Völkl Gotama eller liknande?

Bjerveland

Medlem
Någon som har haft skidan som skulle kunna dela med sig lite av sina erfarenheter?

Jag vill ha en offpist skida som är stabil i hög fart och flyter på bra i puder och inte sjunker ner så jävligt i dropp. Jag åker mest i Åre ca 40 dagar per säsong och typ en helg eller två i alperna. När man reser vill man ju helst inte släpa två par skidor så undrar om de funkar i pisten också? Tycker ni jag borde gå fullt ut på offpist och satsa på typ Völkl One eller Salomon rocker2

Har ni något tips på liknande skidor?

Tror ni 107mm räcker i midja eller ska jag satsa på några ännu bredare?

Hur stor skillnad är det på skidor som har ca 100mm i midja och 120 mm i midja i pisten?

Tacksam för alla svar!:D

Tänker inte ge några direkta svar men när någon som känner att de har koll dyker upp i din tråd kommer de helt säkert fråga efter vikt, åkstil och kunskap samt eventuellt längd.

tack för tipset men de känns inte jätte bra att hoppa backcountry med som jag också tänkt, går väl inte att köra switch med dem lr?

tack för tipset iaf :)

Bjerveland sa:
tack för tipset men de känns inte jätte bra att hoppa backcountry med som jag också tänkt, går väl inte att köra switch med dem lr?

tack för tipset iaf :)
Kört gotama innan och har ett par vanliga katana ståendes och väntar nu.
Så jag måste fråga:

VAD GRUNDAR DU DET PÅ?!:D

Liten upphöjning där bak är det allt så det går med vilja! :)
De biter bra i pist och är förvånansvärt roliga.

Testa gärna Blizzard Cochise. Bra grepp i pisten, bra flyt. En charger som ändå är hyfsat lättkåkt. Tål en tyngre åkare. Dess svagheter kan vara om man åker bottenlöst puder är de väl styva. Kanske inte funkar switch i bc?

Kan tänka mig att i bottenlöst puder är Katana V Werk bättre. Allra helst med Dynafitbidning och stighudar i ryggan. Testade just Katana V Werks i helgen på skidtestet i Åre. Var grymt pepp, är ofta imponerad av Völkl, de ligger i framkant. Visserligen var det sjukt jävla isigt i halva åken, men i Lundsrappet var det puder. Vilken besvikelse Völkl var! Inget grepp eller stabilitet. Som två överskotta nudlar i pisten.

Åkte AM i Åka Skidors skidtest i våras. Var förvånad att Völkl inte skickade Katana V Werk, state of art-skidan, årets snackis. Istället kom en "gammal hederlig" Gotama. Nu i helgen förstod jag varför. Jonny Star har koll. Gotama är många resor bättre, det är ju en kanonskida. Blizzard Cochise är hyfsat lik Gotama, men mindre rocker, stabilare och bättre isgrepp. Mer "Åre".

Gotaman är Guds skida!
Asså fyfan vad den är bra, om jag skulle få välja en skida att åka på hela livet så skulle de vara gotaman! Jag har den mattsvarta modellen från året då usama bin ladin gick i backen och om man inte får kvinnligt sällskap i liften med dem så vet jag inte vad för fel man gör. De är inte bäst på något men de är allround liksom, tänk grillkrydda! Funkar till allt och gör livet enkelt!

Skare sa:
Kan tänka mig att i bottenlöst puder är Katana V Werk bättre. Allra helst med Dynafitbidning och stighudar i ryggan. Testade just Katana V Werks i helgen på skidtestet i Åre. Var grymt pepp, är ofta imponerad av Völkl, de ligger i framkant. Visserligen var det sjukt jävla isigt i halva åken, men i Lundsrappet var det puder. Vilken besvikelse Völkl var! Inget grepp eller stabilitet. Som två överskotta nudlar i pisten.

Åkte AM i Åka Skidors skidtest i våras. Var förvånad att Völkl inte skickade Katana V Werk, state of art-skidan, årets snackis. Istället kom en "gammal hederlig" Gotama. Nu i helgen förstod jag varför. Jonny Star har koll. Gotama är många resor bättre, det är ju en kanonskida. Blizzard Cochise är hyfsat lik Gotama, men mindre rocker, stabilare och bättre isgrepp. Mer "Åre".
Jag testade själv nya Katana som hastigast i hemsedal dock inte i riktigt puder och tyckte den var rätt så lik Gotama.... oavsett så tänkte jag att ingen kommer ihåg en fegis så jag köpte mig ett par.....

så du får gärna berätta mer om dina erfarenheter av katana v-werks, klart jag blir nyfiken nu när jag köpt ett par

/C

Puderslaktarn sa:
Gotaman är Guds skida!
Asså fyfan vad den är bra, om jag skulle få välja en skida att åka på hela livet så skulle de vara gotaman! Jag har den mattsvarta modellen från året då usama bin ladin gick i backen och om man inte får kvinnligt sällskap i liften med dem så vet jag inte vad för fel man gör. De är inte bäst på något men de är allround liksom, tänk grillkrydda! Funkar till allt och gör livet enkelt!
Har själv kört två år på gotama modellen från 10/11 och gillade den skarpt men tyckte att det var lite för mkt rocker när det inte är puder..... så det gäller att kanta rejält om man ska få ngt fäste....

/C

Snödjup

Tillbaka
Topp