Vilken storlek på ny ryggsäck

Kickans

Ny medlem
Har tänkt införskaffa mig en skidrygga inför vinterns kanadaresa.

Är mest inne på en ortovox för jag tycker att det är vettigt med ryggskydd inbyggt i väskan.
Men vilken storlek ska man välja då??

Räcker 22 liter för alla grejer? Det är ju största i dammodellen..

Beror på vad du ska ha i den.
Kamera, spade, sond, vatten och lite matsäck får du i 22l. Säkerligen ett par stighudar och ett extra lager för överkroppen också.

Köpte idag min nya väska för säsongen, Ortovox 18L, nu har jag inte testat att lägga i så mycket än, men spade sond och kamera har jag i utan problem. Med en hel del plats över på andra ställen. 22L borde räcka mer än väl om du inte är en packåsna hehe :)

Okej, ja för utöver lavinutrustning vill jag gärna ha plats så man kan lägga i nån extra tröja o vantar. Och stighudar förstås, dom tar ju lite plats.
Jag får nog beställa hem en och prova. Men de är ju alltid gött när de blir bra från början :)

Jag köpte Freeride 26L med ryggskydd förra säsongen och är grymt nöjd med alla funktioner ryggsäcken har. Bäst av allt är nog funktionen för att fästa hjälmen utanpå när man går uppför för att slippa svetta ner den.
MEN, hade jag köpt en Ortovox idag hade jag definitivt gått på en ännu större, normalt i min ryggsäck är lavinutr, 2L vatten, handskar, mössa, extra lager värme, mat, hudar, första hjälpen, multitool, tejp, systemkamera. Det är proppfullt och den långsmala lösningen gör det svårpackat. Så om du tänker tura och vill ha med primaloft, extra underställ, och allt det som vanligtvis behövs på en topptur så behöver du garanterat större. Hoppas det hjälper!

Vattendroppe sa:
jonaslukarlsson sa:
Jag hoppas du menar flerdagstur nu, eller byter du ofta underställ ute på fjället? :P
Klart att jag gör det, nackdelen med att nästan aldrig frysa i den svenska vargavintern är att jag svettas som en gris när jag går upp, så då är det skönt att byta överdelen innan nedfärd :) och nej, inte ens det bästa senaste coolaste högteknologiska understället hjälper när man svettas snabbare än vad det klarar av att transportera. Är mer förvånad över att du förmodligen aldrig sett nån byta om på fjället?

jonaslukarlsson sa:
Klart att jag gör det, nackdelen med att nästan aldrig frysa i den svenska vargavintern är att jag svettas som en gris när jag går upp, så då är det skönt att byta överdelen innan nedfärd :) och nej, inte ens det bästa senaste coolaste högteknologiska understället hjälper när man svettas snabbare än vad det klarar av att transportera. Är mer förvånad över att du förmodligen aldrig sett nån byta om på fjället?
Aldrig sett faktiskt. En partner in crime från förra året var en såndär svettsjö också, men till och med han klarade sig bra med ull och bambu eller vad det var han hade. Å andra sidan hatade han att hajka över det mesta annat här i världen, så det blev inte överdrivet många turer med den mannen.

Jag har ju inte tänkt göra någon flerdagars tur utan det blir ju endast att hika till den bästa snön ni vet.
Jag har åkt runt lite med en ryggsäck på 30L innan men tycker det är för stort. 26 L skulle jag kunna tänka mig men vet inte om herrmodellen skulle sitta lika bra som en dammodell på mig.

26L Ortovox är ganska lång mot ryggen tycker jag. I alla fall fjolårets modell. Om du är lång funkar det nog. Jag är 178cm men tyckte 26:an (fjolårets) var för lång så jag bytte till en 24 som sitter mycket bättre.

Årets modell av Freerider 26 rekommenderar Ortovox till 170-195cm längd. Jag vill minnas att det var från 175 ifjol men jag kan minnas fel... Årets 24L är från 155-175 medan 22L Woman går till 150-180cm. Undrar varför de kan ha 30cm spann på tjejmodellen men bara 20 resp 25 på unisexmodellerna??

Hur stor skillnad är det egentligen på volymen mellan 22 och 24 L? märks det ens eller får man i massa mer på dom två literna??

Tillbaka
Topp