Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilken skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 143587" data-attributes="member: 12152"><p>"kan en alpinskida vara aktuell?"</p><p></p><p>Där slår du allt hammaren på spiken! Helt klart ska du välja en alpinskida <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p><p></p><p>Jag håller med MountainMan i ovanstående. Det känns helt klart som att du ska välja en högprestandapistskida med den svängradie som MM anger. Det är nog inte heller fel med en ren storslalomskida med 21m radie. Även det kommer att svänga mer än den skida du har nu. Det beror som alltid i sådana här frågor mycket på vart du har tänkt åka. Generaliseringen alperna/Sverige är ju rätt grov. En skida med 14-18 meters radie tycker jag är alldeles för svängvillig för långa alppister exempelvis och då föredrar jag storslalomskidor. Men å andra sidan är det segt med över 20m:s radie om du åker i Sälen eller andra små svenska anläggningar. Offpist verkar det ju som att du inte bryr dig om något större och därmed finns det väl egentligen ingen anledning att välja något bredare än strax över 70mm under foten. </p><p></p><p>Jag bifaller MM:s tips på modeller, men lägger in en liten brasklapp angående Stöckli Laser SC. Den tror jag är för mjuk för dina 90kg, speciellt med tanke på att du är van vid en 194cm väldämpad K2-skida. Jag tycker du ska välja en skida i 180-185cm längd, även om trenden säger att du ska ha kortare. Jag själv är lika lång som du, men väger 15kg mindre och jag åker på ett par 175cm Fischer Worldcup RC i den typ av åkning som du beskriver. Jag trivs mycket bra med den längden i låglandsbackar och piståkning i Sverige. Kortare känns inte alls aktuellt. Just den typen av skida (SL/GS-mix) åks logiskt nog också i längder mellan SL och GS. </p><p></p><p>Några andra tänkbara alternativ är Elan GSX (för styv för mig, men iom din tyngd passar den nog) och Cross CRX (samma grundbygge, men mjukare än GSX) i 178cm, nämnda Fischer Worldcup RC, Atomic SX11 och Rossignol X-Fight Worldcup. Det finns många, många fler, så se mina och MM:s rekommendationer som representanter för en modellgrupp på marknaden. Det slutliga valet av modell beror mycket på vilken typ av känsla du letar efter i skidorna. Alla märken har sina egenheter när det gäller snökontakt och egenskaper, och det är svårt att generellt säga att en skida är bättre än en annan. I den aktuella prisklassen finns det inga direkt dåliga grejor.</p><p></p><p>Vill du ha lite mer mångsidighet kan du gå upp på aningen bredare grejor som exempelvis Elan Magfire 12, Atomic Metron 12 eller vad toppmodellen nu heter där, Head Monster 7x osv, dvs den breddmässigt smalaste delen av friåkningssegmentet. Du tappar dock en del pistprestanda iom att det redan bland dessa smygbreddare skidor kompromissas för att göra skidorna mer lättåkta utanför pistmarkeringarna.</p><p></p><p>Prorider är för övrigt en ruskigt kompetent skida som passar utmärkt som enda skida i alpmiljö där man åker mest utanför pisten och när man väl är i den står på rejält. Men det är knappast en skida som svänger speciellt mycket jämfört med pistskidor. Rent tekniskt är det säkert en skida som du skulle uppskatta och du kommer att kunna uträtta stordåd under en alpvecka med den under fötterna. I mina öron låter det dock som att du är ute efter något helt annat, trots att det svider lite att leda dig bort från en så bra skida. Jag får uppfattningen av att du har lite dålig koll på olika svängradiers inverkan på egenskaper. Bara genom att titta på måtten på Prorider så ser man att det inte är en skida för låga farter och kvicka svängar. Skillnaden mellan en 68mm cross/pistskida med under 20m radie och en skida med Proriderns storlek och dimensioner är enorm.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 143587, member: 12152"] "kan en alpinskida vara aktuell?" Där slår du allt hammaren på spiken! Helt klart ska du välja en alpinskida :) Jag håller med MountainMan i ovanstående. Det känns helt klart som att du ska välja en högprestandapistskida med den svängradie som MM anger. Det är nog inte heller fel med en ren storslalomskida med 21m radie. Även det kommer att svänga mer än den skida du har nu. Det beror som alltid i sådana här frågor mycket på vart du har tänkt åka. Generaliseringen alperna/Sverige är ju rätt grov. En skida med 14-18 meters radie tycker jag är alldeles för svängvillig för långa alppister exempelvis och då föredrar jag storslalomskidor. Men å andra sidan är det segt med över 20m:s radie om du åker i Sälen eller andra små svenska anläggningar. Offpist verkar det ju som att du inte bryr dig om något större och därmed finns det väl egentligen ingen anledning att välja något bredare än strax över 70mm under foten. Jag bifaller MM:s tips på modeller, men lägger in en liten brasklapp angående Stöckli Laser SC. Den tror jag är för mjuk för dina 90kg, speciellt med tanke på att du är van vid en 194cm väldämpad K2-skida. Jag tycker du ska välja en skida i 180-185cm längd, även om trenden säger att du ska ha kortare. Jag själv är lika lång som du, men väger 15kg mindre och jag åker på ett par 175cm Fischer Worldcup RC i den typ av åkning som du beskriver. Jag trivs mycket bra med den längden i låglandsbackar och piståkning i Sverige. Kortare känns inte alls aktuellt. Just den typen av skida (SL/GS-mix) åks logiskt nog också i längder mellan SL och GS. Några andra tänkbara alternativ är Elan GSX (för styv för mig, men iom din tyngd passar den nog) och Cross CRX (samma grundbygge, men mjukare än GSX) i 178cm, nämnda Fischer Worldcup RC, Atomic SX11 och Rossignol X-Fight Worldcup. Det finns många, många fler, så se mina och MM:s rekommendationer som representanter för en modellgrupp på marknaden. Det slutliga valet av modell beror mycket på vilken typ av känsla du letar efter i skidorna. Alla märken har sina egenheter när det gäller snökontakt och egenskaper, och det är svårt att generellt säga att en skida är bättre än en annan. I den aktuella prisklassen finns det inga direkt dåliga grejor. Vill du ha lite mer mångsidighet kan du gå upp på aningen bredare grejor som exempelvis Elan Magfire 12, Atomic Metron 12 eller vad toppmodellen nu heter där, Head Monster 7x osv, dvs den breddmässigt smalaste delen av friåkningssegmentet. Du tappar dock en del pistprestanda iom att det redan bland dessa smygbreddare skidor kompromissas för att göra skidorna mer lättåkta utanför pistmarkeringarna. Prorider är för övrigt en ruskigt kompetent skida som passar utmärkt som enda skida i alpmiljö där man åker mest utanför pisten och när man väl är i den står på rejält. Men det är knappast en skida som svänger speciellt mycket jämfört med pistskidor. Rent tekniskt är det säkert en skida som du skulle uppskatta och du kommer att kunna uträtta stordåd under en alpvecka med den under fötterna. I mina öron låter det dock som att du är ute efter något helt annat, trots att det svider lite att leda dig bort från en så bra skida. Jag får uppfattningen av att du har lite dålig koll på olika svängradiers inverkan på egenskaper. Bara genom att titta på måtten på Prorider så ser man att det inte är en skida för låga farter och kvicka svängar. Skillnaden mellan en 68mm cross/pistskida med under 20m radie och en skida med Proriderns storlek och dimensioner är enorm. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilken skida
Tillbaka
Topp