Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Völkl Katana - olika spann på olika skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 389635" data-attributes="member: 13245"><p>På den gamla goda tiden (80-tal...) lagrade Völkl sitt trä i flera år (7 år snackades det om) och </p><p>sedan använde de bara en bråkdel, resten såldes till andra tillverkare. Möjligen en skröna men </p><p>antagligen enda sättet om man vill ha PERFEKT kvalitet.</p><p></p><p>Som det antytts i tråden så är det betydligt svårare att bygga en skida utan spann just för att </p><p>mycket små variationer i bygget ger rätt stora konsekvenser rent estetiskt. Och vad värre är, så </p><p>fort spannet går åt det negativa hållet kan det dessutom börja märkas i åkningen, i alla fall i vissa </p><p>speciella förhållanden. Om det skiljer ett par mm spann fast båda sidorna fortfarande har spann så </p><p>tror jag i princip ingen kan känna detta vid normal åkning (förutsatt att skidorna är lika för övrigt).</p><p></p><p>Enligt vad jag hört om Katanan skall den i stort sett vara rak på mitten (möjligen någon enstaka </p><p>mm spann, men inte negativt) med ett par mm rocker fram och bak. Det kan vara intressant at </p><p>diskutera principen bakom den designen som är en kompromiss mellan tre aspekter. Dels handlar </p><p>det om att vilja ha en relativt styv och biffig skida (jfr Explosiv). Sedan vill man att den skall gå </p><p>lätt in i sväng i lätt puder (jfr Sanouk). Slutligen vill man också ha bra svängegenskaper när det </p><p>inte är puder (jfr Mantra, t ex). Med antydan till rocker på en för övrigt rätt styv skida hoppas man </p><p>ge skidans framdel lite "förgenomböjning" så man kan komma åt den där åtråvärda "lätta" känslan </p><p>när det är riktigt djupt. Men genom at hålla mitendelen rak och rockerna ytterst moderat få är </p><p>tanken att rockern i praktiken inte skall kännas när man väl lägger skidan i sväng (därav en relativt </p><p>traditionell skärning) i alla fall inte om man kantar på ordentligt. Utifrån detta teoretiska perspektiv </p><p>menar jag därför att skidan är en rätt så intrikat konstruktion och att detaljer i spannet faktiskt kan </p><p>spela roll om man vill ha ut max av sidan.</p><p></p><p>Förresten, har de inte en "skidböjningsmaskin" på Kombisport i Motala. Simon som jobbar där har </p><p>"knäckt rätt" en och annan lätt bockad storslalomskida åt mig genom åren. Jag ha tom för mig att </p><p>han snackat om att man till tävlingsåkarna använder en liknande maskin för att så att säga böja till </p><p>skidorna till precis perfekt spann. I t ex storslalomåkning kan det spela viss roll eftersom det kan </p><p>ha att göra med hur man kompromissar dels mellan bra driv in i sväng (spann) och bra "glid" kant </p><p>till kan (inget spann). Eftersom Katana har metall i sig borde det gå att ge dem en omgång i </p><p>maskinen för att få får ordning på dem. Men Svenska Völklfolket lär knappast vara särskilt </p><p>intresserade av att utföra dylik service på Konradskidor.</p><p></p><p>En ytterligare möjlighet är att de kommer normalisera sig efter ett par åk. </p><p></p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 389635, member: 13245"] På den gamla goda tiden (80-tal...) lagrade Völkl sitt trä i flera år (7 år snackades det om) och sedan använde de bara en bråkdel, resten såldes till andra tillverkare. Möjligen en skröna men antagligen enda sättet om man vill ha PERFEKT kvalitet. Som det antytts i tråden så är det betydligt svårare att bygga en skida utan spann just för att mycket små variationer i bygget ger rätt stora konsekvenser rent estetiskt. Och vad värre är, så fort spannet går åt det negativa hållet kan det dessutom börja märkas i åkningen, i alla fall i vissa speciella förhållanden. Om det skiljer ett par mm spann fast båda sidorna fortfarande har spann så tror jag i princip ingen kan känna detta vid normal åkning (förutsatt att skidorna är lika för övrigt). Enligt vad jag hört om Katanan skall den i stort sett vara rak på mitten (möjligen någon enstaka mm spann, men inte negativt) med ett par mm rocker fram och bak. Det kan vara intressant at diskutera principen bakom den designen som är en kompromiss mellan tre aspekter. Dels handlar det om att vilja ha en relativt styv och biffig skida (jfr Explosiv). Sedan vill man att den skall gå lätt in i sväng i lätt puder (jfr Sanouk). Slutligen vill man också ha bra svängegenskaper när det inte är puder (jfr Mantra, t ex). Med antydan till rocker på en för övrigt rätt styv skida hoppas man ge skidans framdel lite "förgenomböjning" så man kan komma åt den där åtråvärda "lätta" känslan när det är riktigt djupt. Men genom at hålla mitendelen rak och rockerna ytterst moderat få är tanken att rockern i praktiken inte skall kännas när man väl lägger skidan i sväng (därav en relativt traditionell skärning) i alla fall inte om man kantar på ordentligt. Utifrån detta teoretiska perspektiv menar jag därför att skidan är en rätt så intrikat konstruktion och att detaljer i spannet faktiskt kan spela roll om man vill ha ut max av sidan. Förresten, har de inte en "skidböjningsmaskin" på Kombisport i Motala. Simon som jobbar där har "knäckt rätt" en och annan lätt bockad storslalomskida åt mig genom åren. Jag ha tom för mig att han snackat om att man till tävlingsåkarna använder en liknande maskin för att så att säga böja till skidorna till precis perfekt spann. I t ex storslalomåkning kan det spela viss roll eftersom det kan ha att göra med hur man kompromissar dels mellan bra driv in i sväng (spann) och bra "glid" kant till kan (inget spann). Eftersom Katana har metall i sig borde det gå att ge dem en omgång i maskinen för att få får ordning på dem. Men Svenska Völklfolket lär knappast vara särskilt intresserade av att utföra dylik service på Konradskidor. En ytterligare möjlighet är att de kommer normalisera sig efter ett par åk. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Völkl Katana - olika spann på olika skidor!
Tillbaka
Topp