Jag undrar lite mer vad som egentligen gäller. Jag kan inte hitta något avtal man ingår i när man köper liftkort av Skistar, jag antar dock att SLAO:s regler gäller.
http://slao.se/Allmanna_bestammelser.asp (där står förövrigt även definitionen för säsongskort: "Ordinarie öppettider från vintersäsongens början till fastställt stängningsdatum.")
Det jag inte riktigt kan få klarhet i är "driftstopsdelen" av bestämmelserna. citat från samma länk:
"Har en lift inte kunnat användas p g a driftavbrott är brukaren berättigad till ersättning om detta orsakar olägenhet eller kostnad. Ersättning utgår dock inte för tillfälliga och kortvariga avbrott p g a reparations- eller underhållsarbete som av säkerhetsskäl måste utföras omedelbart och inte kan göras på annan tid. Ersättning utgår inte heller för driftavbrott som varat kortare tid än 1/3 av skipassets giltighetstid och som orsakats av händelser utanför driftledningens kontroll, såsom kraftavbrott, för hög vindstyrka, för låg temperatur, snöbrist, dimma och andra jämförliga omständigheter som driftledningen inte kunde räkna med då skipasset såldes eller vars följder driftledningen inte kunde undvika."
Olägenhet skulle man ju kunna kalla det om högzon endast nås med gondolen och kabinen står still; köer, tidsförlust etc.
Ingen ersättning för:
- Driftavbrott som måste göras av säkerhetsskäl som är tillfälliga och kortvariga. (Rimligt, säkerheten först!)
- Driftavbrott som varat kortare tid än 1/3 av skipassets giltighetstid: diverse väder faktorer. ( Detta borde innebära att ett dagkort en blåsig dag då högzon är stängd borde vara billigare. Har jag fattat det rätt? Det borde innebära följande för säsongskort mer än 1/3 av säsongens ca 5 månader med stängd kabinbana pga väder -> Pengar tillbaka. Frågan är om denna 1/3 stängd tid måste vara i följd eller är sammanlagt under säsongen)
Frågan i detta borde ligga om huruvida Kabinbanans driftavbrott kan klassas som "tillfälliga och kortvariga".
Kan man sedan tänka sig att ett långvarit driftavbrott delas upp till flera "tillfälliga och kortvariga" tack vare att vädret kan användas som orsak vissa dagar och därmed dela upp det långa driftavbrottet?
Längre ner i bestämmelserna står det även:
"Brukaren har rätt att i stället för ersättning få passets giltighetstid förlängd med den tid passet inte kunnat
utnyttjas eller, om detta är möjligt, få passet utbytt mot ett skipass för en annan lift."
Kanske inte en helt orimlig lösning för Skistar att bjuda de med säsongskort på några extra dagar efter säsongens slut?