavier sa:
Är det bättre än skivat bröd, totalt revolutionerande? Har själv bara prövat en Gnu Spam i Lindvallen 2 åk dock inte på blå is. Även Arbor har väl något liknande?
Inte totalt revolutionerande. Gör inte is till puder heller vilket Libtech hävdade i början. Men det ger ett bättre kantgrepp på hårdpackad pistsnö och is plus att det bibehåller kantgreppet även om delar av själva stålkanten börjar bli lite slö så mindre underhåll. Arbors lösning är egentligen en extra kontaktpunkt, ser mer ut som en utbuktning, vid varje bindning. Känns lite mysko i början och tar en stund att vänja sig vid. Jag tycker inte det ger så stor skillnad mot för en vanlig kant, helt klart inte motsvarande magnetraction.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp