vilken sorts bräda.

vilken sorts bräda.
Läste bräd guiden här men blev inte riktigt tillfredstäld.

Jag har åkt bräda i en 6 år o är en hyfsad åkare, har börjat hoppa mer o mer och är ute efter en bräda som e kul o leka me i parken på mellanstora hopp o latja me i drivor o snöhögar o lite vart som, i övrigt så åker jag så lite pist som möjligt men älskar att åka offpist o gör det så ofta det går.

Jag ska säsonga i alperna i vinter och borde egentligen kanske skaffa två olika brädor men om jag ska köra på en vad är då bästa alternativet?
Är bra pop synonymt med styv bräda? låter lite skevt eftersom man rekomenderas en mjuk bräda om man mest ska jibba men då vill man ju kunna trycka ifrån ordentligt på små hopp.... o när man åker offpist, va e det för fördel me lång bräda? för fart tycker jag man får till räckligt ändå, en bredare bräda är väll bra både i park o offpist eller?

Vill hur som helst ha en rätt kort, bred bräda med bra pop som är nånstans mitemellan mjuk o mellanhård i flexet...

alla tipps o förklaringar vällkomnas

vilken sorts bräda.
Skulle vara bra att veta hur lång du är och hur mycket du väger. Annars är det ganska svårt att specifiera en speciell bräda.

vilken sorts bräda.
Åkt på 3 generationer Burton Uninc.. Fruktansvärt bra bräda.. Grym pop.. stabil.. go o raila me.. ( gillar dock min nerfilade burtom - custom till detta..) o fungerar aldeles utmärkt o köra utanför pisten oxå.. Kommer lätt köpa en ny i Whistler nästa säsong.. Själv kör jag med 158 modellen.. men har även testat 156 modellen.. gillar dock stabiliteten i 158 bättre. men det avgör ju bara du själv.. Testa lite i början av säsongen.. Det brukar vara testveckor i början nämligen..

Q

vilken sorts bräda.
Bataleon Evil Twin kanske ? Verkar vara en stört skön parkbräda, funderar själv på en sådan. Finns att inhandla på t.ex www.blue-tomato.at

vilken sorts bräda.
Bataleon Evil Twin är grym! kör du på 155an så blir det en relativt kort bräda, bred, lättåkt! men som ändå tillfredsställer dej när du börjar rotera 1080s. triple-base formen gör att den är superlätt att köra på, landa spins m.m.. läs mer om den på bataleons hemsida, dom är bra på att förklara =)
Du kan också kolla in Burtons nya Twin (kommer in på blue-tomato.at 1augusti) den är väldigt lik årets Retro Twin som jag själv åker på. Bred bräda, snäppet mjukare än Unincen men fortfarande full av pop, försedd med burtons nya park-kärna som har lättare nose och tail för ökad spinförmåga, vikten centreras i brädan, känns mkt lättare att åka på. detta finns iofs även på unincen å de andra, men unincen är något smal sen så har den 2,5cm smalare stance än exempelvis Twinbrädan... Evil Twin har bred stance.
hoppas detta var till någon hjälp

vilken sorts bräda.
tack för tipsen, låter som bra parkbrädor, ska kolla närmare på dom. Men hur funkar dom i puder?? enligt den där bräd guiden så ska man ju tydligen ha långa styva brädor om man ska åka puder....varför?
och vore bra om nån kunde förklara det där med varför man ska ha mjukar brädor om man hoppar o jíbbar, okej blir väll lättare att landa men borde bli grymt dålig pop med en mjuk bräda eller??

tacksam för alla svar

vilken sorts bräda.
om jag var du skulle jag köra på bataleons the goliath eller the hero.. heron är riktigt allround och grymt skön medans goliathen är lite mjukare och "lekfullare"

vilken sorts bräda.
en bräda ska vara längre i puder för att ju mer "yta" som är mot snön desto mer bärs du upp =) precis som med vatten, det e ju svårt att åka "vattenskidor" på fötterna eftersom det är så liten yta som bär upp dej, därför har du stora skidor på fötterna som lyfter dej ist, fysik min vän. och kör du puder ska brädan även vara något bakmonterad så att inte nosen "dyker" ner i snön när du åker, utan istället hjälper till att lyfta upp dej. en mjukare bräda för park är absolut inget måste, det är smaksak. men man kan säga såhär; en mjuk bräda "klamrar" sej bättre fast på rails en den hårda som iistället kan skjuta ifrån dej från railet när du landar på det. en styvare bräda är mer stabil i dina inruns till feta kickers när du behöver mkt fart å stabilitet. den mjuka brädan är även mer förlåtande i landningarna då den inte blir vild om du landar snett

flera brädor, exempelvis dominanten, har en styvare och popigare tail för ökad jib-känsla, men du har tillräkligt med pop i de flesta brädor, oroa dej inte för det.

vilken sorts bräda.
oookej, men då borde ju även en rikitgt fet bräda va att föredra vid puder åkning, som din jämförelse me vattenskidor, om man kollar på en wakeboard så e den rätt kort men fet.
Tror jag ska satsa på en mellan hård kort bräda då tror jag, några tips på bra feta parkbrädor av förra årets modell som dom rear ut för en ca 3000 vällkomnas också

vilken sorts bräda.
kolla in www.blue-tomato.at och www.hot-zone.de , dom har bra reor, hotzone har gratis frakt över 100euro och bluetomato över 300euro, ingen tull eftersom båda är med i EU, snabb frakt till din dörr! perfekt

vilken sorts bräda.
Om du inte anser att en extrem bredd fortf är väsentligt så kan jag rekomendera Uninc 156 från blue-tomato, den har en midja på 246, vilket inte är superbrett kanske, men det är en svinbra bräda med en massa pop och parkegenskaper, centrerad stance, spegel mellan bindningarna m.m..

vilken sorts bräda.
jaa jag kollade på den uninc 156 o den verkar riktigt schyst, vill ha just en sån med centrerad stance o lika lång nos o tail, bara funderar om jag inte e för tung..står ju 54-77 kg o jag väger ca 78.... den kanske e för mjuk då eller??

vilken sorts bräda.
glöm de där med viktrekomendation!!!!!! bara bullshit
vill du ha en medelhård bräda är den att rekomendera, varesej dom skriver att du ska väga 10kilo eller 100kilo. Sen kan jag garantera dig att du kommer gå ner ett å annat kilo när du säsongar... känner ingen som inte gått ner ca 5kilo eller mer när de kommit hem..

vilken sorts bräda.
okej, kanske skulle skaffa en sån då.
Men vore inte bra om jag gick ner 5 kilo för jag e redan rätt smal, nöjer mej med o byta nått kilo fett mot benmuskler isåfall hehe

men man tackar för tipsen och om nån har någe mer förslag så e det bara o skriva

vilken sorts bräda.
Gå ner kilo när man säsongar?? Jag vet INGEN som kom hem från St.Anton utan att lägga på sig kilo! Även om man är ute och åker nästan varje dag komponseras det med råge av all bier och fet mat (berner wurstl). Jag lovar!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp