Vilket är alpernas bästa ställe pistmässigt?

Har varit runt på många ställe i både Österrike, Frankrike och Italien. Bäst/längst/finast/skönast är helt klart Madonna Di Campiglio och Marilleva i Italien.
Pisterna håller hög klass och pistmaskinerna kör i omgångar även dagtid, allt för att hålla backarna i topptrim.

Hoppas du hittar din guldgruva. Mitt tips: de bästa pisterna = offPIST

Italienarna är i regel ruggigt duktiga på att få till klockrena pister - även i slutet på säsongen när snön börjar ta slut. Det är helt otroligt hur de lyckas trolla tillbaka all snö till pisten över natten.
Håller med gubbfan om Cervinia . Zermatt har också riktigt bra pister när du åker över till andra sidan från Cervinia.

va i Cervinia/Zermatt.. grymma backar men ja va i St.Anton förra året och tycker att de stället va dubbelt så kul.. mkt bättre party o stämmning.. sen är OFFpisten bättre i St.Anton..

håller med om madonna di campiglio, dessutom har dom le roy, en resto med alpernas bästa quatro foraggio, mmmmm.....

TBJ sa:
st:anton lätt! grym åkning i pisten o underbar utanför!
Du kan inte ha varit i Antom om du säger att pisten är bra där.
Tar kanske.. 4 minuter innan skiten är uppåkt och fullt med flaskhalsar överallt.

Som så många andra säger så Cervinia. Motorvägscarving.

LemmeL sa:
TBJ sa:
Tar kanske.. 4 minuter innan skiten är uppåkt och fullt med flaskhalsar överallt.

hmm men faktum är att ja vart där o vist du har rätt efter ett ta så vart själva pisten kanske inte så bra men eftersom det e så stort så fanns det alltid nånstanns där det fanns bra pist med mkt snö! o som sakt utanför pisten så var det som om man var på en annan planet!

TBJ sa:
LemmeL sa:
TBJ sa:

hmm men faktum är att ja vart där o vist du har rätt efter ett ta så vart själva pisten kanske inte så bra men eftersom det e så stort så fanns det alltid nånstanns där det fanns bra pist med mkt snö! o som sakt utanför pisten så var det som om man var på en annan planet!
Och varför rekomenderar du då Anton som ett bra ställe med go pist när det egentligen är pudret du rekomenderar?

Jag kan inte säga ett ställe där det finns bra pist hela tiden i Anton.. Kanske om man tar sig till Lech istället. Där är det helt ok pist större delen av dagen.

LemmeL sa:
TBJ sa:
LemmeL sa:

Och varför rekomenderar du då Anton som ett bra ställe med go pist när det egentligen är pudret du rekomenderar?

Jag kan inte säga ett ställe där det finns bra pist hela tiden i Anton.. Kanske om man tar sig till Lech istället. Där är det helt ok pist större delen av dagen.
Zürz är bra, men man åker inte till Anton en vecka, och speciellt inte på sportloven, för att få bra piståkning.

TBJ sa:
utanför pisten så var det som om man var på en annan planet!
och vad har du fått de ifrån kan man undra? asså, jag känner iaf inte igen det från serious när jon står o snackar! :P

Men jag kna inte annat än o hålla med nåra av föregående talare om att Italien är klart bäst. Cervinia har grymt fina o långa backar som håller hela dagaran utan att de blir för uppåkt och för mycket folk som är ivägen överallt!

Senast ändrad:
Zermatt får också min röst tillsammans med Megève. Ett lite mer okänt alternativ som bjuder på överlägset bästa piståkningen jag hittat i Frankrike.

Hur sjutton kan ni skriva att Cervinia är bra, var där nu i mars och upplevde stället som väldigt flackt, kommer nog aldrig att återvända dit, men två ställen som borde återupplevas igen är Verbier och Val d'Isere, båda håller världsklass när det gäller skidåkningen. Iof är det ju välbesökta ställen och uppåkt blir det ju men upp i ottan bara och smaka på orörda pister, hittar man bara sina egna stråk så håller pisterna hög kvalitet.

Tillbaka
Topp