Jag blir lite kluven när jag hör om sånt här. Å ena sidan är det som Jarle säger, att det borde vara sunt förnuft som gäller på berget, speciellt i en "icke-komersiell" -situation som denna förefaller vara. Alltså, ingen har betalat en guide för att just guide:a en runt på berget.
Men om då, man genom okunskap eller vårdslöshet, orsakar andra skada på berget? Som Blidee är inne på? Ska man då dömas? Om så är fallet, borde man inte få någon sorts påföljd om man genom okunskap eller vårdslöshet orskar död/skada för någon i sitt sällskap? Jag vet faktiskt inte. Men jag är tveksam och kluven som sagt. Om den som blir kvar, ska stå till svars för någonting som kanske blir svårt att bevisa?
Hur ska man kunna bevisa vem som gjorde vad? Hur ska man kunna fastställa vem som var mest erfaren i ett privat sällskap? Ska kompisar vittna mot varandra?
Vad gäller den kommersiella biten, tycker jag det hela är mer klart. Inte självklart. Men anlitar man en guide, hyr en tjänst. Då är det mer rimligt att anta att denne vet vad denne håller på med och att denne inte försätter någon i fara medvetet.
Och mot allt detta kan man väga, att vi alla vet vad som kan hända på ett berg och vi alla (hoppas jag) inte är tvingade att vara där. Vilket gör det hela svårt i min bok.