Vilket objektiv för skidbilder?

evelinak

Ny medlem
Hejsan!

Tänkte be om lite hjälp från alla er som har erfarenhet av att fota ute i skidbacken!

Ska komplettera min Canon EOS 400D med ett nytt objektiv. Vilket objektiv passar bäst om man vill ta finfina foton? Har kollat på både 100-200 mm samt 35-105 mm. Vet dock inte om det sistnämnda räcker. Iofs kan man ju alltid förstora...

Nån som kan hjälpa mig i objektivdjungeln?

Senast ändrad:
Jag kör med ett 17-35 och ett 70-200 tycker det det räcker bra. fisheye funkar också, men det är man rätt begränsad med om man jämför med de föregående optikerna..

men det är ju ur mina synpunkter..

det beror ju helt på vad du redan har för objektiv!!! :P

bländare är väl egentligen skitsamma om du bara ska fota skidåkning eftersom det är så ljust, men du får ju akta dig för kromatisk abberation om du köper ett svinbilligt obj,

ivf så lämpar sig vidvinkelzoomar bäst för snösportfotografering, precis som jakobj säger

du där ovanför mig, vad har du för 70-200obj?

Senast ändrad:
jag skulle köra Canons 15/2,8 Fisheye:)

Själv har jag ett Sigma 18-125 3,5/5,6 vilket är grymt allround.

det var nog det sämsta rådet jag har hört :P

canons 15mm kostar upp mot 6000 kr och med hennes 1.6xcrop så får hon helt plötsligt ett fast 24mm, med 2.8 i bländare och endast förvrängda bilder, för 6000 kr

istället för t.ex. ett sigma 18-50 DC 2.8 för 2500 kr med lika bra bildkvalitet

Nejv sa:
det beror ju helt på vad du redan har för objektiv!!! :P

bländare är väl egentligen skitsamma om du bara ska fota skidåkning eftersom det är så ljust, men du får ju akta dig för kromatisk abberation om du köper ett svinbilligt obj,

ivf så lämpar sig vidvinkelzoomar bäst för snösportfotografering, precis som jakobj säger

du där ovanför mig, vad har du för 70-200obj?
Jo, det är ju iofs klart... Hmm, borde jag kanske tänkt på att skriva=P. Det enda objektivet jag har är det som följer med i paketet när jag köpte kameran, 18-55 mm.

Senast ändrad:
Jag har samma kamera som dig och har själv standardobjektivet och canons 70-300.. lär fylla på den samlingen någon gång men frågan är VAD är det du fotar.

Fotar du mycket jibbing och typ rails eller stora avsånd ute i naturen.. typ offpistbilder?

och är skidbilder det enda du tar för om du inte är allt för rik så är ju ett objektiv som är ganska allround rätt bra..

Sigma har annars mycket bra objektiv.. Annars kan det vara bra med ett objektiv med bra autofokus så att den hinner med..

Problemet är att jag själv inte vet vad jag fotar, hur illa det än låter. För mig är det här med att ta foton i skidbacken något nytt, men eftersom jag drar ner till Verbier i december, tänkte jag att det skulle vara kul att ha rätt grejjor...

Det är väl i så fall offpistbilder jag kommer fokusera på, iom att jag själv inte håller till speciellt mkt i parken=). Och nej, rik är något jag inte vill kalla mig, så det där med ett bra allroundobjektiv kanske är något att satsa på...

Senast ändrad:
Jag har som sagt ett 18-55 mm (standard) och ett 70-300 (tele).. det täcker alltså ett väldigt stort område. Så då tycker inte jag att man missar så mycket. Däremot kan ju vidvinkelzoom vara bra för dig kanske..

Andra mer inriktade objektiv tycker i alla fall jag att du ska vänta med tills du vet vad du ska fota.

Sen kan du köpa billiga effektfilter för att pröva. Typ ett fisheye-filter för den sköna vidvinkelkänslan..

Fota på !

det som är ett måste är:
telezoom!

eventuellt ett bra fisheye när du har råd...

fotovideo.se

schandinavianphoto.se

kaffebrus.se - billiga saker till kameran

sen vet jag en som fixade fisheye genom att ta ett gammalt objektivlock, göra hål i mitten och sen satte han in ett sånt där titthål som man har i ytterdörrar för att se vem som är utanför.. Lite skumt men ganska cool effekt för 20 kr och en förstört objektivlock..

Jag var i samma sits som dig förra året. Iofs annan kamera och annat normalobjektiv men skulle komplettera med ett objektiv till till vintersäsongen. Det blev till slut ett teleobjektiv. Jag valde Sigma 70-200/2.8, framförallt för ljusstyrkan, jag ville kunna fotografera sport inomhus också med det. Nu till i år har jag iofs kompletterat med en vidvinkelzoom, Sigma 10-20, också. Men gissar att telezoomen kommer användas mer i vinter. Så min rekommendation är en telezoom. Canon 70-200/4 om du har råd, den finns även begagnad. Annars ett av de enklare budgetzoomarna som finns typ Sigma 70-300 lr motsvarande Canon.

Så här: Många har redan sagt telezoom och det stämmer. Om jag skulle tvingas klara mig med ett enda objektiv, så skulle jag handla upp mig på ett 70-200. Det är hyggligt allround.

Men... Skidfoto är en materialsport. Tyvärr. Du vill antagligen frysa en skidåkare som rör sig. Då kommer du att vilja ha riktigt korta tider och då behöver du ett ljusstarkt objektiv. Köp hellre ETT som är betydligt dyrare än du tänkt dig istället att skvätta iväg pengarna på flera skitgluggar.

Den optiska kvaliteten på mer ljusstarka (och dyrare) objektiv är mycket, mycket högre än för de objektiv som brukar paketeras med vanliga kamerahus, så det kan vara idé att köpa en begagnad proffsglugg om säljaren/butiken är pålitlig.

Filter, ja... De flesta kameror går bananas när de hamnar i snö. Det kan vara idé att hänga på ett polarisationsfilter som tar bort en del av reflexerna från snön och håller ner ljuset lite. En bi-effekt av polarisationsfilter är att du kan skruva till himlen så att den blir lika blå som i Langley's kataloger.

Nackdelar: Polarisationsfilter kostar. Och du måste komma ihåg att skruva av det om ljuset är dåligt (de är som solglasögon – de stjäl en del ljus). Och det är en extra grej att pilla med på, men frågar du mig så är det värt pengarna.

Så. Hoppas att det hjälper något. Good luck!

:: hkn ::

Ditt andra objektiv är självklart ett Telezoom. Nedan följer ett urval saxat från www.cyberphoto.se

Canon EF 70-200/4,0 L USM 6 995 kr
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS Nyhet! 2 690 kr
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon 2 285 kr
Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC för Canon AF 5 680 kr
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro till Canon AF Kampanjpris 1 095 kr

Vilket du väljer är en ren prisfråga. Du får vad du betalar för. Canons nya EF-S 55-250 verkar intressant och mycket prisvärt. Annars ger Sigma AF 70-300 mycket brännvidd för pengarna! Alla ovanstående objektiv är OK!

/MM

egentligen har man bara användning för 2 sorts objektiv när det gäller skidfoto,
ett fisheye, och ett tele,

Jag delar Evelinas "problem". har oxå en eos 400D med standardobjektiv och har funderat på ett 70-300 eftersom jag fotar all typ av extremsport men främst fmx och mx men ska börja fota allt mer skate, bmx och snowboard.
Låter de som något okej eller? jag har inte så bra koll än så länge på allt man ska tänka på när man väljer objektiv..

Ferlind, skitsnack.

Nathaliie, om du har råd så gå ett begagnat 70-200/4L, om inte, sigma 70-300 eller kanske canons nya 50-250 med IS. vet iofs inget om det sistnämnda, men det har iaf potential att vara en bra konsument-telezoom.

Jag fotar ganska mkt även om det nu inte just är skidfoto. Tycker du ska välja objektiv som du har nytta av även i andra sammanhang än bara i backarna.

Har både en 350D och en 40D och jag skulle rek ett Sigma 50-150mm/f2.8 (bra porträttobjektiv också) och ev ett Canon efs 10-22mm/f3.5-4.5 (rolig vidvinkel men inte riktigt fisheye). Det förstnämnda för att det är både smidigt i storlek och ljusstarkt, bet lättare än ett 70-200mm/f2.8 i alla fall och mer användbart zoomomfång. Har båda dessa själv och tycker dom kompletter varandra väldigt bra. Brukar ha ett avtonat gråtonsfilter på vidvinkelzoomen (ungefär som ett polfilter men bara på halva liksom) som gör att himlen (men inte snön) blir mörkare/blåare.

Mountain_Man sa:
Ditt andra objektiv är självklart ett Telezoom. Nedan följer ett urval saxat från www.cyberphoto.se

Canon EF 70-200/4,0 L USM 6 995 kr
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS Nyhet! 2 690 kr
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon 2 285 kr
Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC för Canon AF 5 680 kr
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro till Canon AF Kampanjpris 1 095 kr

Vilket du väljer är en ren prisfråga. Du får vad du betalar för. Canons nya EF-S 55-250 verkar intressant och mycket prisvärt. Annars ger Sigma AF 70-300 mycket brännvidd för pengarna! Alla ovanstående objektiv är OK!

/MM
Tips är att inte köpa tamron, jag har ett och det blir inte vidare skarpa bilder. Satsa på nåntingen lite dyrare, Canons nya 55-250 lät intressant.

vad kan ett fräscht, begagnat "70-200/4L" gå på då ungefär och vilka för samt nackdelar finns de me de objektivet? (a)

Senast ändrad:
Kan vara svårt att hitta ett bra beg pris 70-200/4L eftersom det är en av de mest populära objetiv till canon som finns. Helt naturligt eftersom det är riktigt skarpt och sen har det "rätt" färg (L=proffs) till överkomligt pris för amatörer.

Ett alternativ är Canons 70-300 3.5-5.6 IS som är billigare, lite lättare, lite mer tele och bra skärpa. Eftersom du ställer frågan så lovar jag att du inte ser skillnad på bilderna. IS är förresten riktigt bra - speciellt för skidbilder då en kameraskakning lätt förstör en bra telebild även när det är ganska ljust.

Den nya 55-200 (ej fullformat) linsen verkar bra men finnns inte att köpa än och tänk på att många kameror kommer ha fullformat om några år. Ett bra objektiv räcker längre än en bra kamera...

Antar att du inte har råd med en 70-200 2.8 IS L lins men den har också nackdelen att vara riktigt tung 1.5Kg så frihandsbilder kräver en bra hand...

PS. Köp ingen budgetzoom - bättre att spara pengar. Inget så irriterande som en samling skräpobjektiv och oskarpa bilder.

Senast ändrad:
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Handlar nämligen om exakt samma fråga! =)

Jag har också en 400D, endast standardobjektiv för tillfället.
Vill ha ett Allround objektiv för att fota allt från porträtt/natur/sportbilder.
Jag har tittat på antingen:

Sigma 55-200/4-5,6 DC - Canon
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=79096&sid=1002567&SpaceCode=SectionRow2Left

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG Zoom Macro – Canon EF
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=79004&sid=1002567&SpaceCode=SectionRow4Left

Jag är ganska ny inom fotografering och håller på att lära mig efterhand nu.
Men vilket skulle ni rekommendera som ett objektiv för att vara så allround som möjligt.. men samtidigt att kunna utvecklas med?

EDIT: Vill inte göra reklam på ngt sätt.. men det var bara för att visa info om dessa objektiv.

Senast ändrad:
Ingen av dem är ju direkt bra, men 70-300 brukar anses som en hyfsad amatörzoom, iaf om man köper APO-varianten (drygt 2000 kr). Annars får man vad man betalar för, 1500 kr för ett objektiv är ingenting.

Aha. Tack för hjälpen! Visste först inte vad APO innebar, men nu när jag läst på lite om det känns det dumt att inte köpa i APO-variant.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793532

Jag hittade detta objektivet istället.. Och jag vet att man får vad man betalar för. Men som sagt så är jag nybörjare inom området och att köpa ett objektiv för 6-7000 kr kan vara lite jobbigt när man inte har den största ekonomin heller =).

Men kan det objektivet jag länkade till nu vara ett bra alternativ för all-round fotograferande? Eller har ngn möjligtvis ett bättre förslag i ungefär samma prisklass?

2000-2500kr.

Som sagt, tack för hjälpen!

(hoppas det hjälper trådskaparen lite också) .. ;D

Nej för de pengarna så är det nog det bästa objektivet du kan hitta. Enligt Cyberphoto så ska nya EF-S 55.250 börjar säljas i december för 2700 kr. Har inte sett några tester på det, men det kan vara ett alternativ.

Ett tips:
Kolla om du kan hitta ett Canon 80-200 2,8L.
Det har några år på nacken & har ingen USM, men är snabbt ändå.
Otroligt robust, byggt för rediga tag & är knivskarpt, går att hitta för runt 4500-5000kr.
Sen är det ju svart oxå... :-)

Ha det!

// Kricke

stjäl tråden lite eftersom det är jobbigt att skapa en ny.
Står i valet och kvalet vad jag ska köpa för optik (mkt köpande just nu)
Har just nu 40D med 50mm 1.8 och 2 andra gluggar (som inte är värst bra och skall ersättas..kan inte sälja dom då dom inte är mina)
Tänkt att köpa ett Tamron 17-50 2.8 då det är rätt billigt och har tar riktigt skarpa bilder.
Samt ett 70-200..vilket 70-200 vet jag inte än. Det står mellan:

-Sigma 70-200 2.8 Bra skärpa och ljusstarkt för pengarna..men är det snabbt nog? (kanske lite tungt för frihand?)

-Canon 70-200 4L USM IS Bra skärpa och smidigt..dessutom IS...är det så pass mkt bättre?

-Canon 70-200 4 L Om det inte är ett måste med IS så är det snabbare än sigmat och lite mindre och nästan samma pris...nowdays.

Får man såå pass mkt bättre bilder med bildstabilisering att det är värt de extra slantarna. Är det värt att ev. ta ett litet lån och köpa 4L USM IS och vara svin nöjd än att bli ...måttligt nöjd med ett utan IS?

Tillbaka
Topp