vilken XC hoj?

Prahna

Ny medlem
vilken XC hoj?
Skall köpa en ny XC MTB ev denna veckan.
Dock behöver jag tips på vad jag skall köpa.
Hojen får kostya max 18000kr och skall vara lätt. Ej mer än 11kg med dämp fram.
Har kollat på avanti och easton för ev bygga en hoj. På färdigbyggda så har jag tittat på Kona och specialized. Kona och spec är dock dyra med tanke på utr och vikt....

Har ev tänkt följande.
Köpa en fullt LX eller XT utr Easton Whiskey Pete eller Avanti competitor med någon trevlig dämpare marzocchio eller Rockshock.

Vad skulle ni välja för 16000-18000kr. En med XT eller med LX? man sparar bara 2kkr...är det värt det? Eller skall man välja LX och finare bromsar såsom skivor?
Vilken dämpare skall man ta? MX comp ETC från marzocchi eller Rockshock DUKE

///Mats

Senast ändrad:
vilken XC hoj?
Tja

Till att börja med skulle jag iallafall inte köpa en ny hoj!

kolla www.funsportmountainbike.com där finns köp&sälj sida och olika forum!

Räkna med att du kan få en förra årets "feting" till halva priset. Andrahandsvärdet på en cykel är skrämmande lågt!

Har själv en Santa Cruz Superlight, heldämpad med SID SL och Fox Float RC bak. Har inte haft några problem med varken framdämparn eller bakdämparn. SID:en är ju lätt som fan (ca: 1,2kg) så den kan jag rekommendera!

Totalvikten är 11kg på skapelsen med Louise skivor fram o bak!

ps. Se till att skaffa riktigt bra hydrauliska skivbromsar om du nu ändå ska till att skaffa dej en helt ny hoj!

Lycka till med cykelköpet! Mvh Henke

vilken XC hoj?
de beror ju lite på vad du ska ha den till. men eftersom du är en sån "viktsnobb"=) så antar jag att du ska ha den mest till renodlad XC träning/tävling. då är kanske Spez. bättre än Kona, Kona är ju lite mer freeridehojar, kör själv på en Kona, mkt bra cykel, men som sagt de är ju lite tyngre o lite mer "lek"cyklar, förutom explosif möjligtvis, den är ju lite mer race-anpassad. men jag skulle nog satsa mina slantar på en beggad Spez.

Tillbaka
Topp