Vindsäck och nödbivacker, vad använder ni?

OlleBja

Medlem
Hej!

Gör en del längre toppturer, både endagars och flerdagars. Funderar på vad man borde ha med av vindsäckar och liknande säkerhetsutrustning. Vad har ni och varför kör ni på just det? Har kikat på Lifesystems emergency shelter https://www.lifesystems.co.uk/collections/shelters-and-bivis. Känns som en bra ide, men funkar dom när det blåser riktigt mycket?

Tacksam för svar, tankar och reflektioner!

Jag har en sådan här.

Mycket nöjd. Den är lättvikt. Köpte den för Keb Classic. Gjort långtur i Sarek, sov sittandes ett par timmar en natt. Skön att fika i på toppturer. Väger enl spec 300 gram. Ser att den är på väldigt bra pris just nu, på Pricerunner. Var ganska dyr när jag köpte.

Den du länkar till är ännu lättare, säkert kanon!

Sen har jag faktiskt en Pieps, som är tyngre, för mer slit och släng. Tur med familjen, vikten spelar ingen roll. Den hade jag köpt tidigare, men tyckte den var lite tung.

Det tog lång tid för mig att inse det geniala med vindsäck, trodde inte att det funkade i riktigt hård vind. Men jag är sedan 15 år ett fan av vindsäck. Även vid hyfsat fint väder, men lite kallt och blåsigt är det skönt att ha vindsäck när man tar en ståfika med skidorna på.

Vindsäck är bra för pauser, reperationer etc.
Är det riktigt oväder så är det snö- nödbivack som gäller, enligt mig🤔

Erfarenheter från den artiska stormen 1978/Anarisolyckan

Tillbaka
Topp