Vilse i projektarbetet - Skidans flex

Julben

Ny medlem
Tjabba!
Jag och en kompis går natur sista året på gymnasiet. Som projektarbete valde vi att designa och bygga ett par egna offpistlagg. Det sista vi har kvar innan vi ska börja med själva handverket är att bestämma träslaget för kärnan och tjockleken. Eftersom vi går natur är det viktigt att med matematiska beskrivningar komma fram till varför vi använder vad. Det vi tänkte utgå från är denna sida.

http://www.skibuilders.com/howto/skicon/woodcore.shtml

Finns det någonstans man kan se på ett ungefär hur hård en vanlig skida är? Det enda vi kan hitta är några lite mer lättolkade skalor från 1-10 och det är inte till mycket hjälp.

Hur skulle ni tänka om ni stod inför samma problem? Vi har inga planer på att bygga världens bästa skidor. Huvudsaken är att det ser bra ut på pappret och att läraren tror att vi har koll på vad vi håller på med, vilket vi i nuläget verkligen inte har.

Tacksam för all hjälp vi kan få. Om ni har andra tips om hur byggandet kan göras lättare kan ni även dela med er av dem:)

Mvh Lucas och Martin

Bara att ställa upp ett par skidor på två pallar, pallarna i ändarna utav skidorna, sätt sedan en bestämd vikt på dem och mät hur långt de felxar neråt. Finns sedan hålfastighets formler för att beräkna styvheten i materialet.

"Huvudsaken är att det ser bra ut på pappret och att läraren tror att vi har koll på vad vi håller på med, vilket vi i nuläget verkligen inte har. "

iofs behöver vi folk som passar upp och torkar toaletter mot minimilön men varför vara så ivriga att spoliera era chanser till en ljus framtid?

rabbit sa:
"Huvudsaken är att det ser bra ut på pappret och att läraren tror att vi har koll på vad vi håller på med, vilket vi i nuläget verkligen inte har. "

iofs behöver vi folk som passar upp och torkar toaletter mot minimilön men varför vara så ivriga att spoliera era chanser till en ljus framtid?
Du har väldigt rätt i det du säger. Tyvärr är vi under tidspress pga dålig planering och långtidssjukdom. Självklart vill vi göra så bra ifrån oss som möjligt och det är alltid kul att se ett riktigt bra resultat, men då tiden är knapp prioriteras ett högt betyg framför en perfekt slutprodukt. Eftersom betyget till störst del beror på skrivarbetet blir det alltså det vi fokuserar på

Senast ändrad:
Själv gillar jag bambu som kärnmaterial då det inte flexar lineärt utan är relativt mjukt i början och styvnar till rejält efter en bit in i flexet dessutom är det smått "omöjligt" att ha av en kärna av bambu.
Träkärnans profil är inte det lättaste att fåtill om du inte har nått att att utgå ifrån. Skulle jag som du inte ha någon fabrik att tillgå så skulle jag bygga mig en mätjigg och mäta div skräpskidor som jag sen sågade sönder för att kolla kärnprofil, ingående material.
Fins fler aspekter på hur du vill att profilen ska se ut än skidans totala flex. Hur vill du att den ska flexa? en rockerskida kan man göra klart styvare i ändarna då den inte behöver ändra form av lössnön för att få flyt och ej heller behöver böjas för att initiera sväng på hårt.
Värt att beakta är att gör man en hård variant av en skida så räcker 0.3mm för att förändra skidans totalflex radikalt så va jäkligt nogranna om ni inte har en CNCfräs när ni tillverkar kärnan.

Lyckatill!!!

HonkiJ sa:
Bara att ställa upp ett par skidor på två pallar, pallarna i ändarna utav skidorna, sätt sedan en bestämd vikt på dem och mät hur långt de felxar neråt. Finns sedan hålfastighets formler för att beräkna styvheten i materialet.
Så enkelt är det inte tyvärr för att bestämma träkärnans dynamiska egenskaper. Du har belag, glasfiber, epoxy, kolfiber m.m. Ytterligare en parameter är träkärnans profil. Blir beräkningar långt utöver en gymnasiestudents kompetensnivå.

Tillbaka
Topp