völkl chopstick

LuddePudde

Medlem
völkl chopstick
Ska köpa ett par chopstick, nu e frågan vad ni tycker om monteringen...ska jag köra en helcentrering eller lite bakom för mer freeride??? Vet att de e gjorde för mittmontering men förstör man helt egenskaperna om man bakmonterar dem lite?

völkl chopstick
Om du inte vill mittmontera så skall du köpa en annan skida. Skidan är ju gjort för snurrar och jibbing ute i pudret, om det inte är det du är ute efter finns det bättre skidor att köpa.

völkl chopstick
Instämmer helt med Carled.
En skida gör sig oftast bäst när man monterar bindningen på skärningens mitt/fabrikens rekommendation eller väldigt nära den. Detsamma gäller för symmetriska skidor som Chopstick. Monterar du bak en symmetrisk skida kommer de bete sig väldigt underligt när du åker på rent skär eller på något annat sätt nyttjar skidans skärning.
Jag personligen tycker det är otroligt dumt att många av skidfabrikörerna ens skriver ut olika monteringspunkter, det finns en monteringspunkt som gör sig bäst, därför hyllar jag märken som endast markerar den.

Senast ändrad:
völkl chopstick
Tänkte lånar denna gamla tråden lite.

Är sugen på ett par feta bc jib-skidor och Chopstick är en av dom. Tänkte höra efter lite åsikter från folk som har dom eller provkört, då jag känner mig lite osäker. Har börjat få bilden att dom är ganska styva och att det krävs en del vikt eller en väldigt god åkare för att få liv i och ha kul me dom. Kan det stämma?

Jag ser mig själv som en hyffsat duktig åkare, men spenderar vintern i alperna så har all tid i världen att bli ännu bättre!

Jag är 180 cm lång och väger in på 70 kg. Vill ha en lekfull skida då jag gillar att hoppa, droppa och latja runt.

Tror ni jag skulle kunna tygla ett par Chopstick 185? Eller bör jag gå på en lite mjukare variant som t.ex. Hellbent?

völkl chopstick
Lånar lite jag med, någon annan tokbred twintip som går att mittmontera och köra puder med? Vill kunna köra bra och kunna landa bakåt i puder med dom, och blir nog park ngn gång med så mittmonterat är solklart, så vilka skulle funka?

völkl chopstick
Skulle tro att Hellbent är lite med lekfull och "glida" omkring med än vad Chopsticken är, har inte testat den men Hellbenten har väl lite tajtare skärning plus att hellbenten inte har samma symmetri som choppen har vilket gör att du kan bakmontera lite om du vill. Dock kan det bli knöligt att landa fakie med hellbenten pga sin feta rocker! Kanske Line EP PRO kan vara ett alternativ?

Senast ändrad:
völkl chopstick
Har åkt rätt mycket med mina chopstick nu och kan inte annat än säga att jag e helnöjd! Va lite tveksam i början pga att de va många som kritiserade skidan men håller inte med alls. Har kört med dem i både pist, park och i puder. Klart att de inte håller så bra i pisten men ändå helt okey. Har självklart när det gäller dessa skidor en helcentrerad montering och de e väldigt roliga att ha att göra med, men som sagt de e ett par puderlagg. Jag e själv 186 och väger 87 kg.

Tillbaka
Topp