Vilken turbindning?

Fegtspel

Ny medlem
Vilken turbindning?
Hej, har ett par Völkl Katana på ingång 191 cm varianten. Vilken turbindning bör man köpa just nu?
Har möjlighet att få någon av dessa nedan listade för runt 2000kr all i 2013 års modell.

-Marker Duke EPF
-Marker Tour F12
-Diamir Freeride Pro
-Salomon Guardian 16 C115 L

Min åkning består till störst del av pistnära offpist med enstaka kortare turer (15-30 min), men skulle även vilja ha möjlighet till att ta någon längre tur ibland. Åker kraftfullt och med mycket fart, inte särskilt stora hopp/drops.
Väger 85 kg och är 181cm lång.
Fokus för bindningen ligger på: utförsåkningen och hållbarhet.
Tacksam för hjälp, är det någon mer information som är viktig så säg till så skriver jag in det.

Vilken turbindning?
Marker Duke EPF! Beprövad konstruktion som uppdaterats rejält till säsongen 12/13.

Marker Tour och Diamir går bort om du inte priorieterar turåkningen (lättare). Guardian går bort pga. konstaterade problem med brott på metallrören (barnsjukdom?).

/MM

Vilken turbindning?
Just nu hade jag köpt Duke EPF eller möjligen Tour F12 för att spara vikt om du inte behöver höga DIN. På beskrivningen låter det som att Duke EPF är bindningen för dig.

Guardian känns ovärt då fördelarna inte uppväger barnsjukdomen med brott på metallrören.

Diamir har väl aldrig varit ett bra alternativ även innan problemen med Guardian visade sig.

Mina Duke EPF har funkat bra i år även om jag inte har åkt extremt mycket. Hade troligen inte lyckats pajja ett par Guardian med den mängden åkning.

Vilken turbindning?
Jag gillar ju personligen Diamiren för att den är ganska lätthanterlig och går att lossa med pjäxorna på (ja jag använder det lite då och då utan att dra på hudar), den är lätt att höjdjustera med staven, är hyfsat lätt, tjuvlöser inte, har hållit bra för mig (var dock med om en häldel som sprack för en polare förra året och det blev en bökig väg tillbaka till skidsystemet!), lätt att ställa tillbaka till åkläge (tycker de Markerbindningar jag har stött på är sjukt besvärliga att ställa om både för gång och åkning. Tröga och vassa "spakar", stora problem med isbildning mm) Dock är diamiren lite vek i sidled vilket tydligt märks när man kör med breda skidor i hård pist! Förstår inte varför de inte breddar skruvhålen rejält på den......
//H

Snödjup

Tillbaka
Topp