Vilken skidort alperna

Kersch

Medlem
Vilken skidort alperna
Hallå hallå!

Har planerat lite löst att åka till alperna nu i feb (om jag hittar boende). Har nu kollat runt lite vilka orter som verkar ha en del snö och det lutar åt franska alperna. Jag skulle kalla mig för en avancerad åkare och gillar att åka både en del tuffa pister samt en hel del skön offpist. Vill helst åka till en lite lugnare skidort med inte supermycket folk. Ett så kallat smultronställe. De orter jag kollat på hittills är: Avoriaz/Morzine, Flaine, Alpe d'Huez, Meribel i princip. Har ni någon erfarenhet kring någon av dessa/skulle rekommendera någon över den andra. Är självklart öppen för nya förslag också!

/Erik

Vilken skidort alperna
Sitter med samma huvudbry.
Det snöläget är ju helt klart viktat åt de franska alperna eller typ Lech/St Anton.
Avoriaz har jag varit i innan och det är en liten by men med tillgång till stort område att åka i.
Gillade byn, de har inte några bilar utan det är häst och vagn eller promenad som gäller. Hur som, det är små avstånd så det funkar.

Åker du flyg ned?
Sitter i skrivande stund och kikar på hur man ska ta sig ner för lite åkning vecka 5 men hittar inte några bra flighter som passar med arbetsdagar mm.

Sen ser jag inte mycket boenden...... (hotel)

/gustav

Vilken skidort alperna
speakr_gus sa:
Sitter med samma huvudbry.
Det snöläget är ju helt klart viktat åt de franska alperna eller typ Lech/St Anton.
Avoriaz har jag varit i innan och det är en liten by men med tillgång till stort område att åka i.
Gillade byn, de har inte några bilar utan det är häst och vagn eller promenad som gäller. Hur som, det är små avstånd så det funkar.

Åker du flyg ned?
Sitter i skrivande stund och kikar på hur man ska ta sig ner för lite åkning vecka 5 men hittar inte några bra flighter som passar med arbetsdagar mm.

Sen ser jag inte mycket boenden...... (hotel)

/gustav
Ja snöläget är ju så, verkar vara allra mest snö i 3 dalarna för tillfället. Har ej varit i franska alperna tidigare men har hört att de inte preparerar backarna särskilt bra, vilket jag tycker är viktigt. Vill såklart åka en del pist också! Österrike ska tydligen vara bäst när det gäller sånt. Synd bara att det i princip bara är St Anton som är bra snömässigt där just nu!

Blir nog flyg tänker jag, men lutar nu åt mitten av mars som det bär av istället. Svårt att veta hur snöläget ser ut då också. Bara att chansa och boka antar jag.. Kanske Cervinia/Zermatt?

Tillbaka
Topp