vilken tranciver ska jag köpa?

KimGsson

Ny medlem
Tjena! jag vill ha tips på bra trancivers (digitala) men hoppa gärna över de dyraste. Skriv gärna vad som är positivt å negativt med dom.
Tack /Kim

EDIT: jag menar alltså inte att jag vill ha en billig skräptranciver. Man vill ju ha bra grejer när de handlar om säkerhet såklart. Men de aldra svinigaste dyraste kommer ja inte köpa

Senast ändrad:
Jag lgger min röst på barryvox pulse. Användarvänlig och genomtänkt. Den hade jag själv köpt om jag köpt ny idag.
Blir lagom billig om du köpter via nätet.
Ska du köpa spade och sond också så köp ett bra paket så spar du en liten slant till.

Glöm inte att köpa en lavinutbildning också (om du inte redan gjort det) ;)

Jag köpte Tracker DTS och en Black diamond D7 på Snowbigdeal.com för 2700ink frakt och
tullavgifter.

Måste verkligen rekommendera dem så jävla mycket för maken till bra service samt snabb leverans.
Beställde på Fredagen och fick avin ifrån posten fredagen efter. Allså en vecka.

Dem finns på ebay också.

Senast ändrad:
http://www.beaconreviews.com/transceivers/
Där kan du läsa om dem men jag rekommenderar att du läser och sedan bestämmer själv. Titta inte bara på siffrorna i testet.

Sedan är ju det viktigaste kunskap. En transceiver hjälper egentligen inte i längden även om du och dina polare hittar och gräver upp varann på en minut. Efter typ 6-7 laviner slår du ihjäl dig i vilket fall och då är transceivern en klen tröst. (Med reservation för att statistiken är helt åt h*lvete. Get the picture)

Senast ändrad:
okej tack för tipsen.. och jag har faktiskt inte tänkt på nån utbildning än men det kommer..

Rassa: Det är klart det är så men det höjer ju chansen att klara sig. för det spelar ingen roll hur mkt kunskap man har, ska man åka stort och brant tar man alltid risker och ingen mäniska i världen kan veta helt säkert om det kommer att gå en lavin eller inte. Men kunskap e klart viktigt

Barryvox PULSE.
Lättanvänd och väldigt intuitiv. 1 offer lite bättre, flera offer betydligt bättre än andra/äldre. Jag bytte upp min gamla digitala Ortovox M1 mot en sàdan efter att ha provat de bàda. Om du inte investerar i träning sà satsa pà den sändare som är mest lättanvänd dà den ska användas i en stress-situation.

Hej!

Om du inte läst denna tråd föreslår jag att du läser igenom den!

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40922&p=2#r414040

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att man inte ska snåla på Transcievern. Välj den bästa, vilket är den som snabbast hittar ett eller flera begravda offer. Just nu uppfattar jag det som Mammut (Barryvox) Pulse är det bästa alternativet.

/MM

Senast ändrad:
Jag köppte Barryvox pulsen innan resan till rysland och ägnade 2 dagar åt att träna med den. Den är mycket användarvänlig och riktigt snabb på att hitta de andra sändarna. Har även flera bra funktioner som gör att sökningen blir snabbare och enklare. Sitter bra på kroppen och känns som en riktig kvalitee tranciver. Om du inte har spade och sond bör du beställa det i ett paket från conrad. Men som sagt snåla inte och träna mycket.

// M

S1:an verkar ju sådär när den hittar fler trancivers...och verkar kräva mkt träning.. har hört mkt bra om pulsen så de kanske blir att beställa den i paket från från conrad då.. tack för hjälpen grabs..

K_G sa:
okej tack för tipsen.. och jag har faktiskt inte tänkt på nån utbildning än men det kommer..
Vad ska man med lavinutrustning till om man inte lärt sig använda den?

Transcievermuppar som enbart har läst instruktionsboken och övat hemma i trädgården finns det på tok för många av...

man behöver förfan inte nån utbildning eller kurs för att lära sig använda en tranciver... så jävla svårt e de inte.. man kan träna själv förfan.. jvla pajas

K_G sa:
man behöver förfan inte nån utbildning eller kurs för att lära sig använda en tranciver... så jävla svårt e de inte.. man kan träna själv förfan.. jvla pajas
Visst kan man lära sig använda en transciever på egen hand. Prylen är ungefär hälften så avancerad som en miniräknare i grund och botten.
Men är det ok att kasta sig ut för berget bara för att du kan hantera denna fantastiska manick?

Med all respekt, Frågan är om du i ett skarpt läge kan rädda liv?
Jag har flera gånger testat vänner med samma åsikt som du. De hittar en transciever på mellan 10-20 minuter, men vet inte hur de ska hantera en lavinsond och har ingen idé om hur de ska gräva. De har heller ingen aning om hur man ger första hjälpen till ett lavinoffer. När tidsluckan på max 15 min passeras tror "räddaren" att han hållt på i 3, kanske 4 minuter... Katastrof!

Men viktigast av allt är att kunna identifiera lavinfarlig terräng. Något som många skidåkare skulle behöva lära sig mer av. (Dessutom hade de förmodligen hittat mer bra åkning...)

Lavinkurs behövs för alla som ska åka puder. Punkt slut.
SLAO Lavin 1 (eller motsvarande) borde vara krav för alla bummare/freeriders/puderdyrkare anser jag.

Senast ändrad:
K_G sa:
Det där var det mest korkade skit jag läst på den här sidan på väldigt länge.

K_G sa:
Hårda ord!

Tyvärr är min erfarenhet att det är just så jävla svårt... man kan för faan träna hur mycket som helst men om man tränar utan att veta hur en transceiver egentligen fungerar så blir det väldigt fel... och de som inte lärt sig från någon som verkligen vet hur en transceiver verkligen fungerar oftast står som jvla pajasar när det ska sökas på riktigt

Sen har Noljas en bra poäng, pajas eller ej, det är bättre att ha kunskap så man kan undvika att hamna i skiten i stället för att vara bäst på att söka med transceiver.

K_G. vi har kurser på lavincentret där du kan lära dig både och, högstans välkommen! (ni andra är också välkomna)

Jag tycker att Nojlas är en pajas pga andra orsaker :) men jag håller med i mångt och mycket i det han säger. Visst kan man träna på bakården och springa runt i snön för att leta sändare. Men det är ingenting jämfört vad situationen på berget kommer att erbjuda.

Först och främst som centralbyrakraten redan sagt i en annan tråd är risken att slå ihjäl sig innan lavinen ens har stannat som att spela rysk roulette. Många dör av att de slår ihjäl sig i lavinen. Så att inte hamna i en är att rekomondera.

Men som sagt är situationen när du står där när din kompis är begravd en helt annan femma än leken på bakgården. Kan bara rellatera till mitt liv. En dag i skolan och föredrag framför hela klassen visst fan glömmer jag bort mer än hälften av dte jag ska säga. Någonting som inte får hända i en sådan situation. Du ska kunna göra sökningen i sömnen och fortfarande ska du fortsätta träna, det handlar ju trotts allt om ditt och dina kompisars liv.

Men om du tycker att träningen på bakgården räcker för dig K_G åker jag heldre skidor med min farmor i barnbacken än att dra ut med dig i pudret, för du kommer aldrig kunna rädda mig när väl skiten händer.

Snödjup

Tillbaka
Topp