Vilken pistsystem ska man egentligen sasonga i?

Eberhard

Ny medlem
Nu ar det sa att jag och ett par vanner vill sasonga nasta sasong i nagon alpby, saken ar den att vi inte vet vilken som ar "bast". En annan sak som komplicerar saken ar att vi alla ar utomlands ( Jag ar i sodra laos). Sa jag har kollat upp lite sa langt det gatt med tanke pa att internetet har ar pa 56k som bast...

Sa hade tankt att lista de jag hittat som verkar vara bra, sa kan ni snalla och erfarna manniskor saga for och nackdelar med de system ni har sasongat/akt i. Allt fran vad lagenheterna kostar, till vad man kan tankas tjana ifall man jobbar dar, till pisters langd och pudersno. Allt ni kan komma pa som ar relevant (med andra ord ALLT).

Zermatt
St. Moritz
Verbier
Avosa
Chamonnix
St. Anthon
Val´disre
Val´thovens

Bugar och tackar extremt mycket i forhand :)

Chamonix
+ Häftigare åkning får du leta efter, Aig. du midi öppnar upp enorma ytor för turande och åkning
+ Trevlig by
+ Liftkortet täcker cham, verbier och courmayeur
- Snudd på nödvändigt att ha bil (enligt mig)
- Inga sammanhängande system (Förutom Brevent/Flegere men räknas knappt för det går inte att åka skidor mellan dem)
- Kan inte pista för skit!
- Ingen park att tala om (Om man nu är intresserad av sånt)
- Ganska mkt dryga "häftiga" människor. Finns väl överallt iofs men känns som att de finns snäppet fler där.
- Inte mkt till fest MEN bäst after-ski i alperna!
Allt som allt: Min säsong i Chamonix var grym! Anstränger man sig lite går det nästan alltid att hitta bra åkning, lyssna inte på alla som säger att "GM är bara isigt, det finns ingen snö".
Verbier
+ Bra åkning, galet bra skogsåkning
+ Bra pister
+ Stort, sammanhängande liftsystem
+ Väldigt stora ytor som är lättillgängliga från Mt.Fort
+ Inte lika mkt puderhets som Cham, går att hitta orört ganska länge efter snöfall.
+ Medelstor park, bra eller inte vet jag inte då jag inte åker park men vet att den finns och brukar va rätt många som hänger där med grillningar osv.
+ Bra fest och bra after-ski
Allt som allt: Vet inte vad för negativa sidor jag kan nämna riktigt. Det är inte lika extremt som Chamonix men det är ju en smaksak, vad man är ute efter. Skulle säga att det är lite mer "freerideterräng" i Verbier än vad det är i Cham. Jag har inte säsongat i Verbier men åkt där en del och kan det hyfsat bra.

St. Anton har jag bara varit i ett par dagar, finns bra åkning där med. En fördel jag kan se är att de flesta som bummar där inte åker så mkt skidor (generalisering, jag vet) och därför finns mer bra åkning för de som faktiskt är där för att åka. I Chamonix är de flesta där för att åka och därför blir allt lättillgängligt uppåkt på någon timme sen är man rätt körd om man inte turar.

Lycka till med valet, blir nog grymt vart ni än bestämmer er för att åka.

/Simon

Tillbaka
Topp