Vilken Snowboard? Hjälp!

Vilken Snowboard? Hjälp!
Eftersom min plånbok är något mager är jag på jakt efter begagnade snowboards. Jag har hittat några annonser som är intressanta, men ajg vet inte riktigt vilken bräda jag skall ha. Jag har haft en förlåtande bräda, och jag, genom den, lärt mig svänga, bromsa och jag har provat på hopp. Men iaf... Jag söker efter en lite hårdare bräda, alltså en "Stiff" bräda, som är anpassad för hopp och sådant. Allian och Forum boards sägs vara bra hoppbärdor, men jag har inte hittat några annonser för dessa brädor.

Hur om helst. Det här är annonserna jag fann:

.
..
...
....
.....

BURTON freedom, 153cm, freestylebindningar, (Burton), boardbag (Burton), ingår i priset, allt i bra skick. P: 2.500:-.

SNOWBOARD Sims pro modell, Montoia, 157 cm, freestyle/freeride, förra årets mod, helt oanv, ej bindn. P: 2.900:-.

SNOWBOARD Burton Balance 2001, 152 cm, inkl bindingar Custom. P: 2.500:-.

SNOWBOARD 156 cm Atlantis, Ingmar Backman Pro-modell, nyslipad, bra skick. P: 1.700:-.

BURTON Custom 156 cm, freestyle/freeride, modell 2002, helt oanv. P: 3.400:-.

BURTON Custom, 156 cm, freestyle and freeride, modell 2002, ny. P: 3.300:-.

Säljes Forum bräda säljes Datum: 2002-11-02 Pris: 3495:-
Nu ska jag sälja denna skönhet JP walker pro ..den är aldrig
använd har kvar lappen på undersidan, och kvittot
brädan i sej är värd 6200 men jag säljer den för
3495:- och som sagt aldrig använd är i fabriks
skick...om ni undrar så säljer jag den för att
den är för smal för mina fötter :(
den är 159 lång
25,1 bred
har forum slider system för lättare omställning
av bindningarna...maila mej för mer info
PS..Brädan e vit och röd..ser proffsig ut D.S

Säljes Drake LTD bindningar Datum: 2002-09-14 Pris: 1750:-
Drake Limited bindningar. Drakes värsta förra året! Bra skick!
Nya spännen!
Nypris 2500-2700sek beroende på affär.

Säljes Burton Mission Bindning Datum: 2002-09-12 Pris: 1500:-
Burton Mission 01/02 säljes. Stl L färg: Tan (beige) Använda ett

Säljes Burton Datum: 2002-09-11 Pris: 2500:-
Burton Motion `02 152cm. Utan bindningar

Säljes Salomon Driver 155 Datum: 2002-12-09 Pris: 3500:-

Snowboard Magic

.....
....
...
..
.

Vilken är det bästa hoppbrädan av dessa? Viktigt att veta är kanske att jag är 172 cm lång, väger 52 kg och har storlek 43-45 beroende på tillverkare.

Vilken Snowboard? Hjälp!
jag tycker det verkar som att dem här brädorna är lite för långa för dig, jag är 1,78 m och har 156-bräda och för att få maximal känsla i åkning och hopp bör du nog ta 148-bräda, för det bör vara till hakan på dig eller ngt under.

M.V.H // Niko

Vilken Snowboard? Hjälp!
hmm... knepigt. Jag mailadew Boardstore.se och frågade dem vilken brädstorlek jag skulle ha, och de sade att 154-158 skulle vara passligt.

Jag läste nyss dock lite mer om det här om snowboardstorlekar på internet, och där stod det att en bräda man trixar med bör vara mellan nyckelbenen och hakan, medans en bräda man åker i lössnö bör ha en längd som är mellan hakan och näsan.

Vilken Snowboard? Hjälp!
du ska lätt ha en burton custom 56:a, har själv en sån och jag är lika lång som du väger iochförsig lite mer men det ska inte vara några problem. Brädan är grym både i puder och att hoppa med och stabil i hög fart. tror inte du hittar mycket bättre.

lycka till

martin

Vilken Snowboard? Hjälp!
Är själv 173cm och kör på en 160cm bräda.
Det beror mer på din vikt och åkstil än din längd.
Detta har diskuterats otaliga gånger på olika snowboard forum.
De borde sätta up en tabell på freerides utrustnings sida.
På outdoorreview har dom gjort upp lite riktlinjer:
Skostorlek påverkar även valet av midjebredden på brädan

vikt Freeride freestyle
45kg 143cm 138cm
50kg 146cm 141
55kg 149cm 144
60kg 152cm 147
64kg 155cm 150
68kg 158cm 153
72kg 161cm 156
77kg 162cm 157
81kg 163cm 158
86kg 164cm 159
90kg 165cm 160
Jag håller inte helt med tabellmakarna och tycker iofs att en 148-154 borde passa dig bra.

Vilken Snowboard? Hjälp!
Jo, och en bra formel1 förare kan köra en Vw beetle -73.
Men det betyder inte att dom köper in beetles när dom väljer fordon till stallet :)

Vilken Snowboard? Hjälp!
man ska ju inte för lång bräda och man kan inte fälja dom där vikt grejjerna för då blir det en kort bräda är själv 179 och väger ca 60 kg så då ska jag ha en 147 bräda=( lite för kort! kör på en som är till hakan om du vill köra allt annars freestyle så ta en som är ca 5 cm under hakan!
kör själv 154 funkar fint

Vilken Snowboard? Hjälp!
Hej!

Det finns en del folk här som aggiterar för att du ska ha kort bräda, vilket enligt min mening är fullständigt skitsnack. Själv är jag 180 cm lång och kör på en Rossignol Undertaker (185 cm!). Jag kan medge att det är extremt, men passar min åkning perfekt. Är man extrem så är man. ;)

Vilken typ av åkning kommer du att ägna dig åt? Det är enorm skillnad mellan att hålla på att jibba i en park eller pipe och att åka freeride och offpist. Ska du _enbart_ jibba så kanske du ska ha en relativt kort bräda, men för alla som tänkt hålla på med friåkning (vilket, om sanningen ska fram, de flesta gör) så tycker jag att du ska ha en bräda som når dig till ögonhöjd.

Vill du hålla på med utpräglad offpist och lössnöåkning så har jag den perfekta brädan för dig, en 174 cm lång Burton Supermodel. Knappt åkt på alls, ser ut som ny. :) 2000 spänn utan bindningar.

Lycka till med snowboardköpet!

Tillbaka
Topp