Vilken skida ska jag ha?!

CarlBeijer

Ny medlem
Tja! Jag har skrivit tidigare i detta forum och frågat vilken skida jag ska ha. Fick bra svar då, men jag har tänkt efter lite och ändrat mina preferenser lite...

Jag är iaf en kille som åkt skidor hela livet, både i pisten och utanför. Just nu har jag ett par riktiga pisträcers (Atomic lagg) med en smal midja. Jag har kommit fram till att jag behöver ett par skidor till offpisten. Just nu står jag och väljer mellan ett antal skidor, och behöver lite vägledning för att hitta den optimala skidan.

Jag väger ca 67 kg. är 182 cm (alltså inte så tung). Jag gillar höga hastigheter och branta partier. Åker både i alperna och i svensk fjällen. Vill ha ett par skidor som klarar av offpisten u sverige lika bra som alpernas, dessutom ska det gå att svänga i pisten. (en mm bredd på ca 92-100 e vad jag letar efter)

Just nu har jag tittat på ett antal skidor (och rangordnat dem efter vad jag tycker, bäst högst upp =), tycker dock att längden är ett problem eftersom jag är ganska lätt och samtidigt vill åka i skog, är det fel att välja en modell som är under 180cm?!

-Dynstar Legend Pro Rider (både i 186 och 176 vilken längd är lämpligast för mig?)
-Fischer Watea (94mm, även där tvekar jag på längden, antingen 178 eller 186)
-Völkl Mantra (177cm eller 184cm?)
-Völkl Gotama (176 eller 183 cm?)

Personligen tycker jag att Dynstar är en snygg och stabil skida, e den för tung för mig? Tror ni den blir tråkig i 176 cm?

Jag upplevde Gotaman som roligare, lekfullare, skönare än Mantran men även stabil och helt okej i pisten. Skulle därför välja den om jag skulle vara tvingad att välja något. Pro Rider skulle jag inte välja, gillar inte raka, styva och smala skidor men det är min personliga åsikt som självklart varierar från person till person. Du kommer få höra mycket roligheter nu om vad du ska ha och inte ska ha, har du tur får du även bevittna en verbal halshuggning.

Pro Ridern är en mycket bra skida, du bör dock satsa på 186. 176 blir alldeles för kort i offpisten.

har aldrig testat denna skida men hendryxski har en model vid namn rhino har hört att den svänger bra i pisten etc. allt e bara muntligt...

om du vill ha en skida som du ska kunna mörda lite granar med så skulle inte jag välja pro riden. Hellre watean eller goaman isf. Mer liv i dom än i LPR. Inte för att låta tråkig på ngt sätt. Men sethen (vanligaste skidan i världen) skulle väl passa till dig? 179 sethen då såklart. I år med mindre spann ftw!

Oavsett viken skida du väljer, så välj den längre när de handlar om OP. Jag föredrar en skida som är minst min egen längd, men de är nog väldigt personligt.

Ok, så jag ska ha en längre skida, de låter vettigt... Jag va på alpingaraget i veckan och de rekomenderade då 2 skidor till mig... dels Watean (94mm) och Gotaman, nu står jag i valet och kvalet mellan dessa två skidor och jag har inte heller kastat bort iden om Pro Ridern... Jag resonerar att jag kommer att använda de skidor jag köper både i alperna och i sverige... Skidorna ska gå att åka i pisten även om huvuddelen av åkningen ska ske i offpisten. Jag vill kunna åka både i skogsoffpist och på öppna fält. Alla dessa kriterier gör att jag har svårt att välja... ngn som kan vägleda mig?!

jag är själv 180 har ett par pro legend 186or, väger ungefär som du och det funkar kanon. åker pist med dom då och då med. Har i övrigt bara testat mantran. Älskar mina pro legend, rekomenderas verkligen! Köp! =)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp