Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Villkorlig fängelsedom för lavin
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 911008" data-attributes="member: 33485"><p>Just detta tycker jag är jäkligt svårt också, drar du ner en lavin i ett, av anläggningen, markerat område där åkning är "tillåtet" så ser jag inga konstigheter med repressalier då du faktiskt kan skada folk som medvetet väljer att inte ta riskerna med åkning utanför markeringarna. Där tycker jag också att nordamerikanerna sköter sig väldigt bra då de har stora områden som är kontrollerade och tydligt markerade. Vistas du utanför markeringarna så sköter du dig själv.</p><p></p><p>Men ponera att grupp A och B är ute turar för att åka lite fräna linjer, båda grupperna är omedvetna om varandras närvaro då de lämnade utgångspunkten vid olika tillfällen eller hade olika utgångspunkter med samma destination. Grupp A anländer till toppen, varifrån de fräna linjerna går, och börja åka, en och en som sig bör. När siste man/kvinna ur grupp A är halvvägs ner börjar grupp B åka, alla utom en samtidigt (siste man kände sig osäker tyckte att det var dumt att åka alla samtidigt) och eftersom det tuffa facet där de fräna linjerna ligger är konvext så de båda grupperna kan inte se varandra. Grupp B utlöser en lavin som fångar siste man/kvinna från grupp A.</p><p>Alla involverade är medvetna om riskerna, även om grupp B uppenbart är mindre medvetna, men någon/några ur grupp B är vållande. Uppenbarligen är siste man i grupp B den som vid tillfället hade störst riskmedvetande i grupp B (kanske pga mest erfarenhet). Skulle han då stå ensam till svars för olyckan eftersom han, i detta läget, rent juridiskt skulle kunna anses ha mest erfarenhet/kunskap av snusmumrikarna vi kallar grupp B?</p><p></p><p>Jag anser att få folk medvetna och upplysta om vistelsen på berget är betydligt viktigare än att hitta en syndabock. Det tror jag i längden leder till färre olyckor.</p><p></p><p>PS Siste man/kvinna ur grupp A hittades oskadd strax efter lavinen stannat, alla åkarna från grupp B lyckades åka ur raset. Inte heller några djur kom till skada under fantasins flöde.</p><p></p><p>EDIT</p><p></p><p></p><p>Du måste skoja?! :lol:</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 911008, member: 33485"] Just detta tycker jag är jäkligt svårt också, drar du ner en lavin i ett, av anläggningen, markerat område där åkning är "tillåtet" så ser jag inga konstigheter med repressalier då du faktiskt kan skada folk som medvetet väljer att inte ta riskerna med åkning utanför markeringarna. Där tycker jag också att nordamerikanerna sköter sig väldigt bra då de har stora områden som är kontrollerade och tydligt markerade. Vistas du utanför markeringarna så sköter du dig själv. Men ponera att grupp A och B är ute turar för att åka lite fräna linjer, båda grupperna är omedvetna om varandras närvaro då de lämnade utgångspunkten vid olika tillfällen eller hade olika utgångspunkter med samma destination. Grupp A anländer till toppen, varifrån de fräna linjerna går, och börja åka, en och en som sig bör. När siste man/kvinna ur grupp A är halvvägs ner börjar grupp B åka, alla utom en samtidigt (siste man kände sig osäker tyckte att det var dumt att åka alla samtidigt) och eftersom det tuffa facet där de fräna linjerna ligger är konvext så de båda grupperna kan inte se varandra. Grupp B utlöser en lavin som fångar siste man/kvinna från grupp A. Alla involverade är medvetna om riskerna, även om grupp B uppenbart är mindre medvetna, men någon/några ur grupp B är vållande. Uppenbarligen är siste man i grupp B den som vid tillfället hade störst riskmedvetande i grupp B (kanske pga mest erfarenhet). Skulle han då stå ensam till svars för olyckan eftersom han, i detta läget, rent juridiskt skulle kunna anses ha mest erfarenhet/kunskap av snusmumrikarna vi kallar grupp B? Jag anser att få folk medvetna och upplysta om vistelsen på berget är betydligt viktigare än att hitta en syndabock. Det tror jag i längden leder till färre olyckor. PS Siste man/kvinna ur grupp A hittades oskadd strax efter lavinen stannat, alla åkarna från grupp B lyckades åka ur raset. Inte heller några djur kom till skada under fantasins flöde. EDIT Du måste skoja?! :lol: [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Villkorlig fängelsedom för lavin
Tillbaka
Topp