Vilket format till DVD och hur bränner man?

NBorg

Medlem
Hej!
Jag håller på med ett skolarbete där vi gör ett tv-program och till redovisningen ska vi ha en DVD. Alltså min fråga är vilket format ska jag rendera filmen i för bäst kvalite på DVD:en och vad ska man använda för program för att bränna en DVD?

Ge gärna tips på något program man kan göra DVD menyer i.

Tacksam för svar!

Vilket redigeringsprogram använder ni er av i skolan? Har ni premier så finns det redan färdiga menyer som man bara kan ändra utseendet på lite snabbt, enkelt.

Vad det gäller format så är det väl bara att ta det format som är uppskattat att ta mest plats på dtorn, det brukar ju fungera...

Rendera filmen okomprimerad, alternativt som mpeg-2. Mpeg-2 är det format som i princip alla DVD-läsare kan läsa.

Har du inte ett externt DVD-byggarprogram (exempelvis iDvd i OS X) så behöver du rendera ut filmen som mpeg-2 och därefter bränna den.
Har du ett program i stil med iDvd så sköter programmet det åt dig.

Jarle sa:
Vilket redigeringsprogram använder ni er av i skolan? Har ni premier så finns det redan färdiga menyer som man bara kan ändra utseendet på lite snabbt, enkelt.

Vad det gäller format så är det väl bara att ta det format som är uppskattat att ta mest plats på dtorn, det brukar ju fungera...
Har klippt filmen hemma och jag har använt mig av vegas 7.0.

Niklas_Borg sa:
Jarle sa:

Har klippt filmen hemma och jag har använt mig av vegas 7.0.
Ok, inte jobbat så mycket med vegas men jag antar att det finns färdiga menyer i något tillbehörsprgramm eller ev tom i vegas?

Tillbaka
Topp