Völk 09/10 Behöver hjälp !

Philip9

Ny medlem
Tjena, är så att jag skulle behöva hjälp med en sak angående ett par skidor. Det är så att jag funderar på att köpa ett par völkl ledge 09/10 twin tip skidor men problemet är att de är endast 162 cm långa.
Jag själv är ca 173 cm och väger ca 63 kilo. Tror heller inte ja kommer växa så mkt mer men nåra cm till iaf.Jag åker i alla pister utan problem och offpist har jag inte provat på jätte mycket.
Verkligen tacksamma för svar. Måste bestämma mig imorgon.

P.S Visste inte om detta tillhör jibb skidor eller freeride.

Senast ändrad:
Jag tycker dom är väldigt bra, landar ibland platt känns inte alls dom har som små kuddar under bindningen. När dom är korta blir det ju lättare att snurra, väldigt bra skidor enligt mig.

Jag har motsvarande tjejskidorna från 08/09 (- Völkl Pearl). Samma skida fast annan design. Ev.en aningen mjukare. Väger 65 kg, är 168 cm och kör på ett par 169or. Jag tänkte först köpa mig ett par 162or men eftersom jag inte åker så mycket park så blev det ett par 169. Ångrar mig verkligen inte. Såhär i efterhand så hade jag valt ett par 169or igen, även om jag mest skulle hålla mig i parken. Beror självklart på vad man är van vid och jag vet ju inte vad du gillar men spontant så tycker jag att 162 låter lite för kort för dig om du är 173 cm lång.
Ska även tillägga att 169orna är några cm kortare än jag, som är 168.

Men som sagt. Det är en smaksak. Tror absolut att du kommer ha roligt på dom men det är inge kul om du efter ett tag känner att du borde valt ett par längre. Hur mycket ska du köpa dom för?

En liten notis bara: Du säger att du åkt sedan du var fyra. Säger inte speciellt mycket. Har du endast åkt en vecka/säsong så är det ju mindre än vad vissa skrapar ihop på en säsong. Säger alltså inte så mycket om hur duktig du är..

okeej tack för svar. Skidorna kan ja köpa för 2200 kr nya med marker 11 bindning. Och ja ja kan åka bra överallt.

Philip9 sa:
okeej tack för svar. Skidorna kan ja köpa för 2200 kr nya med marker 11 bindning. Och ja ja kan åka bra överallt.
Bra pris...men vad du än gör så montera inte bindningen! Markers billigare bindningar är så ökända för att gå sönder väldigt lätt. Skistoppers som flyger av är väl det mildaste som kommer att hända dig kan jag lova!

PNyberg sa:
Philip9 sa:
Bra pris...men vad du än gör så montera inte bindningen! Markers billigare bindningar är så ökända för att gå sönder väldigt lätt. Skistoppers som flyger av är väl det mildaste som kommer att hända dig kan jag lova!
Okej låter bra, är det bra skidor vi snackar om då? Vill inte beställa någon skit och kännslite otroligt att de är så billiga när det är årets modell ??

Philip9 sa:
PNyberg sa:
Philip9 sa:
Okej låter bra, är det bra skidor vi snackar om då? Vill inte beställa någon skit och kännslite otroligt att de är så billiga när det är årets modell ??
Dra hem ett par völkl ledge 10/11 från conrad med griffon som jag skrev. Strax över 3000pix samma skida fast årets och en bättre bindning för runt 800-900kr extra. Du kan även välja en mer passande längd typ 169 eller 176

Philip9 sa:
Okej låter skit bra, men är det en ren parkskida eller kan man lira lite pist och offpist också?
Går enbart att åka i parken med den. Står till och med på skidan. "Only for terrain park use may explode if used on groomers or in the backcountry"

Jag kan starkt rekommendera völkl ledge 09/10.
Sjukt lekfull skida med bra pop och stabilitet.
Jag kör med 162 och är ungefär 173-175 och skidan passar mig grymt.

Har inte haft några problems alls med de i bigjumps heller.
Men, Marker 11..
Cornflakes bindning, Köp ett par marker griffon ist sen är det bara att glida!

larssaa sa:

Men, Marker 11..
Okej tack så mycket. Jag har nu köpt skidorna med Marker 11 bindning som jag vet inte är så bra men får ta det då skidorna med bindning endast kostade 2200 kr. Behöver nu endast ett par pjäxor :D.

Philip9 sa:
larssaa sa:

Men, Marker 11..
Okej tack så mycket. Jag har nu köpt skidorna med Marker 11 bindning som jag vet inte är så bra men får ta det då skidorna med bindning endast kostade 2200 kr. Behöver nu endast ett par pjäxor :D.
Glad att jag kunde hjälpa till :)
Men angående marker 11 så kommer nog skistoppern med största sannorlikheten att gå av efter ett par switch landningar.

Men kör på den så länge den lever, Vem fan behöver skistoppers :cool:

Aa eller hur, får se hur länge det håller annars är det väl bara att köpa sig ett par griffon eller liknande. Tackar

Tillbaka
Topp