Vilken techbindning till Atris Birdie eller Cham 107?

• Trådstartare Trådstartare avn
  • Start datum Start datum

avn

Ny medlem
Har det angenäma nöjet att införskaffa nya utrustning denna säsong, skidvalet står mellan Black Crows Atris Birdie eller Dynastar Cham 2.0 107. Armada TST kan också vara ett alternativ. Går en del toppturer och vill nu ha en tech-bidning (efter att ha kämpat med Marker Baron i några år). Har ff a kollat på Dynafit Radical ST 2.0 eller Fritschi Diamir Vipec. Funkar det tror ni eller behövs en kraftigare bindning typ Beast eller Kingpin (blev rekommenderad det i skidbutiken häromdagen)?
Är 172 cm/vikt 60 kg. Medelgod åkare, inte så aggressiv. Kommer mest troligt att köra med Fischers Transalp Vacuum-pjäxa eller någon annan touringpjäxa i liknande viktklass.

Med tanke på din vikt, längd, samt typ av åkning så skulle jag säga att du kan köra på nästan allt som finns i techbindningsväg förutom rena race och expeditionsprylar.

Hade jag varit dig hade jag kört på Dynafit Speed Radical eller liknande. Beast eller radical 2.0 blir overkill, om du nu inte lägger på dig 20 kg och växer lite samt vill köra NM i vår.

King pin 10 på Atris Birdie låter väl förträffligt? Har vanliga Atris och den är bra, Birdie är nästan snyggare dessutom. På marker king pin (din 10) får du en setup som klarar det mesta, varken för tungt eller för klent om du vill dra på någon gång.

Då slänger jag in en rekommendation på G3 ION, så har du i princip alla olika modeller på bordet.

Jag kör den första modellen av ION, kanske lite överdrivet, men den nya 10an eller LT om du inte gillar bromsar är absolut bra alternativ!
Upplever att jag sitter fast bra med ganska låga RV, typ 8/8 för mina 70kg+packning. Har tjuvlöst en gång när jag slarvade ordentligt med insteget, men jag behöver inte vara lika noga som på Radical med att rensa tån.

Min oro var om det skulle bli för klent med en "lättare" bindning på skidan som ändå har midja på 107 mm, speciellt ifall man vill dra på lite men av era svar att döma borde det funka!

avn sa:
Min oro var om det skulle bli för klent med en "lättare" bindning på skidan som ändå har midja på 107 mm, speciellt ifall man vill dra på lite men av era svar att döma borde det funka!
Jag kör vanligen på en 105mm bred skida och Speed Radical. Dock så väger jag ca 30-35kg mer än dig. Så med din flugvikt så skulle jag säga att du kan slänga på vad som ;-)

Går i samma tankar som TS. Är det någon som har testat Radical 2.0 och även åkt på den gamla versionen, upplever man någon skillnad? Är lite rädd om knäna och vill inte behöva låsa tådelen för att känna mig säker från tjuvutlösningar. Åker mest svensk fulsnö, mer straffande än förlåtande före alltså.

Om du vil ha en bindning för kombi bruk så skulle jag alla dagar i veckan gå för kingpin 13 då den är en mer solid bindning. Men själv då gillar jag diamir vipex 12 mye, men den skulle jag välja om jag skulle bara gå topptur med skin!

vjakob sa:
Går i samma tankar som TS. Är det någon som har testat Radical 2.0 och även åkt på den gamla versionen, upplever man någon skillnad? Är lite rädd om knäna och vill inte behöva låsa tådelen för att känna mig säker från tjuvutlösningar. Åker mest svensk fulsnö, mer straffande än förlåtande före alltså.
Jag kör nya Radical FT 2.0 på ett par BC LAB med 115 i midjan. Tycker den nya Radicalen är ett klart steg framåt. Den känns mer robust i sin konstruktion och jag har än så länge inte behövt låsa tådelen för att den tjuvlöst. Brukade sälv spänna den på den gamla modellen i mer exponerad och brant terräng när det bara inte fick släppa men inget jag än så länge kännt med den nya. Dessutom så sabbar du hela iden med den nya rörliga tådelen på 2.0 då den rörligeheten blir låst om du spänner tådelen när du åker.. Lite kontraproduktivt med andra ord. Jag är 188cm o väger 82kg och har alridg upplevt att den ger vika när man trycker till den ordentligt heller.

PowWing sa:
vjakob sa:
Jag kör nya Radical FT 2.0 på ett par BC LAB med 115 i midjan. Tycker den nya Radicalen är ett klart steg framåt. Den känns mer robust i sin konstruktion och jag har än så länge inte behövt låsa tådelen för att den tjuvlöst. Brukade sälv spänna den på den gamla modellen i mer exponerad och brant terräng när det bara inte fick släppa men inget jag än så länge kännt med den nya. Dessutom så sabbar du hela iden med den nya rörliga tådelen på 2.0 då den rörligeheten blir låst om du spänner tådelen när du åker.. Lite kontraproduktivt med andra ord. Jag är 188cm o väger 82kg och har alridg upplevt att den ger vika när man trycker till den ordentligt heller.
Det låter lovande, suget efter en 2.0 ökar!

Tillbaka
Topp