Vilken skida ska jag hyra?

RandoScando

Turtok
Jag frågade tidigare i en tråd om jag skulle köpa ett par Head Monster, men efter att ha funderat lite fram och tillbaka har jag mer eller mindre bestämt mig för att hyra skidor under årets första alpresa.

Så vilka skidor ska jag leta efter i hyllorna? Jag vill gärna ha en skida som presterar även i pist (jag tänker nog inte testa midja över 95mm), men ger mig en ny upplevelse när jag åker off-pist (jämfört med mina stenålders-atom är det nog inget problem i och för sig). Jag har fått för mig att jag gillar att åka på skidor som är rätt mjuka och är de dessutom lätta är det ett plus.

Danke Schön

Senast ändrad:
fråga om du kan få lägga några extra euros och byta skidor under veckan.
På så sätt kan du testa igenom sortimentet och hitta ngn favorit. Skulle det dessutom snöa en del så SKA du testa ngt över 95mm midja för att känna skillnaden...

Hejsan
Du kan nog få en massa bra tipps på skidor, men den skida som du vill hyra kommer troligtvis inte att finnas som hyrskida när du väl står i hyrbutiken!
Bestäm dig istället för hur du hellst vill åka, och tala om detta på hyrstället så hjälper de dig att komma så nära som möjligt med de skidor som de har att erbjuda!
Jag hyrde själv ett par skitfula Fischer lagg för allmountainåkning i Ischgl en dag förra sässongen!(Åkte snowboard annars!) Tog hela förmiddagen att komma igång på skidorna innan jag fick grepp på dem, sedan ville jag inte sluta åka på dem. Dessa var vad killen i shoppen rekomenderade, och jag var jättenöjd!
Sålde brädan när jag kom hem, och köpte ett par Rossignol Bandit B3:or som jag bara provåkt i vårslasket ett par gånger! Fick dock flytta bak bindningarna något för att de skulle passa min åkning!

När man hyr skidor så brukar man kunna få byta under hyrtiden om man inte känner sig riktigt nöjd!

Annars är ju tippset att börja med att köpa egna pjäxor!

Ha en bra vinter!
// Jocke

snej sa:
fråga om du kan få lägga några extra euros och byta skidor under veckan.
På så sätt kan du testa igenom sortimentet och hitta ngn favorit. Skulle det dessutom snöa en del så SKA du testa ngt över 95mm midja för att känna skillnaden...
Det låter inte som ett dumt tips, det ska jag ta vara på!

D-u-m-b-o sa:
völkl mantra känns som ett bra alt till head monster
lycka till
Ska lägga det på minnet :)

jocke_p sa:
Hejsan
Jag hyrde själv ett par skitfula Fischer lagg för allmountainåkning i Ischgl en dag förra sässongen!
[...]
Annars är ju tippset att börja med att köpa egna pjäxor!
Det är precis till Ischgl jag ska åka också, du minns inte var du hyrde dem? De verkar ju onekligen kunniga!

Mina pjäxor kommer jag nog inte byta förrän de rämnar, jag trivs alldeles för bra med dem ;)

Senast ändrad:
Det är precis till Ischgl jag ska åka också, du minns inte var du hyrde dem? De verkar ju onekligen kunniga!
Inter Sport, Mathon tror jag det hette! Ligger mitt i byn, på huvudgatan. Tror att de kan skidåkning ganska väl på samtliga uthyrningsställen på den orten!
Då får jag samtidigt passa på att gratulera till ett toppen val av skidort! Själv blir det Cervinia i år, men nästa år blir det nog Ischgl igen! Det är flott, och bästa stället jag varit på skidsemester!

http://www.flickr.com/photos/moschos/sets/72157603811233902/?page=3 1161 bilder från Ischgl!

Tillbaka
Topp