Virka beanie - "ritningar" någon?

folkestad

Ny medlem
Tja,
kollade på Jon Olsson-reportaget på sporten igår och tyckte att det var ett sjyst inslag i den nya skolans skidåkning. Själv åker jag ju bräda men jag gillar J Olsson anyway...

Till min fråga:
Fick, som kanske någon mer, inspiritation av möss-virkning och tänkte att jag skulle kunna trassla ihop en egen. Så är det någon som har mönster, typ Kask eller "design Jon", eller "ritningar" för hur man ska virka sig mössan?

Tacksam för hjälpande svar.

//osten

Hehe, jag blev också ganska intreserad av att virka mina egna mössor efter att ha sett reportaget. Sverre Lilieqvist virkar ju också mössor. Men jag har inga ritningar, ska fråga syslöjds läraren om hon har.

Här på natur har vi ingen slöjd... Men om du får tag på några, skulle du kunna skicka de till mig då?

jo ja vart okcså sugen på att virka eget, så grymt..
det lär ju finnas sånna böcker på bibblan, de e bara ut å leta....

Försökte mig på att virka en mössa en gång, O jävlar va ful den blev..den blev så liten o ful att jag va tvungen att slänga den....kan iof. berott på att jag inte hade ngt mönster utan körde på frihand och att jag inte är en tillräckligt skillad syslöjdare =)... kanske får testa igen ngn gång men då är nog ett mönster ett måste.

Tips. Börja med att göra en enfärgad, i neutral, mörk färg, så som svart eller mörkblå. När du virkar mössor blir storleken ganska individuell, då de inte blir speciellt töjbara så någon ritning med ett ett vist antal öglor sov existerar nog itne riktigt. En sak till: Strunta i mönster/motiv första gången, du kommer ha fullt upp med att få storleken bra och att få den jämn och fin... (En annan bra sak, om du bara vill träna, är att virka i en ganska ljus färg, då ser du bättre skillnad på vilken tråd som är vilken. Håller just nu på med en röd/gul, syns bra som sjutton...)

Om du inte gett upp ännu, så gör så här:

Börja med första rundan, med andra ord öglorna, och gör den så lång så att den går runt huvudet plus lite till plus lite till, Gör den lite för stor, då den kommer att dra ihop sig när du fortsätter med nästa runda. När du gjort den så lång som du anser lämpligt, så virkar du ihop den, mao fäster ihop den där du tycker det verkar lämpligt. Nu är det bara att forsätta och virka runt och runt och runt och runt och, ja du förstår. När du kommer en bit upp är det dags att börja dra ihop den, det gör du genom att skippa säg, var tredje/fjärde ögla och få på det sättet en snävare "ring".

Och detta med mönster... Var har all fantasi och kreativitet tagit vägen?

Peace.

om man nu vill hitta ett bra mönster, som jag tror man borde ha.. vad borde man leta efter på bibblan då? blir nog lätt att hitta lite konstiga mösstyper där..

Jag tycker ni skall köpa er en sjysst mütze istället, så slipper ni se ut som white trailer trash på fjället.

Virkning är för kärringar...

/mange

Måste hålla med mange... White trash alltså. FAan grabbar sätt nåt proper på knoppen en hjälm tex!!!!

Jag kan ej virka... Men jag kan sticka. (en mycket pedagogisk guide till ett varmt huvud.)

1. Köp lagom mycket garn, köper du lovikagarn (tjockt yllegarn) bör du köpa 2 nystan, dvs 200 gram. Det kostar ca 90 kr.

2. Du kan ju välja vad du ska sticka med. antingen rundsticka eller strumpstickor. Jag använde storlek 6 (6 mm i dameter).

3. Sätt upp maskor, svårt att förklara. Jag använde 70 st, den passar mig. Jag skickade ca 50 varv med det. (eftersom jag stickade räta maskor så blev det en liten rullad kant).

4. Börja ta ihop. Nu bör du byta till strumpstickor om du har använt rundsticka. Sticka ihop 2 st maskor, var fjärde maska, så då krymper den sakta men säkert. När det bara blir ca 20 maskor kvar kan du börja ta ihop var tredje, ungefär.

5. När du har 10 - 5 maskor kvar, så drar du garnet igenom alla och stickar in den i mössan lite smidigt. Sticka in dom/den andra änden i mössan.

6. Dra på dig mössan och njut!

Hmm, borde nämna detta, om du har en rullad kant så kan det bli svårt att ha goggles på.

Ride on! / Tomas

Virkning är ju så sjukligt svårt, och tar därför så äckligt mkt tid. Men visst fan hade det varit schysst att glida runt i en egenvirkad mössa. Alla springer ju runt i kaskmössor nuförtiden.. så därför - boka in morsan, farmor eller något liknande på en mössa, där du själv ritar på typ en figur, som virkaren försöker avbilda.
Hade jag kunnat virka själv, hade jag gjort det. Nu får morsan boka upp sig.

Igår på Richter så hade Jon olsson en fet mössa. Eller egentligen var det ingen mössa utan ett högt pannband med skärm och öronlappar, den va så jäkla clean...sån måste man ju fixa alltså..

Virkat ett par mössor, kan meddela att det inte är hopplöst svårt att
lära sig. Och så får jag väl dementera det med att det tar lång tid,
jag åstakomm en mössa av fleecegarn på dryga timmen
häromdagen... 32kr för varm och go mössa. Hetaste tipset är väl
att fråga typ mormom/farmor/mamma etc. För snygga mönster
underlättar bommulsgarn. Tips på enkelt och bra mönster är vågor.
börja i pannan, och räkna maskor.

______XXXXX____XXXXX____XXXXX____
___ XXXXX____XXXXX____XXXXX____
_ XXXXXX____XXXXXX___XXXXXX____
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

osv. Självklart fritt fram för egna ideer, jag har exempelvis en som
det står hangloose i pannan på. Samt lite vågor... Man e väl
windsurfare... hmm... nåja... Rita alla ev. mönster på ett smårutat
papper. Första mössan gör man lämpligtvis av ngt gammalt garn
som skräpar hemma.
Jaja... lycka till iaf... Har inga bilder på mina mössor tyvärr.. :)

Å fy fan vilken luffare!

Skämt isido, någon som har ett vettigt tips på hur man fäster in nya trådar (nya färger). Som det är nu, knyter jag dem, men det känns som om det borde finnas ett bättre sätt... :)

Oj Oj Oj vilka amatörer ni är...

först och främst ska man inte begära så mycket av först mössan utan kan börja göra mönster på andra helst tredje mössan..

Man kan börja på olika sätt men enklast är att först göra ögglor, inte för hårda dock, så att det räcker runt huvudet.Sen virkar man tillbaka så att man har en tjock tråd och kan fästa utan att behöva oroa sig för att det ska snurras, fästa gör man genom att bara fortsätta virka vidare på andra änden av tråden, efter det är det bara att virka runt runt tills det blir ett stort pannband då tar man in var 8e maska sen nästa varv är det var 7e osv...
Ska man ha öronlappar virkar man på dessa efteråt...
100g räcker vanligtvis perfekt om man har en 5-7mm virknål...

Lycka till

mönster det e för amatörer virka på känsla i stället kanske inte går på första möss försöket men efter några gånger blir det desto ballare men själv så föredrar jag att sticka mössor istället....ännu ballare...

Virka på era dumskallar... hahaha... innan ni har fått till en mütze som inte ser ut som skit från en magsjuk get har ni säkert köpt garn för mer pengar än vad en modemedveten monoski-åkare köper mützen för under en hel livstid.

/mange

Jag tror mange e snowbladare o e oskaer pa sin sexuella laggning

Stickar sjalv vilket jag tror mer pa till vinter mossan,virka e nog mer
sommar. De finns i of garn som e monstrat som gor att mossan ej
blir enfargad, praktiskt.
Peace out

Ha ha ha! Det är ju hur lätt som helst att virka! Man behöver ingen ritning, men däremot kan man ha en annan mössa som mall. Virka typ rader med olika färger och sen om du vill ha nåt mönster så broderar man typ på det efteråt. Det går väldigt fort att lära sig virka iallafall gjorde det det för mig. Be morsan eller mormor eller nån ge er en snabbkurs så kommer ni snart på hur man gör!

Trassla på!

ta kask det är ganska lätt det finns i ica kurirenmen börja med pannband det är 1000 gånger lättare detc började jag virka

ta kask det är ganska lätt det finns i ica kurirenmen börja med pannband det är 1000 gånger lättare detc började jag virka

Mått: vuxen one size
Garnåtgång: 2 nystan Karisma Superwash (100 procent ull), från Garnstudio AB. Garnet finns i cirka 50 olika färger.
Virknål: nr 3,5
Förklaring: sm = smygmaska, lm = luftmaska, fm = fast maska

Virka 5 lm med nål nr 3,5 och Karisma. Avsluta med 1 sm i första lm = ring.
Virka 5 fm runt ringen. Fortsätt så här:
Varv 1: virka 2 fm i varje fm = 10 fm.
Varv 2: virka 2 fm i varje fm = 20 fm.
Varv 3: *1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *–* = 30 fm.
Varv 4: 1 fm i varje och 2 fm i var 3:e = 40 fm.
Varv 5: fm i varje fm varvet runt utan att öka.
Varv 6: 1 fm i varje och 2 fm i var 5:e = 48 m.
Varv 7: fm i varje fm varvet runt utan att öka.
Varv 8: 1 fm i varje och 2 fm i var 6:e = 56 m.
Varv 9: fm i varje fm varvet runt utan att öka.
Varv 10: 1 fm i varje och 2 fm i var 7:e = 64 m.
Varv 11: fm i varje fm varvet runt utan att öka.
Varv 12: 1 fm i varje och 2 fm i var 8:e = 72 m.
Varv 13: fm i varje fm varvet runt utan att öka.
Varv 14: 1 fm i varje och 2 fm i var 9:e = 80 m.
Varv 15: fm i varje fm varvet runt utan att öka.
Varv 16: 1 fm i varje och 2 fm i var 10:e = 88 m.
Varv 17: fm i varje fm varvet runt utan att öka.
Varv 18: 1 fm i varje och 2 fm i var 11:e = 96 m.
Varv 19: fm i varje fm varvet runt utan att öka.
Varv 20: 1 fm i varje och 2 fm i var 12:e = 104 m.
Arb mäter nu cirka 9 cm från mitten ut till kanten. Fortsätt nu att virka runt med fm tills arb mäter cirka 20 cm från mitten av arb – mät på ditt huvud. Klipp trådarna och fäst.

För upplysning om garn och beskrivning: Garnstudio, telefon: 031–91 30 20
En virkskola hittar du på: www.garnstudio.se

det här mönsteret är bra

snickra ihop en på en helg trots att jag aldrig virkat innan.. ritningar e bara för fjollor.. de funka gör fint utan... går relativt snabbt dessutom..

börja med att virka en lång tråd som går runt huvudet med ett överskott på 2-3cm. virka sedan ihop detta och börja byggpå med varv när du virkat ca 8cm på höjden så börja minska maskor. detta gör du genom att hoppa över var 4e maska. sista biten kan du hoppa över var 3e maska.. tillslut så sluts öppningen och mössan är nästan färdig..

det so måterstår är att låsa sista maskan och sedan ge sej ut i kylan och testa mössan..
(tips prova mössan många gånger nör du virkar så ser du ungefär hur mycke du behöver virka.)

lycka till!!

jag virkar mössor, pannband, väskor o.dyl. efter beställning, har några bilder på min freeridesida under namnet kamali för er som är intresserade!

/ Kajsa

Tillbaka
Topp