Vilken skida

skrikis

Ny medlem
Vilken skida
Hjälp

Åker snabbt. kanske för snabbt ibland. Har idag K2 X15 L=194 (1998) seth morrison
Jävligt nöjd med dom men börjar fundera på att kanske svänga lite mer än bara när backen svänger.

Vikt 90
Länd 180
Åker 1vecka/år
alperna/sv fjällen
Har testat völkel stormrider dom kändes mesiga kanske berode på längden vet ej
skulle klassa mig själv som väl avancerad åkare. Klarar av dom flesta underlagen. Men tyvärr blir det ju inte så ofta lössnö för mig längre. Gissar att om jag är i alperna under en dump så hyr jag fatskis.

Förr var det enkelt man kollade på GS alt Super G, men nu?
kan en alpinskida vara aktuell?

Dynastar pro legend kan det va något eller är det också en sjuk snabb åkningsskida.

Det som jag kanske mest börjar tröttna på är väl att när jag ska göra min första sväng har minna polare redan gjort 3! Åka snabbt finns det inte alltid utrymme för framförallt i sverige. Och då kanske det skulle vara roligare att svänga lite mer.

Jag gissar att det jag söker bör vara fartstabilt men samtidigt gå att svänga lite på. Kanske något som ungerfär liknar det jag har haft?

Ser fram emot svar.

Vilken skida
Om jag förstår dig rätt är du ute efter en stabil pistskida som fungerar i såväl korta som långa svängar. Mitt förslag är att du tittar närmare på den kategori av skidor som ofta betecknas som crosskida och har en svängradie som ligger någonstans mittimellan en raceskida av SL respektive GS modell med 15 - 18 meter.

Du får då en skida som tål höga fart och stora svängar men samtidigt kan pressas till kortsväng. För många den idealiska pistskidan.

Några förslag:
Stöckli Laser SC
Head XCR 1100/1200
Rossignol Z9 Ti
Fischer RX9

Prioriterar du stabilitet väljer du längsta skidan, vill du ha en något kvickare(mjukare) skida går du ner i längd.

That´s all folks! / MM

PS! Völkl har ingen skida som heter Stormrider. Sannolikt är det Stöckli Stormrider du kört, det finns ett antal modeller i Stormriderserien. Men ... jag har aldrig tidigare hört någon som upplevt en Stöckliskida som mesig!? Hur är det med tekniken? DS

Vilken skida
"kan en alpinskida vara aktuell?"

Där slår du allt hammaren på spiken! Helt klart ska du välja en alpinskida :)

Jag håller med MountainMan i ovanstående. Det känns helt klart som att du ska välja en högprestandapistskida med den svängradie som MM anger. Det är nog inte heller fel med en ren storslalomskida med 21m radie. Även det kommer att svänga mer än den skida du har nu. Det beror som alltid i sådana här frågor mycket på vart du har tänkt åka. Generaliseringen alperna/Sverige är ju rätt grov. En skida med 14-18 meters radie tycker jag är alldeles för svängvillig för långa alppister exempelvis och då föredrar jag storslalomskidor. Men å andra sidan är det segt med över 20m:s radie om du åker i Sälen eller andra små svenska anläggningar. Offpist verkar det ju som att du inte bryr dig om något större och därmed finns det väl egentligen ingen anledning att välja något bredare än strax över 70mm under foten.

Jag bifaller MM:s tips på modeller, men lägger in en liten brasklapp angående Stöckli Laser SC. Den tror jag är för mjuk för dina 90kg, speciellt med tanke på att du är van vid en 194cm väldämpad K2-skida. Jag tycker du ska välja en skida i 180-185cm längd, även om trenden säger att du ska ha kortare. Jag själv är lika lång som du, men väger 15kg mindre och jag åker på ett par 175cm Fischer Worldcup RC i den typ av åkning som du beskriver. Jag trivs mycket bra med den längden i låglandsbackar och piståkning i Sverige. Kortare känns inte alls aktuellt. Just den typen av skida (SL/GS-mix) åks logiskt nog också i längder mellan SL och GS.

Några andra tänkbara alternativ är Elan GSX (för styv för mig, men iom din tyngd passar den nog) och Cross CRX (samma grundbygge, men mjukare än GSX) i 178cm, nämnda Fischer Worldcup RC, Atomic SX11 och Rossignol X-Fight Worldcup. Det finns många, många fler, så se mina och MM:s rekommendationer som representanter för en modellgrupp på marknaden. Det slutliga valet av modell beror mycket på vilken typ av känsla du letar efter i skidorna. Alla märken har sina egenheter när det gäller snökontakt och egenskaper, och det är svårt att generellt säga att en skida är bättre än en annan. I den aktuella prisklassen finns det inga direkt dåliga grejor.

Vill du ha lite mer mångsidighet kan du gå upp på aningen bredare grejor som exempelvis Elan Magfire 12, Atomic Metron 12 eller vad toppmodellen nu heter där, Head Monster 7x osv, dvs den breddmässigt smalaste delen av friåkningssegmentet. Du tappar dock en del pistprestanda iom att det redan bland dessa smygbreddare skidor kompromissas för att göra skidorna mer lättåkta utanför pistmarkeringarna.

Prorider är för övrigt en ruskigt kompetent skida som passar utmärkt som enda skida i alpmiljö där man åker mest utanför pisten och när man väl är i den står på rejält. Men det är knappast en skida som svänger speciellt mycket jämfört med pistskidor. Rent tekniskt är det säkert en skida som du skulle uppskatta och du kommer att kunna uträtta stordåd under en alpvecka med den under fötterna. I mina öron låter det dock som att du är ute efter något helt annat, trots att det svider lite att leda dig bort från en så bra skida. Jag får uppfattningen av att du har lite dålig koll på olika svängradiers inverkan på egenskaper. Bara genom att titta på måtten på Prorider så ser man att det inte är en skida för låga farter och kvicka svängar. Skillnaden mellan en 68mm cross/pistskida med under 20m radie och en skida med Proriderns storlek och dimensioner är enorm.

Vilken skida
Angående Stöckli Laser SC. Jag (90kg) körde den några timmar förra året i Tandådalen och upplevde den som tillräckligt styv för att klara de förhållandena som bjöds vid tillfället. Om jag minns rätt testade jag den i omkring 170 cm. Men ... jämför man med en SL eller GS-skida av racingstuk är den märkbart mjukare (och mindre krävande).

När det gäller längden har jag blivit mer och mer benägen att rekommendera korta pistskidor. Själv kör jag med ett par 165 cm Rossignol 9S i pisten (SL-carver) och så länge underlaget är hyggligt slätt och jag orkar ligga på skär är det stabiliteten själv. Däremot är ett par längre skidor (och varför inte med lite fetare midja , > 70 mm ) att föredra om det ska dras på i en uppkörd pist ...

Många fjällanläggningar har möjlighet att testa skidor innan köp, bla. finns det ett stort urval av testskidor i Hundfjället och Idre (och på många andra platser). Har du möjlighet så provkör!

/MM

Tillbaka
Topp