Vintersäsongskort i Åre gäller ej vårskidåkning i helgen

Som väntat av ett företag som aldrig hört talas om ordet "goodwill". Samma sak som att de höjde priset på sommarkortet med 300% för nått år sedan.

Inte för att jag är den som brukar skönmåla Skistar, men jag tycker att det är helt ok att betala extra för skidåkning i mitten av maj. Vintersäsongen tog slut 1:a maj, det avr avtalat när jag köpte kortet. Alternativet att åka till Stryn eller Gränsen är inte mycket billigare. Om de får in lite pengar den här helgen (väderprognosen är inte hoppfull) kanske det kan bli en tradition med extra öppet. Så var det för en tio år sedan, har för mig att det var lika med liftkortet då?

Det är två, kanske tre liftar det är frågan om och säkerligen inte många åkare men desto fler som upplever Skistar som snikna. Lägg på en tia på säsongskortet istället så skulle de tjäna avsevärt mer pengar och slippa upplevas som gnidna.

Skare sa:
Inte för att jag är den som brukar skönmåla Skistar, men jag tycker att det är helt ok att betala extra för skidåkning i mitten av maj. Vintersäsongen tog slut 1:a maj, det avr avtalat när jag köpte kortet. Alternativet att åka till Stryn eller Gränsen är inte mycket billigare. Om de får in lite pengar den här helgen (väderprognosen är inte hoppfull) kanske det kan bli en tradition med extra öppet. Så var det för en tio år sedan, har för mig att det var lika med liftkortet då?
Om du då räknar in att Kabinbanan har stått still i princip hela säsongen och de inte drar av ett öre på lifkortet pga detta eller andra driftstopp o dyl. Har du fortfarande samma åsikt då?

Mycket dåligt. Jag tycker att skistar skött sig grymt i år med supertidig öppning och högzonen öppen mest jämt. Men nog fan ska skidsäsongen gälla så länge som det är skidor det gäller.

Skare sa:
Jag håller med. Varför inte vara glada för att möjligheten finns?
Det var många andra skidanläggningar i Sverige som slog igen med en gång efter påsk trots att backarna var helt snötäckta. Då blev problematiken omvänd med folk som gärna skulle betala lite extra om de snikna ägarna som stänger tidigt kunde ha öppet lite extra...

JohanKristofers sa:
Skare sa:
Jag håller med. Varför inte vara glada för att möjligheten finns?
Det var många andra skidanläggningar i Sverige som slog igen med en gång efter påsk trots att backarna var helt snötäckta. Då blev problematiken omvänd med folk som gärna skulle betala lite extra om de snikna ägarna som stänger tidigt kunde ha öppet lite extra...
Har man köpt säsongskort så vill man nog kunna åka på det så längre det är snö. Köper man dagkort så spelar det mindre roll. Jag köper säsongskort nästa år i allafall men många som köper säsongskort för att åka 2 veckor kan nog känna sig lurade och överväga annan ort istället. Bor man söderut så är Alperna inte dyrare.

Vi kan blicka tillbaka till begynnelsen av Freeridehelgen, då kördes den 1-2 veckor efter stängning. Jag har för mig att säsongskortet gällde då?

Alla tjänstekort från säsongen gäller men man måste då ner på holiday för att ladda på dom gratis. Vet inte varför jag fick det mailet egentligen då jag sa upp mig vecka 7. men så fungerar det i alla fall.

Senast ändrad:
Är det någon som är där i helgen och har lust att ta några svängar? Hör gärna av er i PM isf

coffelinho sa:
Hur resonerar du nu? Utveckla gärna.

Trams åsido, Skistar måste ju vara det enda företaget i detta land som lyckas få skit för att de inte levererar MER än de sålt och tagit betalt för.

Jag personligen delar uppfattningen att det nog inte var det bästa draget genom tiderna att inte låta säsongspasset gälla under extradagarna. Men att kuka ur på det sätt som folk tycks göra en masse så fort skistar gör, strängt taget, något alls, tycker jag är lite i överkant.

Senast ändrad:
SleazyRider sa:
Trams åsido, Skistar måste ju vara det enda företaget i detta land som lyckas få skit för att de inte levererar MER än de sålt och tagit betalt för.
Hur tänker du då? Har de inte sålt på att det finns en högzon? Har dom inte sålt på att det finns en kabinbana?

Om jag relaterar till mitt jobb (hyrbilar). Om en av mina bilar inte fungerar som den ska (stereo funkar inte, punka på ett däck etc) så kan jag givetvis inte ta ut fullt pris eller ens hyra ut den alls.

Kabinbanan har stått still i princip hela säsongen, högzon är sällan öppet osv. Du förstår säkert vart jag är på väg med mitt resonemang?

Jag undrar lite mer vad som egentligen gäller. Jag kan inte hitta något avtal man ingår i när man köper liftkort av Skistar, jag antar dock att SLAO:s regler gäller. http://slao.se/Allmanna_bestammelser.asp (där står förövrigt även definitionen för säsongskort: "Ordinarie öppettider från vintersäsongens början till fastställt stängningsdatum.")

Det jag inte riktigt kan få klarhet i är "driftstopsdelen" av bestämmelserna. citat från samma länk:
"Har en lift inte kunnat användas p g a driftavbrott är brukaren berättigad till ersättning om detta orsakar olägenhet eller kostnad. Ersättning utgår dock inte för tillfälliga och kortvariga avbrott p g a reparations- eller underhållsarbete som av säkerhetsskäl måste utföras omedelbart och inte kan göras på annan tid. Ersättning utgår inte heller för driftavbrott som varat kortare tid än 1/3 av skipassets giltighetstid och som orsakats av händelser utanför driftledningens kontroll, såsom kraftavbrott, för hög vindstyrka, för låg temperatur, snöbrist, dimma och andra jämförliga omständigheter som driftledningen inte kunde räkna med då skipasset såldes eller vars följder driftledningen inte kunde undvika."

Olägenhet skulle man ju kunna kalla det om högzon endast nås med gondolen och kabinen står still; köer, tidsförlust etc.

Ingen ersättning för:
- Driftavbrott som måste göras av säkerhetsskäl som är tillfälliga och kortvariga. (Rimligt, säkerheten först!)

- Driftavbrott som varat kortare tid än 1/3 av skipassets giltighetstid: diverse väder faktorer. ( Detta borde innebära att ett dagkort en blåsig dag då högzon är stängd borde vara billigare. Har jag fattat det rätt? Det borde innebära följande för säsongskort mer än 1/3 av säsongens ca 5 månader med stängd kabinbana pga väder -> Pengar tillbaka. Frågan är om denna 1/3 stängd tid måste vara i följd eller är sammanlagt under säsongen)

Frågan i detta borde ligga om huruvida Kabinbanans driftavbrott kan klassas som "tillfälliga och kortvariga".
Kan man sedan tänka sig att ett långvarit driftavbrott delas upp till flera "tillfälliga och kortvariga" tack vare att vädret kan användas som orsak vissa dagar och därmed dela upp det långa driftavbrottet?

Längre ner i bestämmelserna står det även:
"Brukaren har rätt att i stället för ersättning få passets giltighetstid förlängd med den tid passet inte kunnat
utnyttjas eller, om detta är möjligt, få passet utbytt mot ett skipass för en annan lift."

Kanske inte en helt orimlig lösning för Skistar att bjuda de med säsongskort på några extra dagar efter säsongens slut?

Intressant prissättning på "försäsongskorten". 1 dag 220 kr, 2 dagar 445 kr. Skistar tillämpar någon form av omvänd mängdrabatt ... ;-)

/MM

Intressant det där med "driftavbrott som varat kortare tid än 1/3 av skipassets giltighetstid ". Vad gäller Kabinbanan så har väl den varit ur drift mer än så? Tittar man på nedfarter så är det väl närmast ohederligt att ha Störtloppet och Slalombacken på pistkartan, de är stängda för allmänheten mer än 95% av tiden.

När jag läser här om att folk klagar över det faktum att högzonen är stängd och att man då borde få billigare skipass så måste jag ju säga att ni har delvis en poäng där. Man kan ju faktiskt inte utnyttja sitt skipass helt, men å andra sida om man de dagarna med stängd högzon skulle sälja billigare så undrar jag hur man gör om vädret förändras under dagen och högzonen öppnar? Ska man då betala mer i efterskott eller? Att ha andra priser de dagar som vissa liftar är stängda fungerar inte i praktiken, tänk på veckokort mm. hur skulle då dessa prissättas, efter väderprognosen?

Stängt pga väder är en sak, stängt pga tekniskt fel en annan. Att kräva att det skall vara redundans på all teknik är väl inte heller ingen vettig lösning, det blir dyrt. Nu har man ju satt upp en regel om mer än 1/3 stängt, hur skall den tolkas i fråga om kabinbanan som varit stängd pga tekniska orsaker?

Senast ändrad:
Utter sa:
SleazyRider sa:
Hur tänker du då? Har de inte sålt på att det finns en högzon? Har dom inte sålt på att det finns en kabinbana?
De har sålt säsongskort till folk av massor av anledningar, gemensamt verkar dock vara att alla kort gäller fram till valborg.

Och, som sagt, jag tycker också att det kunde varit vettigt av dem att bjussa säsongisarna på extradagarna ändå MEN jag jobbar inte där så jag vet inte bakgrunden till att de beslutat att göra som de gjort.

Jag har ingen anledning att ta skistar i något försvar men när denna typ av trådar svänger som de brukar göra tycker jag att det kan vara nyttigt att balansera saker och ting en smula.

Ingen kabinbana större delen av
säsongen, några extradagar låter vettigt ..

Senast ändrad:
Är inte felet att man har ett fixt sista datum? Varför inte köra så länge det finns snö och efterfrågan? Marginalkostnaden för att hålla öppet några extradagar på slutet är marginell. Jämför matbutiker som (tex) förlänger öppettiden från 21 till 22. Räcker med två personer i butiken som kostar kanske 200:/timme. Innebär den utökade öppettiden en tusenlapp i ökad omsättning går det ihop. Samtidigt skulle en butik som bara drar in tusenlapp mellan 17 och 18 inte bli långvarig.

SleazyRider sa:
coffelinho sa:
Hur resonerar du nu? Utveckla gärna.

Jag personligen delar uppfattningen att det nog inte var det bästa draget genom tiderna att inte låta säsongspasset gälla under extradagarna. Men att kuka ur på det sätt som folk tycks göra en masse så fort skistar gör, strängt taget, något alls, tycker jag är lite i överkant.
Köper säsongskort = Grisen i säcken =
Snön kan smälta bort, hälften av liftarna kan var stängda o.s.v. o.s.v. Gott så.
Du kan inte göra ett skit, eller begära tillbaka några deg.
Omvänt:
Kingväder, allt är öppet hela tiden, säsongen blir längre än väntat o.s.v. o.s.v. Gott så.
Det jävla kortet ska räcka så länge anläggning kan ha öppet.

Som vanligt så handlar det om pengar!! Dessa jävla pengar =)
Och i det här fallet så kan det inte vara mycket som skistar tjänar på att ta betalt av dom som köpt vintersäsongskort. Så buuuu för skistar!!! Dom borde unna oss så mycket åkning det går att göra och ha liftar öppna i systemet så länge det finns snö. för mig är inte säsongen slut bara för att dom säger det utan den slutar när det är för lite snö för att åka. Sen är det trots allt många av oss med säsongskort som hjälper till att driva runt turistnäringen i den här byn. Så att få åka på säsongskortet tycker jag borde vara en självklarhet.

la_grave sa:
Är inte felet att man har ett fixt sista datum? Varför inte köra så länge det finns snö och efterfrågan? Marginalkostnaden för att hålla öppet några extradagar på slutet är marginell. Jämför matbutiker som (tex) förlänger öppettiden från 21 till 22. Räcker med två personer i butiken som kostar kanske 200:/timme. Innebär den utökade öppettiden en tusenlapp i ökad omsättning går det ihop. Samtidigt skulle en butik som bara drar in tusenlapp mellan 17 och 18 inte bli långvarig.
Håller med att fast datum är fel, men vet ju aldrig snöläget i högzon inför en säsong. Tycker att man precis som idag bör stänga lågzon 1maj då det inte finns tillräckligt med folk senare. Men man borde faktiskt kunna köra helgöppet efter det, dvs fredag-söndag. Räcker med någon lift bara, exempelvis kabin samt 1000-metern, samt ullådalen som reserv vid dåligt väder. Tror kostnaderna är marginella och om man nu skulle gå lite back så är det väldigt marginella kostnader, och en bra helg tror jag dessutom man går plus. Dessutom hjälper man restauranger och butiker i byn. Vore en kul tradition, vissa år kanske man kan köra in i juni, andra kanske bara en extravecka..

Såg en riktigt bra kommentar på hemsidan: "När det gällde säsongskorten såg ni ju det som en "start på sommarsäsongen" enligt förra posten. Hur kan det nu plötsligt vara säsongens sista svängar enligt rubriken? Borde det inte vara säsongens första svängar?" Det gäller helt enkelt att uppskatta sina gäster och framförallt de trognaste.

Nu vet ju inte jag hur många som löser liftkort de sista helgerna , finns det någon ekonomi överhuvudtaget att ha öppet eller är det bara en service för de riktiga entusiasterna

Emilw123 sa:
Jag undrar lite mer vad som egentligen gäller. Jag kan inte hitta något avtal man ingår i när man köper liftkort av Skistar, jag antar dock att SLAO:s regler gäller. http://slao.se/Allmanna_bestammelser.asp (där står förövrigt även definitionen för säsongskort: "Ordinarie öppettider från vintersäsongens början till fastställt stängningsdatum.")

Det jag inte riktigt kan få klarhet i är "driftstopsdelen" av bestämmelserna. citat från samma länk:
"Har en lift inte kunnat användas p g a driftavbrott är brukaren berättigad till ersättning om detta orsakar olägenhet eller kostnad. Ersättning utgår dock inte för tillfälliga och kortvariga avbrott p g a reparations- eller underhållsarbete som av säkerhetsskäl måste utföras omedelbart och inte kan göras på annan tid. Ersättning utgår inte heller för driftavbrott som varat kortare tid än 1/3 av skipassets giltighetstid och som orsakats av händelser utanför driftledningens kontroll, såsom kraftavbrott, för hög vindstyrka, för låg temperatur, snöbrist, dimma och andra jämförliga omständigheter som driftledningen inte kunde räkna med då skipasset såldes eller vars följder driftledningen inte kunde undvika."

Olägenhet skulle man ju kunna kalla det om högzon endast nås med gondolen och kabinen står still; köer, tidsförlust etc.

Ingen ersättning för:
- Driftavbrott som måste göras av säkerhetsskäl som är tillfälliga och kortvariga. (Rimligt, säkerheten först!)

- Driftavbrott som varat kortare tid än 1/3 av skipassets giltighetstid: diverse väder faktorer. ( Detta borde innebära att ett dagkort en blåsig dag då högzon är stängd borde vara billigare. Har jag fattat det rätt? Det borde innebära följande för säsongskort mer än 1/3 av säsongens ca 5 månader med stängd kabinbana pga väder -> Pengar tillbaka. Frågan är om denna 1/3 stängd tid måste vara i följd eller är sammanlagt under säsongen)

Frågan i detta borde ligga om huruvida Kabinbanans driftavbrott kan klassas som "tillfälliga och kortvariga".
Kan man sedan tänka sig att ett långvarit driftavbrott delas upp till flera "tillfälliga och kortvariga" tack vare att vädret kan användas som orsak vissa dagar och därmed dela upp det långa driftavbrottet?

"Brukaren har rätt att i stället för ersättning få passets giltighetstid förlängd med den tid passet inte kunnat
utnyttjas eller, om detta är möjligt, få passet utbytt mot ett skipass för en annan lift."

Kanske inte en helt orimlig lösning för Skistar att bjuda de med säsongskort på några extra dagar efter säsongens slut?
Jag ska inte lägga mig i. Jag tycker vi ska vara glada att vi får några till dagar öppet. När du köper säsongkortet framgår det klart och tydligt att det gäller till 1a maj. Men det du pratar om oläglighet att "bara" högzon nås från vm8an-gondolen är inte helt rätt. Självklart tar liftarna mindre folk. men både vm8an och gondolen transporterar mer personer per/h upp till skutan än vad kabinen gör. Självklart är det kul att åka kabinen. Därför TROR JAG att att skistar inte behöver ersätta då du fortfarande kan ta dig upp till toppen problemfritt. tack för mig :)

Markgren sa:
Emilw123 sa:

Ingen ersättning för:

Jag ska inte lägga mig i. Jag tycker vi ska vara glada att vi får några till dagar öppet. När du köper säsongkortet framgår det klart och tydligt att det gäller till 1a maj. Men det du pratar om oläglighet att "bara" högzon nås från vm8an-gondolen är inte helt rätt. Självklart tar liftarna mindre folk. men både vm8an och gondolen transporterar mer personer per/h upp till skutan än vad kabinen gör. Självklart är det kul att åka kabinen. Därför TROR JAG att att skistar inte behöver ersätta då du fortfarande kan ta dig upp till toppen problemfritt. tack för mig :)
Vi diskuterar inte hur vida, skistar har rätt enligt konsumentköpslag o.s.v. Utan den moraliska inställningen gentemot sina trogna "säsongskortskunder".

En grupp som jag även tror är starkast drabbad av kabinens krångel, då ett åk i någon av ravinerna etc. Slutar med att du måste åka runt halva berget, för att komma tillbaka till åkets start.

Tillbaka
Topp