Völkl karma vilka bindningar?

mpet

Ny medlem
Jag har nu bestämt mig att beställa ett par skidor från s-c men vet inte vilka skidor o vilken montering som är vilken?

http://www.sport-conrad.de/2A_04_00...=FREERIDE SETS&Set=chck2erSet&DerSki=70001031

dessa kan ja välja på o funderar på look p18 då jag väger 85kg...

och så undrar ja när dom vill ha inställning på montering vilket som är vilket jag åker mest pist o tror inte mittmontering är något för mig... så vad är montering baktill freestyle eller freeride...

Jag ska nog köra på ett par kortare än vad ni rekomenderar då ja är 190 så ska ja nog köra på 177:orna...

tacksam för all hjälp!

om du är 190 skulle jag lätt köra på 185:orna men det är ju bara jag.. beror ju självklart hur du vill ha dina skidor, du kanske gillar när de är kortare, att du känner att du har mer kontroll...

enligt testet på skidlängden här på forumet så slutade jag på 177 o har testat 180 innan i twintips o d kändes bra... har ju dock inte testat 185 o vet inte hur ja skulle reagera på dom..är väl egentligen bara i offpisten man tjänar på längden??

ja frågan är ju vilket man kallar bakmontering freeride eller freestyle är lite smått okunnig på alla ord..

midsole = freeride
core center = där skärningen går?
true center = mitt på skidan, värdelöst överallt utom i parken

rätta mig gärna om jag har fel :P

nån som är kunnig på bindningar o kan hjälpa mig med d med? är look p18 nåt för mig eller marker 20 lr nån annan av dom på sidan jag länkade??

Svårt val. Beror ju helt på hur duktig du är och hur aggresivt du åker. Av dom på den sidan skulle jag valt mellan Marker M20.0 och Look p18. Det vanligaste är att man monterar Marker på Völkl-skidor eftersom Marker & Völkl är partners men det spelar egentligen ingen roll vilket märke man väljer. Alla märken passar på Völkl.

Marker & Look är helt en klass för sig en bra bit över alla andra märken. Båda är grymt bra. Personligen föredrar jag Marker eftersom dom är lite mer lättanvända (t.ex. i puder eller när man ska ta av skidorna). Däremot, i detta fallet är jag lite tveksam. Jag gillar inte DIN 11-20. En bindning funkar bäst i sitt mellanregister, alltså runt 15-16 här. Look's p18 har DIN 8-18 vilket jag tycker är ultimat (iaf för mig).

Slutsats: Svårt att veta vilken bindning som är bäst för dig men personligen hade jag valt Look p18 pga. en bättre DIN-skala. Ett alternativ är dock att välja en Marker Comp 18 som jag tycker är en fantastiskt bra bindning och som har DIN 8-18, precis som Look p18.

Well, well... hoppas du blev klokare. Lycka till och va rädd om knäna!

Jag tror att du med tiden kommer få ut mer av skidan om du väljer 185. 177 kanske känns bra i början men när du blir du duktigare så tror jag att det kommer kännas för kort. Jag är själv 192 lång och jag har inför den här vintern skaffat 185 långa skidor.
Jag har provat Karma i 177 cm och tyckte det kändes kul men om jag skulle köpt den skulle jag gått på 185.

Håller med här. Ta din karma i 185. Jag är 185 och har 177 och dom är alldeles lagom. Skulle kunna gå upp till 185 till och med där. Själv har jag marker M12.0 Free men sen är jag lite lättare med. Tror att både 14 och 20 skulle fungera bra.

177cm är väldigt kort! Okej om du bara skulle köra park och "street" men som jag förstår är det pist som gäller och kanske även lössnö (där 177:orna skulle vara värdelösa med tanke på din vikt). Köp 185:an den passar dig bättre, grundat på den infon jag fått.

Kolla dessa killar. Dom kör på skidor som är minst lika lång som dom själva eller längre.

http://www.freeride.eu/content/1172/

EDIT: Allt över Marker 14 ser jag som overkill i ditt fall.

Senast ändrad:
Det verkar gå inflation i racebindningar här på freeride så frågan är om det är rätt att ha det om man inte verkligen kan argumentera för det. Kan man det så åker man antagligen så hårt och mycket att det är värt det. Väljer man den kortare skidan i det här fallet så antar jag att det har med åkstilen att göra och då är det helt fel med en sådan bindning. Detta är uppbyggt på mina tolkningar av vad som tidigare är skrivet så rätta mig gärna om jag har fel.
Jag citerar hellbergarens sista rad.....allt över 14 är overkill.....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp