Vilken skida?

mlibemelie

Ny medlem
Vilken skida?
Hej!
Är ny är så jag vet inte riktigt om jag postar ämnet rätt, men men.

Det är nämligen så att jag håller på att köpa nya skidor och jag håller på att välja mellan två stycken. Den ena är Salomon Siam 10 och den andra är Salomon Siam Origin:
https://www.freeride.se/review/view.php?id=3448 Med längd 161
https://www.freeride.se/review/view.php?id=2751 Med längd 158

Jag vill alltså ha en skida som funkar bra i pisten men som man ända kan ta och åka lite puder med utan att det ska bli alltför tungsvängt. Men huvudsak kommer jag hålla mig i pisten.
Siam 10 är ju lite tyngre, kortare och har större skärningsradie.

Siam origin är lite längre, lättare och har mindre skärningsradie.

Jag hänger upp mig lite vid att jag vill ha en kortare skida, men det kanske inte är det ultimata om man vill åka pist mest. Eller jag vet inte.
Jag är van att åka på ett par skidor som är stabilare men dem blir ju också lite svårare när man kör utanför pisten, blir mer svårsvängt.

Det här blev lite luddigt, men är det ngn som kan flika in några fördelar/nackdelar med vad gäller olika skärningsradie/tyngd/längd. Kan säga att jag är 167 cm lång och väger ca 55 kg.

/Emelie

Vilken skida?
Jag har åkt rätt mycket och anser mig vara en duktig åkare som vill ha ett par skidor som ger ngt bra tillbaka. Har åkt både utomlands och i sverige, men mest blir det i sverige.

Åker nu på ett par head skidor c190x eller vad dem heter, alltså ett par rätt gamla skidor som är rätt tunga och stabila. Vill ju nu ha en mer avancerad skida.

Vilken skida?
Okej... Tycker du ska lägga pengarna på en längre och bredare skida typ nå mot völkl aura? Kanske lite för mycket för dig med dina få kilon men tycker du borde ha nå mot dom måtten och kanske nå mot 170 hållet???

Vilken skida?
Saxat från en gammal tråd...

Jarle sa:
Mjuka skidor:
+ Lättåkta
+ Lekfulla
+ Bättre flyt i puder gentemot en likadan skida som är styvare

- Oftast sämre stabilitet
- Risk att "trampa igenom"
- Ofta sämre isgrepp

Styva skidor:
+ Stabila
+ Kantgreppet är oftast bättre
+ Tuffare på after skin ;)

- Kräver mer aktiv/starkare/mer teknisk åkning
- Känns lättare "klumpiga"
Tänkte komma på 3 på respektive +/- men men...

Skidans mått (tip/waist/tail) berättar bl.a. skidans radie och bärkraft i löst underlag. En bred skida är mer förlåtande i stökig terräng.

En "rak" skida är i allmänhet mer förlåtande och låter åkaren själv ,i större utsträckning, bestämma svängradien osv i lösare underlag. En skida med mycket sväng (mycket skärning) ingjuder till lekfullare åkning och tightare svängar men hookar lätt i dålig snö och i lösare snö. Splittail har också en tendens att hooka i skräpsnö, fast det är väl inte ens en konstruktion du funderar på.

Tänker inte ge några förslag om vad du ska köpa för skida, tänker däremot föreslå några riktlinjer.

- Var inte rädd för att välja en lång skida, du tjänar på det överallt förutom i parken men där är inte längd någon större nackdel.

- Välj skidans egenskaper efter vart du helst vill åka och vart du mest kommer åka. Vill du alltså åka puder men mest kommer åka skare så får du helt enkelt kompromissa, en skida som är grym på allt finns inte.

- Hur vill du att skidan ska bete sig? Vill du att den ska gå som ett lok så väljer du en styv och ganska rak skida eller en mjukare/mer skärning för livligare åkegenskaper. Att tänka på är även att mjukare skidor upplevs som mer lättåkta.

- Damskidor är i regel "snällare" än herrmodellerna, de är alltså i princip samma som motsvarande herrmodell fast lite mer lättåkt. Detta pga att tjejer helt enkelt, i regel, inte är lika starka och tunga som killar. Bindningen är i regel också lite frammonterad för att lättare initiera sväng.

- Bindningarna är viktiga, vill du kunna använda trekkers är det bökigt med Ross/lookbindningar. Se till att du väljer en DIN-skala som passar dig och även ger lite utrymme att utvecklas.

Som vanligt har man väl säkert missat något så känn er fria att fylla på.
Ännu mer som vanligt prova olika skidor innan du bestämmer dig, om du har möjligheten.

//Jarlenäs

Vilken skida?
Fick en hum om skillnader och egenskaper där men när bör man välja tjej skidor?
Är en duktig åkare som nu skall utmana sig själv med att klara offpist och puder lika bra som jag klarar pisten. Har haft lite problem med tekniken och självförtroendet i mycket lössnö
Är inte så jättestor om det gör någon skillnad? Är det bättre med en tyngre skida? tycker själv att jag är hyfsat stark men allt är ju relativt och nej, jag kan inte mäta mig med en fullvuxen kille eftersom jag bara mäter 164. Någon som har tips på skidor inför säsongen. Måste byta ut mina gamla som jag upplever som för lätta.. Vet inte vart i djungeln jag skall börja eftersom jag inte har något speciellt stort intresse av utrustningen mer än att det skall vara bra grejer som hjälper till att maximera upplevelsen

Tillbaka
Topp