Vilken sorts knäskydd?

la_grave

Aktiv medlem
Vilken sorts knäskydd?
Någon som kan förklara vad de olika knäskydden här https://www.prisjakt.nu/kategori.php?t=4820&b=v2943 (detta är ett exempel på en utsökning bara för att få det lite överskådligt) är ägnade åt? Jag har fn ett heltäckande i neopren men undrar om något mer stabilt vore bättre (för en broskskada, ledbanden är intakta). Jag tror att det som gör nytta i mitt fall är kompressionen och stabiliteten skyddet erbjuder.

Varför har många av skydden en öppning mitt på knät? Åtminstone med mina befintliga skydd ser jag ingen som helst nytta med detta ur rörlighetsperspektiv (vilket är min gissning till att man har en öppning).

Vilken sorts knäskydd?
Vad upplever du för problem med knäet. Vilket skydd du skall ha beror på detta. Svullnar knäet etc?

Gällande hålet i knäet så har det olika funktioner som varierar från att helt enkelt hjälpa till att hålla skyddet på plats till att ha en medicinsk effekt som är olika för olika skydd.

På mitt eget knäskydd (https://www.sporty-care.se/baurfein...NXz-2pRwQfDWNVdGpuqw6PqhXpSBYs_oaArWGEALw_wcB) så finns exempelvis en kudde inbyggt i hålet för knäet (det är täckt men är ändå ett "hål") vilken hjälper till att förebygga uppkomsten av vätska runt knäskålen och därmed minskar svullnad vilken orsakar smärta.

Vilken sorts knäskydd?
havreboll sa:
Vad upplever du för problem med knäet. Vilket skydd du skall ha beror på detta. Svullnar knäet etc?
Det är lite odefinierat men jag får påtagligt ont i knät bara av att vara ute och gå på stan (självklart har jag inte skidjacka på mig när jag gör det) om jag inte har skyddet på. Smärtan sitter "mitt i" sett från alla tre dimensionerna, mer exakt jag kan inte beskriva det. Det svullnar inte så mycket (kan iofs bero på att jag numera inte går långa sträckor) men det blir varmt.

Vilken sorts knäskydd?
Jag har opererat knät och har kört ett vanligt knästöd i neopren som jag klippt hål i för knäskålen.
Upplever att neoprenstödet sitter bättre när man gör på detta viset.
Håller knät varmt och trycket aktiverar musklerna i knät!

Vilken sorts knäskydd?
la_grave sa:
havreboll sa:
Det är lite odefinierat men jag får påtagligt ont i knät bara av att vara ute och gå på stan (självklart har jag inte skidjacka på mig när jag gör det) om jag inte har skyddet på. Smärtan sitter "mitt i" sett från alla tre dimensionerna, mer exakt jag kan inte beskriva det. Det svullnar inte så mycket (kan iofs bero på att jag numera inte går långa sträckor) men det blir varmt.
On du inte har några problem med senorna i knäet och det inte svullnar men blir varmt så låter det som att skadan på menisken har orsakat en inflammation i knäleden. Om du får ont av att bara promenera så är min spontana tanke att problemet inte ligger i stabilitet i knäet.

Jag skulle säga att inte köra internetläkarmetoden utan att gå till en riktig sjukgymnast som hittar grunden till att du har fått inflammationen. Troligen är det helt enkelt så att skadan på menisken orsakar en irritation i leden men kan ju vara annat också.

Den ökade ledvätskeproduktionen som neopreneskydd ger kommer dock troligen minska besvären. Att det skulle ge så mycket tryck på musklerna som nämns ger jag inte mycket för. Skyddet jag har är till för att just trycka ut väska och aktivera musklerna och det sitter otroligt mycket tajtare än något skydd av neoprene som jag testat.

Vilken sorts knäskydd?
havreboll sa:
la_grave sa:
havreboll sa:
On du inte har några problem med senorna i knäet och det inte svullnar men blir varmt så låter det som att skadan på menisken har orsakat en inflammation i knäleden. Om du får ont av att bara promenera så är min spontana tanke att problemet inte ligger i stabilitet i knäet.

Jag skulle säga att inte köra internetläkarmetoden utan att gå till en riktig sjukgymnast som hittar grunden till att du har fått inflammationen. Troligen är det helt enkelt så att skadan på menisken orsakar en irritation i leden men kan ju vara annat också.

Den ökade ledvätskeproduktionen som neopreneskydd ger kommer dock troligen minska besvären. Att det skulle ge så mycket tryck på musklerna som nämns ger jag inte mycket för. Skyddet jag har är till för att just trycka ut väska och aktivera musklerna och det sitter otroligt mycket tajtare än något skydd av neoprene som jag testat.
Tack.

Jag har gått flera år hos sjukgymnast och kör 3 olika övningar hemma dagligen men det ger inte mer än att jag klarar att gå med skydd, vardagscykla, lite skridskor. Behöver en brosktransplantation men det ingår inte i den allmänna sjukvården så jag har stämt landstinget i detta. Operationen är inte ens jättedyr, 100 000-200 000:-, men man tycker det är rimligare att folk som snålat på fem spänn och fått HIV ska behandlas istället (bromsmediciner ett år kostar ungefär 100 000:- - och de flesta inblandade är ju i 20-30-årsåldern så man kan ju räkna på vad det blir på en livstid).

Vilken sorts knäskydd?
havreboll sa:
Vad har du för ursprungsskada?

Vilken sorts knäskydd?
la_grave sa:
havreboll sa:
Vad har du för ursprungsskada?
Spricka i menisk, Skada på knäskålsbrosk samt uttänjt bakre korsband.

Senast ändrad:
Vilken sorts knäskydd?
Jag har en sån här http://www.djoglobal.com/our-brands/donjoy/defiance som jag fick på recept efter just en broskoperation (Microfrakturering). Som det var då så fick man inte heller göra brosktransplantationer i Sverige pga ett EU direktiv dock så hade man inte sett sån stor skillnad mellan den typen av operation och Mikrofrakturering.

Mitt tips är att kolla upp både mikrofrakturering och om du kan få ett sånt skydd som jag har. Kostnaden för skyddet motsvarar en titthålsoperation så det är inte så farligt om man kan få det på recept.

Vilken sorts knäskydd?
Bandana sa:
Jag har en sån här http://www.djoglobal.com/our-brands/donjoy/defiance som jag fick på recept efter just en broskoperation (Microfrakturering). Som det var då så fick man inte heller göra brosktransplantationer i Sverige pga ett EU direktiv dock så hade man inte sett sån stor skillnad mellan den typen av operation och Mikrofrakturering.

Mitt tips är att kolla upp både mikrofrakturering och om du kan få ett sånt skydd som jag har. Kostnaden för skyddet motsvarar en titthålsoperation så det är inte så farligt om man kan få det på recept.
Hjälper ditt skydd så du kan röra dig fritt och obehindrat?

Vad menar du med att EU skulle förbjudit brosktransplantationer? Har du detaljer kring detta? De utförs ju de facto privat av svenska läkare i Sverige.

Vad är "mikrofrakturering"?

Vilken sorts knäskydd?
Tja.

Brosk har dålig läkningsförmåga. Vid symtomatisk broskskada hos patient utan artros kan läkningsfrämjande kirurgi såsom mikrofrakturering, mosaikplastik eller brosktransplantation övervägas. Ingreppen utförs artroskopiskt eller med mini-öppen teknik. All läkningsfrämjande kirurgi syftar till att tillföra celler till det skadade området med kapacitet att inducera reparativa processer.

Vid mikrofrakturering gör man små hål i benet för att åstadkomma en blödning ut i det skadade området och med målet att inducera reparativa processer.

Med mosaikplastik menas att man tar ett osteokondralt graft från en annan plats i knäet där brosket inte är belastat i samma utsträckning och flyttar till det skadade området.

Vid brosktransplantation skördar man broskceller från patienten och odlar fram fler celler, vilka sedan transplanteras till det skadade området.

Bra evidens får anses saknas för när någon särskild av dessa metoder ska väljas framför de andra. Skadans lokalisation och omfattning har betydelse för vald metod. Resultaten av de olika ingreppen förefaller på kort och medellång sikt vara väsentligt likvärdiga (Knutsen 2007). Mikrofrakturering är ett tekniskt väldigt enkelt ingrepp förenat med liten kostnad och väljs ofta som första behandling vid fr a mindre skador < 2 cm2.

Håll till godo.

Vilken sorts knäskydd?
Njae skulle jag säga... Det hjälper väldigt bra och gör så att jag kan åka mer aggressivt och träna hårdare men det klart det är lite otympligt och ivägen!

Gällande operationen så kan man nog inte få ett bättre svar än vad Skaegget gav så jag undviker det? Dock var min skada något större än 2cm. Operationen i sig var väldigt bra och hjälpte mig men det var många veckor på kryckor och en väldigt lång rehab innan jag var redo att börja belasta tungt igen.

Gällande reglerna så var det några år sedan som jag gjorde min OP men då så var inte brosktransplantationer okej pga ett direktiv som sa att det skulle räknas som en medicinskbehandling och inte en operation. Med det sagt så har säkert mycket förändras sen dess, jag gjorde min operation 2013.

Vilken sorts knäskydd?
Skaegget sa:
Tja.

Brosk har dålig läkningsförmåga. Vid symtomatisk broskskada hos patient utan artros kan läkningsfrämjande kirurgi såsom mikrofrakturering, mosaikplastik eller brosktransplantation övervägas. Ingreppen utförs artroskopiskt eller med mini-öppen teknik. All läkningsfrämjande kirurgi syftar till att tillföra celler till det skadade området med kapacitet att inducera reparativa processer.

Vid mikrofrakturering gör man små hål i benet för att åstadkomma en blödning ut i det skadade området och med målet att inducera reparativa processer.

Med mosaikplastik menas att man tar ett osteokondralt graft från en annan plats i knäet där brosket inte är belastat i samma utsträckning och flyttar till det skadade området.

Vid brosktransplantation skördar man broskceller från patienten och odlar fram fler celler, vilka sedan transplanteras till det skadade området.

Bra evidens får anses saknas för när någon särskild av dessa metoder ska väljas framför de andra. Skadans lokalisation och omfattning har betydelse för vald metod. Resultaten av de olika ingreppen förefaller på kort och medellång sikt vara väsentligt likvärdiga (Knutsen 2007). Mikrofrakturering är ett tekniskt väldigt enkelt ingrepp förenat med liten kostnad och väljs ofta som första behandling vid fr a mindre skador < 2 cm2.

Håll till godo.
Tack! Förstod inte allt, trots att jag tycker jag läst en del i ämnet men jag ska googla vidare.

Är du ortoped eller liknande?

Vilken sorts knäskydd?
Hej igen!

Saxade texten hejvilt från internetmedicin. De som står som författare är ortopeder och har fina akademiska titlar iaf.

Sen får man själv dra slutsatser utifrån evidensen för de olika metoderna angående varför skattefinansierad offentlig vård väljer den ena medans privat vård (där du själv eller försäkringsbolag står för fiolerna) väljer en annan.

God kväll.

Tillbaka
Topp